Re: Odívání
Posted: Sun 23. May, 2010 18:08
Tvůj poslední příspěvek má dvě roviny, tak to taky rozdělím.
A pak přijdeš Ty a ten pilíř podtrhneš. Popřeš významnou část té 150leté práce svých předchůdců. Fajn, to se ve vědě stává. Jistě, je možné že 150let se všichni mýlili a Ty, mesiáš, jim najednou přineseš to světlo. Ale jak to děláš? S nebetyčným sebevědomím a arogancí tady napíšeš, že Tys to na svých obrázcích nenašel a ze všech těch, kteří se tím těch 150let zabývali naděláš blbce.
Kdybys to dělal tak, že si aspoň přečteš ty jejich práce, zjistíš, z čeho vycházejí, vezmeš ty argumenty a jeden po druhém je rozcupuješ, pak na to máš právo. A klidně je možné, že se všichni dosud pletli. Pokud to ale chceš dělat bez znalosti té práce těch přechůdců, jen na základě svého listování obrázky (i kdyby jich bylo 1000, ale řekni, kolik těch dam stojících zády máš ze 14. století? 5? 10? 50? 100?)... Tak pokud popíráš práci svých předhůdců aniž bys ji podrobně znal, působíš, promiň, přinejmenším úsměvně.
Budu rád, když se potkáme, vezmeš realizační zprávu a ukážeš, kde mám podle Tebe chybu.
Každý můj oděv vždycky odpovídal množství znalostí, které jsem měl v té době a to se samozřejmě vyvíjí. Ovšem vždycky byl každý nějak doložený a vycházel z něčeho. Pokud mluvíš o "fantazii" tak některé věci je jistě obtížné vyobrazeními doložit a to je právě otázka míry té interpretace... Těžko jsem někdy postupoval jako filmový návrhář, že bych si jen tak vymyslel celý oděv a neměl k němu žádné podklady.
Co se týče gardecorpsu, tak ty jsem realizoval tři. Sytě modrý můj, světlemodrý Vlaďce a karmínový Hance. Který máš na mysli?
Myslíš-li ten sytě modrý, který jsem realizoval před 5ti lety, tak vskutku nebyl ideální, nicméně i ten měl nějaké podklady. Letos v lednu jsem ho předělával, aby aspoň trochu odpovídal současnému stavu ve kterém je moje poznání, každopádně stále není ideální. Taky jsem k němu nikdy nedělal a nikomu neukazoval zprávu.
Každopádně, pokud na základě "pár obrázků" (a je jedno jestli jich je 100, 1000 nebo 10 000) kladeš mi požadavky na to, abych realizoval oděvy, které právě Ty považuješ za "typické" s tím, že mi bez znalosti literatury a dalších pramenů, bez znalosti práce svých předchůdců, budeš stanovovat "určitá pravidla a konvence jak byl ten oděv řešen..."
budu to vzhledem k metodice mé práce považovat od Tebe opět za úsměvné.
Já nemám důvod držet se Tvých smyšlených konvencí, já budu realizovat oděvy vždycky podle poznatků, které podle nejlepšího svědomí považuji za správné. A pak, nad hotovou realizační zprávou - Tvojí a mojí - se můžeme bavit, jestli interpretace těch kterých pramenů je přesná víc nebo míň a nakolik zapracovala nežádoucí fantazie, případně čí interpretace je přesnější a věrohodnější. Do té doby to ale vždycky bude tak, že já ty věci dělám, pokud možno pečlivě dokumentuji a "mám to zmáknutý" kdežto Ty jen plácáš ve fórech...
Podívej, já ani Ty, nejsme první, kdo se odíváním vrcholného středověku zabývá. 150 let se tím zabývají lidi na podstatně vyšší úrovni než my dva. A za těch 150 let vystavěli na základě svých dílčích prací nějakou ucelenou teorii. Osvětlili přesně to, o čem mluvíš - nějaká ta "určitá pravidla, a tak nějak zaběhlé konvence..." Vycházejí z celého komplexu pramenů, informací, názorů, zkušeností. Zadní šněrování je v celé té teorii dost důležitý pilíř.Bohuslav wrote:Ono totiž to odívání se dost drželo určitých pravidel, a tak nějak zaběhlých konvencí.
A pak přijdeš Ty a ten pilíř podtrhneš. Popřeš významnou část té 150leté práce svých předchůdců. Fajn, to se ve vědě stává. Jistě, je možné že 150let se všichni mýlili a Ty, mesiáš, jim najednou přineseš to světlo. Ale jak to děláš? S nebetyčným sebevědomím a arogancí tady napíšeš, že Tys to na svých obrázcích nenašel a ze všech těch, kteří se tím těch 150let zabývali naděláš blbce.
