Odívání
Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 264
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Ostrava
Já jsem odkazovala na pláště z raného středověku právě proto, že byly často čtverhranné a průkrčník tedy tvořila steně rovná část jako u pláště půlkolového bez průkrčníku. Takže zapínání je stejné. Na RS akcích lidé tyto pláště nosí běžně sepnuté sponou. Je pravda, že u plášťů VS je většinou vidět sepnutí stuhou, ale technicky je možné obojí. Plášť je třeba za krkem jen trochu přehnout, jak to výše popisoval Jiří.
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 117
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha 6
O ctverhranych plastich nemuze byt ani rec, to plne souhlasim, ze tam prukrcnik nejspis nebyl.
Na curii vitkov jsem toho moc k plastum nenasla, to uz je toho vice na Cataninych strankach, kde jsou aspon prime obrazky a strihy z dochovanych odevu.
Marsalek: Spatne jsi me pochopil, ja mluvila o sve vlastni interpretaci tech strihu, ne o tom, ze to tak drive skutecne bylo, to bych si netroufla tvrdit. Tim pulkolovym strihem plaste bez prukrcniku myslim plast tohoto typu:
http://www.kostym.cz/Cesky/8_Krejcovstv ... _04_17.htm
Plášť, který nebude mít otvor pro průkrčník, se bude za krkem mírně krčit, což je třeba patrné skoro u všech iluminací plášťů ve Velislavově bibli. Krom toho mam zkusenost, ze plast s prukrcnikem ma tendenci padat "dozadu" a "skrtit".
Tak neco takoveho nepovazuji za slozity strih, nebot svy, ktere se tak na plasti vytvori, tam jakoby "nepatri" - u kazdeho plaste muzou byt jinak umistene, dle latky a vzoru. Zakladni strih je tedy pulkruh.
Na curii vitkov jsem toho moc k plastum nenasla, to uz je toho vice na Cataninych strankach, kde jsou aspon prime obrazky a strihy z dochovanych odevu.
Marsalek: Spatne jsi me pochopil, ja mluvila o sve vlastni interpretaci tech strihu, ne o tom, ze to tak drive skutecne bylo, to bych si netroufla tvrdit. Tim pulkolovym strihem plaste bez prukrcniku myslim plast tohoto typu:
http://www.kostym.cz/Cesky/8_Krejcovstv ... _04_17.htm
Plášť, který nebude mít otvor pro průkrčník, se bude za krkem mírně krčit, což je třeba patrné skoro u všech iluminací plášťů ve Velislavově bibli. Krom toho mam zkusenost, ze plast s prukrcnikem ma tendenci padat "dozadu" a "skrtit".
Jestli mas na mysli napojovani latky kvuli uspore materialu a uzke siri latek, jak je to treba zde: http://www.kostym.cz/Obrazky/7_Adaptace ... _08_01.gifU střihu zcela opomíjíš problematiku vzorovaných látek a předpokládáš, že látky máš vždy dost
Tak neco takoveho nepovazuji za slozity strih, nebot svy, ktere se tak na plasti vytvori, tam jakoby "nepatri" - u kazdeho plaste muzou byt jinak umistene, dle latky a vzoru. Zakladni strih je tedy pulkruh.
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 120
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
S tím napojováním je problém, který se mnohem víc projeví u 3/4 kolového pláště, a hlavně těžkého, např. dvě vrstvy vlny,pokud nedodržíš směr vláken tak to pracuje tak šíleným způsobem že těžko vůbec nějaký tvar vytvoříš.
Sám jsem kvůli tomu vytvářel modely, protože jsem se držel myšlenky, že bylo složité získat průh látky širší než 65 cm, ale to teď nechme stranou a některé způsoby i popsané jako vyzkoušené prostě nefungují, obávám se že správný způsob šití je v podstatě jen jeden. To jak je to na obrázku by možná fungovalo, ale šil bych to jinak.
