Posadowski wrote:
Cituješ evidentně -dosti často bez znalosti teorie- po internetu i jinde šířený střih oděvů z Herjolfsnes (Norlund, 1924). K tomu bych snad jen poznamenal, že pokud už někdo chce dělat takový oděv, měl by se s tím Norlundem seznámit aby pochopil, proč jsou ty oděvy "z těch nudlí" Rozhodně to ale není kvůli tomu, aby tvarovaly postavu. Navíc jsou z roku 1390, takže pro naši dobu opět mimo...
Prostě, bez skutečně podrobné znalosti věci bych se do takového střihu nepouštěl, neboť mnozí pak tento střih připodobní k princessu a nahradí ho jím. Nemyslím, že na začátku 14. století by něco takového bylo běžné. Snad pro vesničany, šijící tak jako v Herjolfsnes ze zbytků. Ale pro nobilitu asi moc ne, teda aspoň nevím, čím by bylo možné to dokázat. (!)
A trikotáž? No nezlob se na mě, ale výsledek bude více než tragický. Snad na kamaše ano, ale nemyslím, že by se v první pol. 14. st. vyskytoval oděv, který by se dal rekonstruovat za použití čehokoli elastického, aby výsledkem bylo něco, co se podobá předloze...
Necituji vůbec nic, nemluvě o tom, že jsem toho názoru, že grónské oděvy se od evropských dost lišily. Už jen proto, že musely obstát v klimatických podmínkách velmi odlišných od evropských a že dostupnost jak materiálu, tak prostředků pro jeho zpracování se rovněž velice lišila od evropské. K neustále používanému "vzoru" z Herjolfsness mám hodně kritický postoj, protože evropské výtvarné umění i literatura nabízejí podstatně použitelnější náměty pro šití kostýmů.
Vladan, na rozdíl od Tebe, velmi přesně pochopil, co jsem měla na mysli. Nejedná se o žádné "nudle", ale o střih, který do jisté míry tvaruje přední část oděvu určeného objemné postavě, aby nevypadal jako beztvarý pytel. Jedná se o to, že oděv má švy nejen na bocích, ale i na předním dílu, které se táhnou po celé jeho délce od výstřihu přes vrchol prsou dolů. Umožňují vytvarovat přední část tak, aby splývala a současně maskovala de facto beztvarost objemného těla. Je to střih pracný, ale dává možnost i silné ženě vypadat hezky; kromě toho
nemá s princessem vůbec nic společného.
Jsem poněkud zaražena tím, že kritizuješ něco, co jsi vůbec neviděl a netušíš, jak to vypadá. Stejně tak nechápu, na základě čeho sis vytvořil domněnku o grónské "předloze" a podsunul mi ji - přiznám se, že to je něco, co by mne ani ve snu nenapadlo vzít si to za vzor pro šaty pro sebe nebo kohokoli jiného.
Rovněž by mne zajímalo, na základě čeho tvrdíš, že hovořím bez teoretické znalosti. Nápadů a vzorů na oděvy mám načtených dost a dost, protože v naší knihovně i na internetu je dostupný dostatek skutečně
odborné literatury.