Kdybys to dělal tak, že si aspoň přečteš ty jejich práce, zjistíš, z čeho vycházejí, vezmeš ty argumenty a jeden po druhém je rozcupuješ, pak na to máš právo. A klidně je možné, že se všichni dosud pletli. Pokud to ale chceš dělat bez znalosti té práce těch přechůdců, jen na základě svého listování obrázky (i kdyby jich bylo 1000, ale řekni, kolik těch dam stojících zády máš ze 14. století? 5? 10? 50? 100?)... Tak pokud popíráš práci svých předhůdců aniž bys ji podrobně znal, působíš, promiň, přinejmenším úsměvně.
To je ta druhá rovina. Já nevím, kolik věcí jsi realizoval Ty a jak při tom postupuješ. Pokud mi ale chceš radit, pak by bylo dobré mi říct, kde dělám chybu. Každý historický oděv je vždycky jen interpretací. Interpretací určitého oděvu vytvořenou na základě znalosti pramenů, literatury, krejčovských postupů... Každá interpretace bude mít určitou úroveň přesnosti, míru, s jakou se bude přibližovat reálnému oděvu. Pokud to není rekonstrukce nálezu, vždycky záleží na pohledu autora a na množství informací, které shromáždil. Já postupuji tak, že nejdřív dělám jakousi "předrealizační studii" někdy psanou, někdy jen shromáždím podklady, pak se kreslí střih atd, pak se to zkouší (z prostěradla)), pak se šije, upravuje... Jak kdy, podle náročnosti. Nakonec se ten oděv nosí, vyzkouší se, jak se to nosí a vyrobí se fotky. Ty se dělají samozřejmě i v průběhu. Na konec se napíše "realizační zpráva" kde se popíše proč a jak se to dělalo, fotky detailů, krejčovských postupů, zkopírovaná vyobrazení, sochy a další věci z pramenů, písemné zmínky, odkazy na literaturu, pokud je potřeba převzaté odstavce z literatury. Na závěr fotky celého oděvu a zhodnocení, jak se to nosí, jestli se podařil záměr a jak moc se to blíží / neblíží pramenům.Bohuslav wrote:...hledat nějaké výstřelky, které si sami ještě budeme dále poupravovat dle naší fantazie... ...je třeba hladat a pak šít oděvy typické a jednoznačné doložitelné, je možné že to pak může vypadat jako určitá uniformita, ale v jistém směru to tak nejpravděpodobněji v minulosti bylo.
Budu rád, když se potkáme, vezmeš realizační zprávu a ukážeš, kde mám podle Tebe chybu.
Každý můj oděv vždycky odpovídal množství znalostí, které jsem měl v té době a to se samozřejmě vyvíjí. Ovšem vždycky byl každý nějak doložený a vycházel z něčeho. Pokud mluvíš o "fantazii" tak některé věci je jistě obtížné vyobrazeními doložit a to je právě otázka míry té interpretace... Těžko jsem někdy postupoval jako filmový návrhář, že bych si jen tak vymyslel celý oděv a neměl k němu žádné podklady.
Co se týče gardecorpsu, tak ty jsem realizoval tři. Sytě modrý můj, světlemodrý Vlaďce a karmínový Hance. Který máš na mysli?
Myslíš-li ten sytě modrý, který jsem realizoval před 5ti lety, tak vskutku nebyl ideální, nicméně i ten měl nějaké podklady. Letos v lednu jsem ho předělával, aby aspoň trochu odpovídal současnému stavu ve kterém je moje poznání, každopádně stále není ideální. Taky jsem k němu nikdy nedělal a nikomu neukazoval zprávu.
Každopádně, pokud na základě "pár obrázků" (a je jedno jestli jich je 100, 1000 nebo 10 000) kladeš mi požadavky na to, abych realizoval oděvy, které právě Ty považuješ za "typické" s tím, že mi bez znalosti literatury a dalších pramenů, bez znalosti práce svých předchůdců, budeš stanovovat "určitá pravidla a konvence jak byl ten oděv řešen..."
budu to vzhledem k metodice mé práce považovat od Tebe opět za úsměvné.
Já nemám důvod držet se Tvých smyšlených konvencí, já budu realizovat oděvy vždycky podle poznatků, které podle nejlepšího svědomí považuji za správné. A pak, nad hotovou realizační zprávou - Tvojí a mojí - se můžeme bavit, jestli interpretace těch kterých pramenů je přesná víc nebo míň a nakolik zapracovala nežádoucí fantazie, případně čí interpretace je přesnější a věrohodnější. Do té doby to ale vždycky bude tak, že já ty věci dělám, pokud možno pečlivě dokumentuji a "mám to zmáknutý" kdežto Ty jen plácáš ve fórech...