Sám jsem kvůli tomu vytvářel modely, protože jsem se držel myšlenky, že bylo složité získat průh látky širší než 65 cm, ale to teď nechme stranou a některé způsoby i popsané jako vyzkoušené prostě nefungují, obávám se že správný způsob šití je v podstatě jen jeden. To jak je to na obrázku by možná fungovalo, ale šil bych to jinak.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
[quote="Kateřina_z_Landštejna"]
Pláště bez průkrčníku jinak než sponami se šňůrou, nebo dokonce jen silnou ozdobně provlečenou šňůrou prostě a jednoduše sepnout nejdou. A se širokou mezerou mezi cípy pláště.
Pláště s průkrčníkem se zapínají jednou sponou, spínající cípy u krku, nebo dvěma zaháknutámi sponami, nebo sponami s kratší prověšenou šňůrou.[quote]
Pláště bez průkrčníku sepnuté sponou jsou poměrně často vyobrazeny na Madonách v naší deskové malbě 2. pol. 14. st. (viz. MATĚJČEK, A.(ed). Česká malba gotická. Deskové malířství 1350-1450. 3. vyd., Praha: Melantrich, 1950 - teď to nemám v ruce, tak neodkážu ). No a pokud jde o mladší období, tak to velmi často vyobrazoval např. Jan Van Eyzck - např. Zvěstování, Muzeum v Bostonu; Bůh Otec a Sv. Jan Křtitel, Oltář v kostele sv. Bava v Gentu.
Kupodivu to nevypadá zle na vyobrazení i v reálu. Fotky takto spínaného pláště ale nemám, už jsem ho prodal i se sponou. Vzadu to dělá takový jakoby stojáček, jak popisuje Zuzka.
Pláště bez průkrčníku jinak než sponami se šňůrou, nebo dokonce jen silnou ozdobně provlečenou šňůrou prostě a jednoduše sepnout nejdou. A se širokou mezerou mezi cípy pláště.
Pláště s průkrčníkem se zapínají jednou sponou, spínající cípy u krku, nebo dvěma zaháknutámi sponami, nebo sponami s kratší prověšenou šňůrou.[quote]
Pláště bez průkrčníku sepnuté sponou jsou poměrně často vyobrazeny na Madonách v naší deskové malbě 2. pol. 14. st. (viz. MATĚJČEK, A.(ed). Česká malba gotická. Deskové malířství 1350-1450. 3. vyd., Praha: Melantrich, 1950 - teď to nemám v ruce, tak neodkážu ). No a pokud jde o mladší období, tak to velmi často vyobrazoval např. Jan Van Eyzck - např. Zvěstování, Muzeum v Bostonu; Bůh Otec a Sv. Jan Křtitel, Oltář v kostele sv. Bava v Gentu.
Kupodivu to nevypadá zle na vyobrazení i v reálu. Fotky takto spínaného pláště ale nemám, už jsem ho prodal i se sponou. Vzadu to dělá takový jakoby stojáček, jak popisuje Zuzka.
Ich dien!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 264
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Ostrava
Jaký dělají vzadu stojáček je vidět na těchto pláštích Velkomoravanů:
http://www.velkomoravane.cz/?page=galer ... m&rok=2008
http://www.velkomoravane.cz/?page=galer ... m&rok=2008
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Pravda, na to jsem zapomnělaMaršálek wrote:
Pláště bez průkrčníku sepnuté sponou jsou poměrně často vyobrazeny na Madonách v naší deskové malbě 2. pol. 14. st. (viz. MATĚJČEK, A.(ed). Česká malba gotická. Deskové malířství 1350-1450. 3. vyd., Praha: Melantrich, 1950 - teď to nemám v ruce, tak neodkážu ). No a pokud jde o mladší období, tak to velmi často vyobrazoval např. Jan Van Eyzck - např. Zvěstování, Muzeum v Bostonu; Bůh Otec a Sv. Jan Křtitel, Oltář v kostele sv. Bava v Gentu.
Kupodivu to nevypadá zle na vyobrazení i v reálu. Fotky takto spínaného pláště ale nemám, už jsem ho prodal i se sponou. Vzadu to dělá takový jakoby stojáček, jak popisuje Zuzka.
Vlastně to popsal už Jiří z Holohlav. Plášť se vzadu trochu nadzvedne a vytvoří takový jako stojáček. A pak se zá sepnout i jednou sponou, to je fakt.
