Nábytek

Řemesla a každodenní život

Moderátoři: Maršálek, Heinrich von Rheinhausen, Bestian

Odpovědět
Uživatelský avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 1068
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Maršálek » pon 15. zář, 2008 6:27

Kocour píše:Jinak čmuchám druhy povrchovek té doby. Recepty jsou až od renesance. Ale podle nich prý nelze zjistit,zda to bylo na dřevo, obrazy nebo zdi. Konkrétní povrchovky s poměry a druhy surovin se najdou až v baroku. Tam je to už jasné že je to na dřevo.
Jinak podle nálezů a pramenů se hodně nábytek barvil a maloval. Z pohledu řemeslníka je to logické a výhodnější. Povrch se uzavřel proti vlhkosti a barva mnohé zakreje. Krom toho lidé té doby se radovali z života a přírody. Takže barvili a malovali nejen zdi ale i nábytek.
k malování dřeva ve smyslu nábytku viz. Cennino Cennini
CENNINI, C. Kniha o umění středověku. TOPINKA, F.(ed.), 1. vyd., Praha: Vladimír Žikeš v Praze I., 1946, 319 s.
ČERNÝ, V. Staročeská milostná lyrika. 1. vyd., Praha: Družstevní práce, 1948, 408 s.

Formou SZ posílám odkazy na dobová vyobrazení, kde je dost nábytku pro inspiraci k vrcholnému středověku :wink:
Ich dien!

Uživatelský avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 693
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Mýto
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ronšperk » pon 15. zář, 2008 9:30

Kocour píše:Malej:Lampičky chci dělat i jiné typy se sklem. Byla by možnost lesního skla což by byla paráda ale nevím nevím....
Nejdříve si zjisti, zda je to vůbec dobové. Obávám se že tehdejší technologie výroby skla ekonomicky nedovolovala jím plýtvat na něco, jako lampička. A pokud ano, pak to byl kousek hodný majetného muže.
Kocour píše:Malej:Jinak podle nálezů a pramenů se hodně nábytek barvil a maloval. Z pohledu řemeslníka je to logické a výhodnější. Povrch se uzavřel proti vlhkosti a barva mnohé zakreje. Krom toho lidé té doby se radovali z života a přírody. Takže barvili a malovali nejen zdi ale i nábytek.
V tomhle soudu bych byl opatrný. Řekněmě, že měli rádi barvy. Už jen pro to, že byly vzácné a nákladné.
Honor supra Vitam! Obrázek

Oblan
Nováček
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Javornice ,Praha

Příspěvek od Oblan » pon 15. zář, 2008 15:15

Maršálek píše: Formou SZ posílám odkazy na dobová vyobrazení, kde je dost nábytku pro inspiraci k vrcholnému středověku :wink:
Mohl bych pěkně poprosit také o zaslání oněch odkazů? Děkuji

malej
Nováček
Nováček
Příspěvky: 46
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Třebíč , Münster

Příspěvek od malej » pon 15. zář, 2008 19:06

Ronšperk: přesně tak jsem to měl taky na mysli :wink: .
Schopný voják nepotřebuje druhou mzdu a proviant.

Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Strakonice

Příspěvek od Vladan » úte 23. zář, 2008 10:56

Zdravím Pánové,

mám takový dotaz, nevíte někdo o dochovaném originálu truhlice, či jiného kusu nábytku, z počátku 14. století, kdy by bylo použito vyřezávání do již namořeného povrchu a vzniklé ornamenty pak znovu mořeny na jiné barvy? Popř. máte s tím někdo zkušenosti?

Realizaci bych si představoval asi tak, že namořený povrch navoskuji, nasledně dláty vytvořím kýžené ornamenty (asi květinové motivy nebo i heraldické figury), které následně namořím jinou barvou a znovu navoskuji. Je to hloupost? Je to dobové? Mě se k tomu nepodařilo dohledat nic :? .

Děkuji.
Vítězství nebo smrt!

Uživatelský avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 1068
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Maršálek » úte 23. zář, 2008 11:43

Vladan píše:Zdravím Pánové,

mám takový dotaz, nevíte někdo o dochovaném originálu truhlice, či jiného kusu nábytku, z počátku 14. století, kdy by bylo použito vyřezávání do již namořeného povrchu a vzniklé ornamenty pak znovu mořeny na jiné barvy? Popř. máte s tím někdo zkušenosti?

Realizaci bych si představoval asi tak, že namořený povrch navoskuji, nasledně dláty vytvořím kýžené ornamenty (asi květinové motivy nebo i heraldické figury), které následně namořím jinou barvou a znovu navoskuji. Je to hloupost? Je to dobové? Mě se k tomu nepodařilo dohledat nic :? .

Děkuji.
To na co se ptáš je na expertízu dochovaných muzejních kusů.
Nicméně mi takto stanovený postup přijde překombinovaný, já bych závěrečnou úpravu dělal skutečně až na závěr. Nevím jak v jiných řemeslech, ale u kamene je barvení (polychromie) závěrečná procedura, obvykle spojená s "uzavřením" povrchu, nebo předposlední a po ní následuje to uzavření povrchu (hydrofobizace). Tvůj nápad by mi přišel logický v případě že bych už měl hotovou truhlici a dodatečně se rozhodl pro tu řezbu a její polychromii...
Ich dien!

Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Strakonice

Příspěvek od Vladan » úte 23. zář, 2008 11:53

Mořením a voskováním před vyřezáváním chci řešit to, že když použiji na moření vodní mořidla, nepovde se mi udělat pevné hrany, protože se to vždy rozpíjí. Ta voskovaná vrstva by mohla podle mne zabránit smísení oněch dvou barev a vytvořily by se tak pevné kraje.

No, vyzkouším a uvidím jestli je to tímto způsobem reálné stvořit.

Děkuji
Vítězství nebo smrt!

Uživatelský avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 1068
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Maršálek » úte 23. zář, 2008 12:00

Vladan píše:Mořením a voskováním před vyřezáváním chci řešit to, že když použiji na moření vodní mořidla, nepovde se mi udělat pevné hrany, protože se to vždy rozpíjí. Ta voskovaná vrstva by mohla podle mne zabránit smísení oněch dvou barev a vytvořily by se tak pevné kraje.

No, vyzkouším a uvidím jestli je to tímto způsobem reálné stvořit.

Děkuji
je otázkou, zda se to nebude mít tendenci rozpíjet i tak, jakmile začneš barvit řezbu, která je pod voskem...
Ich dien!

Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Strakonice

Příspěvek od Vladan » úte 23. zář, 2008 12:09

Jak říkám, vyzkouším a poreferuji :)

Zajímalo mne hlavně, jestli s tím někdo již nemáte zkušenost a jestli náhodou není i nějaký dochovaný kus s tímto zdobením.

Děkuji.
Vítězství nebo smrt!

Uživatelský avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 1068
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Maršálek » úte 23. zář, 2008 12:17

Vladan píše:Jak říkám, vyzkouším a poreferuji :)

Zajímalo mne hlavně, jestli s tím někdo již nemáte zkušenost a jestli náhodou není i nějaký dochovaný kus s tímto zdobením.

Děkuji.
mořidlo používáme především na plošné barevné pojednání, pokud budu chtít malovat, nevolil bych na detaily opět mořidlo.
Ich dien!

Uživatelský avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 693
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Mýto
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ronšperk » úte 23. zář, 2008 12:18

O dochovaném kusu s takovým typem zdobení nevím. Nicméně obávám se že se ti to rozpije i tak. Pod voskem. To moření není až tak obvyklé pro středověk z důvodů barvy, jako spíše ochrany. Jako barva sloužila opravdu barva. Rustikální vzhled lét na dřevě nebyl až tak žádoucí, jako spíš nutný projev materiálu. Oni jiný neměli, ale touha po dokonalém povrchu je znát z každého repre výrobku. Když už plychromie, pak bych volil raději sytou barvu, než kolorované mořidlo.
Honor supra Vitam! Obrázek

Uživatelský avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 1068
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Maršálek » úte 23. zář, 2008 12:28

Ronšperk píše:O dochovaném kusu s takovým typem zdobení nevím. Nicméně obávám se že se ti to rozpije i tak. Pod voskem. To moření není až tak obvyklé pro středověk z důvodů barvy, jako spíše ochrany. Jako barva sloužila opravdu barva. Rustikální vzhled lét na dřevě nebyl až tak žádoucí, jako spíš nutný projev materiálu. Oni jiný neměli, ale touha po dokonalém povrchu je znát z každého repre výrobku. Když už plychromie, pak bych volil raději sytou barvu, než kolorované mořidlo.
bezvýhradný souhlas :wink:
Ich dien!

Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Strakonice

Příspěvek od Vladan » úte 23. zář, 2008 12:29

No a jakou myslíte použít na polychromování barvu? Vaječnou temperu? Nějakou olejovou barvu?
Vítězství nebo smrt!

Uživatelský avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 693
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Mýto
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ronšperk » úte 23. zář, 2008 12:48

Klidně obě. Já jsem zatím zkoušel hlinku s bílkem a následnám "přelakováním" čistým bílkem. Finální vosk by myslím mohl pomoci udržet stálost.
Honor supra Vitam! Obrázek

Johaness
Nováček
Nováček
Příspěvky: 12
Registrován: stř 17. čer, 2009 7:34

Re: Nábytek

Příspěvek od Johaness » úte 30. čer, 2009 8:15

chcel bych se zeptat,zda nema nekdo obrazek,nebo nevidel
original 14tkove truhly otevreny
tedy, jde mi o zamek
tady sem nasel nakresy zamku
http://www.historicallocks.com/en/site/ ... ock-locks/
zvetseno:
http://www.historicallocks.com/en/site/ ... ation-60s/
http://www.historicallocks.com/en/site/ ... ration-56/

jak bylo viko prichyceno?
konkretne u truhly na satstvo,nebo podobne (ne okovane truhly s viicim zamkem)

bylo tam kovani uvnitr,pres ktere prosla tyc zamku,nebo co?

treba u tehle truhly:
http://media-2.web.britannica.com/eb-me ... 91BE1D.jpg

Odpovědět