Ale ty pláště madon mne zaujaly - vyšebrodská, krumlovská i zbraslavská třeba mají plášť s velikým průkrčníkem:
Vyšebrodská http://www.encyklopedie.ckrumlov.cz/img/2591.jpg
Zbraslavská: http://www.zbraslavhistorie.info/css/images/foto341.jpg
Krumlovská: http://www.ckrumlov.info/img.php?img=2589&LANG=cz
A někdy je přehrnutý, takže podšívka vytvoří něco jako límec:
http://www.artchiv.cz/obrazy/10008--Leo ... tta-TH.jpg
A tahle má zase klasický půlkruhový plášť:
http://www.wga.hu/art/zgothic/miniatur/ ... b_1300.jpg
Také zajímavý způsob nošení pláště - jen přemýšlím, zda byl ušit s kápí, nebo zda je z tak jemné a splývavé tkaniny:
http://www.wga.hu/art/s/simone/1early/3mercy.jpg
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 431
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Ano, máš pravdu, to je to, co popsal Jiří z Holohlav. Buď zůstane vzadu nadzvednutý, nebo se ohrne a kontrastní podšívka (je-li) pak vlastně vytvoří "límec"Lenka wrote:Jaký dělají vzadu stojáček je vidět na těchto pláštích Velkomoravanů:
http://www.velkomoravane.cz/?page=galer ... m&rok=2008
Volo, multum, statim!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
Nějak jsem se to tu zase přetrasformovalo.
Ty kožešnová páska z toho pasionálu Abatyše Kunhůty, nejspíše nebude přímo přišité na plášti , spíš jsou jen tak přehozemá přes ramenu ,přesno mi stále nějak uniká význam.
K ostatním pláštů na naši dobu je nejčastější půlkruhový plášť a to jestli mám či nemá mít vykrojení kolem krku si netroufnu tvrdit ,asi nebudou špatně obě varianty , já si spíš myslím ,že to vykrojení bude vývojově mladší.
Ten Gutin plášť na náhrobku má taky ten kožešinový pásek.
http://www.wga.hu/html/g/giotto/assisi/ ... anc01.html
Tady na plášť muže z Bocstenu je náderně vidět ,jak asi ideálně řešit sešití pláště - http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... kclok.html datace bue spíše po 2.polovině 14. století
Pokud bych dělal tříčtvteční(3/čkola) plášt tak bych volil pro šlechtice s tím nejspíše samostatným kožešinovým límcem.
http://www.iluminace.viaboemia.com/o72.htm
K plášťům s kapucí bych se rozhodně vyhýbal, protože si myslím že to je fantasy představa. K madonně co posílala Kateřina, tak se jedná o byzantský typ madon kdy má Marie zakrytou hlavu - obvykle pláštěm, který má přes hlavu.
P.s Kateřino pokud hazíš obrázek z www.wgu.hu doporučui dávat odkaz na ten "comment" je tam velké písmo i, kde je popis obrázku. Včetně autora, datce a velikosti.
Ty kožešnová páska z toho pasionálu Abatyše Kunhůty, nejspíše nebude přímo přišité na plášti , spíš jsou jen tak přehozemá přes ramenu ,přesno mi stále nějak uniká význam.
K ostatním pláštů na naši dobu je nejčastější půlkruhový plášť a to jestli mám či nemá mít vykrojení kolem krku si netroufnu tvrdit ,asi nebudou špatně obě varianty , já si spíš myslím ,že to vykrojení bude vývojově mladší.
Ten Gutin plášť na náhrobku má taky ten kožešinový pásek.
http://www.wga.hu/html/g/giotto/assisi/ ... anc01.html
Tady na plášť muže z Bocstenu je náderně vidět ,jak asi ideálně řešit sešití pláště - http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... kclok.html datace bue spíše po 2.polovině 14. století
Pokud bych dělal tříčtvteční(3/čkola) plášt tak bych volil pro šlechtice s tím nejspíše samostatným kožešinovým límcem.
http://www.iluminace.viaboemia.com/o72.htm
K plášťům s kapucí bych se rozhodně vyhýbal, protože si myslím že to je fantasy představa. K madonně co posílala Kateřina, tak se jedná o byzantský typ madon kdy má Marie zakrytou hlavu - obvykle pláštěm, který má přes hlavu.
P.s Kateřino pokud hazíš obrázek z www.wgu.hu doporučui dávat odkaz na ten "comment" je tam velké písmo i, kde je popis obrázku. Včetně autora, datce a velikosti.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Bohuslav wrote:Nějak jsem se to tu zase přetrasformovalo.
Ty kožešnová páska z toho pasionálu Abatyše Kunhůty, nejspíše nebude přímo přišité na plášti , spíš jsou jen tak přehozemá přes ramenu ,přesno mi stále nějak uniká význam.
K ostatním pláštů na naši dobu je nejčastější půlkruhový plášť a to jestli mám či nemá mít vykrojení kolem krku si netroufnu tvrdit ,asi nebudou špatně obě varianty , já si spíš myslím ,že to vykrojení bude vývojově mladší.
Ten Gutin plášť na náhrobku má taky ten kožešinový pásek.
??? nějak mi uniká co jsi chtěl vyjádřit.
ty jsi neviděl žádné dochované pláště?
Ich dien!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 264
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Ostrava
Nevím z kterého obrázku usuzuješ, že ta kožešina není přišitá k plášti. Já jsem je všude viděla kopírovat okraj pláště, ale možná jsem něco přehlédla. Pokud by nebyly přišité, šlo by o šálu nebo vázačku, v tomto případě asi spíše o šálu, které se nosí i dnes. Z praktického hlediska je ale nemožné nosit takovéto šály nesepnuté (volně visící), protože kožešina klouže, takže by si člověk musel stále dávat pozor, aby ji při pohybu neztratil. Proto si myslím, že jsou součástí pláště.
Význam je asi (ať už jsou přišité nebo ne) především dekorativní, tejně jako u dnešních vázaček a šál.
Význam je asi (ať už jsou přišité nebo ne) především dekorativní, tejně jako u dnešních vázaček a šál.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 155
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Bohuslavice nad Metují
Ne že bychom neměli doloženou šálu jako takovou, to máme, dokonce na konci s třásněmi. A krásnou (Luttrelův žaltář, třeba)Lenka wrote:Já jsem je všude viděla kopírovat okraj pláště...
Ale taky si myslím, že tahle věc je součástí pláště a považovat ji za samostatný kus, navíc jen tak přehozený kolem krku, je ptákovina.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1068
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
a co korunovační pláště? většina z tvého výběru jsou knížecí a panovnické pláště a ty se v rámci korunovačních pokladů nezřídka dochovaly, takže pojít si je můžeš. občas si to zbytečně komplikuješ a pracně objevuješ již objevenéBohuslav wrote:Ne neviděl kde by bylo něco takového našitého k plášti a ještě s normální páskou na uvazování.
jak vidno, nosíla je s hermelínem knížata a s kuninou nebo popeličinou jako módní doplněk dvorská šlechta
Ich dien!
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 155
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Bohuslavice nad Metují
Dokonce je to podrobně popsáno a dochováno. V roce 1360 byla vytvořena sada oděvů pro členy anglické královské rodiny, kteří se v nich objevili na velké vánoční bohoslužbě ve Westminsteru. Dochoval se účet, kde je popsáno, kolik kdo dostal kožešiny a jakého typu, a k čemu bylo to konkrétní množství kožešiny použito (zda k podšití nebo k lemování a které části oděvu). Lze na tom dobře najít, jak mají jednotliví členové různé množství a různé typy kožešin podle toho, jaké postavení v hierarchii zaujímají...Maršálek wrote: jak vidno, nosíla je s hermelínem knížata a s kuninou nebo popeličinou jako módní doplněk dvorská šlechta
Newon, S.: Fashion in the Age of the Black Prince. Boydell Press, Suffolk, 1980. str.65-67
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 654
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Teplice/Praha
Re: Odívání
Řeším ministranskou komži, jestli ji udělat spíš z lnu či z vlny http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/g ... anc20.html