Odívání

Řemesla a každodenní život

Moderators: Maršálek, Bestian, Heinrich von Rheinhausen

Posadowski
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 155
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Bohuslavice nad Metují

Post by Posadowski »

KOHO z Hrabišína wrote:Chtěl jsem se zeptat jak jsou řešeny ,tyto celkem moderní šaty http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlu ... d=PAGE0785

Myslím ty dámské, jestli je jsou ohrnuté spodní cípy nahoru, a tím vynikne zelená podšívka, to jen hádám.
Proč v tom hledat složitost? červené vrchní cípaté a zelené spodní. Ikdyž...
Jedná se o dost zvláštnost,s maršálkem jsme to několikrát zkoumali. Myšlenka, že by se jednalo o čevené šaty se zeleným podšitím, cípaté, které jsou kvůli pohodlí při lovu ohrnuté zpátky (a fixované kniflíčky? ta myšlenka se musí dotáhnout do konce, jinak to nebude fungovat) je zajímavá. Ale zkus si vzít suknici, jen tak ji ohrnout a procházet se v tom po lese, asi to dlouho samo ohrnuté nevydrží ... Nicméně si myslím, že kdyby to fungovalo takhle, měly by být vidět spodní šaty. Dámy s ohrnutými svrchními šaty jsou známy (můj oblíbený Mss.Bodl.264 z r. 1340) ale vždycky mají vidět něco spodního...
Andre
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 198
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha

Post by Andre »

Ad Manesse:

Řekl bych, že má úplně obyčejnou svrchní tumiku s ohnutým lemem nahoru a chycenou na knoflíčky, aby si na ni nešlapala. Ty oblouky pak mají znázorňovat prověšení látky mezi jednotlivými knoflíky. Nic moderního na tom nevidím... prostě obyčejná, hodně dlouhá svrchní tunika. Že to není podšité kožešinou mi nepřipadá ani tak divné, neb se s tím courá po lese.
Moderní mi spíš připadá ten frajer vedle, kvůli tomu módnímu dvoubarevnému kloboučku a mi-parti na tunice.

PS: koukni se tý buchtě na boty, buď má osmačtyřicítky, nebo má špičku aspoň 50% délky chodidla ... a máš to na ILUMINACI, ne v něčem tak nevěrohodném, jako je originál, socha, nebo obraz :biggrin:
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

Andre odkazy na černou jsou zjevné, děkuji =D>
Ich dien!
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

Podsadovski- Dámy s ohrnutými svrchními šaty jsou známy (můj oblíbený Mss.Bodl.264 z r. 1340) ale vždycky mají vidět něco spodního... tím myslíš romance of Alexandr.Nevíš přesněji list ,jsem ted línej to hledat :?

Zřejmě se bude jedna o damský lovecký oděv s kolíčky ,jak píše André.
Moderní jsem napsal proto,že jej znám z těch tří manuscriptů řekněme z jednoho kratšího období ,předtím nic nemám.Takže zatím pro mne nejranější důkaz o tomto způsobu nošení šatů.

The Taymouth Hours)1325-35) http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... IllID=6387

Smithfield Decretals [Decretals of Gregory IX] 1340-illuminace
http://www.imagesonline.bl.uk/britishli ... ht=2&idx=2

http://www.imagesonline.bl.uk/britishli ... ht=2&idx=2

Andre- PS: koukni se tý buchtě na boty, buď má osmačtyřicítky, nebo má špičku aspoň 50% délky chodidla ... a máš to na ILUMINACI, ne v něčem tak nevěrohodném, jako je originál, socha, nebo obraz

Ty jsi srandista ,že za špici považuješ linku horizontu =D>
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

Domnívám se, že tyhle dámské lovecké šaty jsou cíleně krátké, nikoli zkracované zvednutím spdoního lemu http://www.tempora-nostra.de/tempora-no ... 03&tfl=127 a že je to přesně totéž, co dohledal KOHO:
The Taymouth Hours)1325-35) http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... IllID=6387

Smithfield Decretals [Decretals of Gregory IX] 1340-illuminace
http://www.imagesonline.bl.uk/britishli ... ht=2&idx=2

http://www.imagesonline.bl.uk/britishli ... ht=2&idx=2

Jejich přizvedání a uchycení spodního lemu na knoflíčky je jednak nepraktické a jednak to právě pro lesní promenádu nemá dlouhého trvání - to už jsme také zkoušeli :biggrin: Snazší by bylo jejich zkrácení přizvednutím a zasunutím cípu za opasek, jako to dělávají dámy při tanci.
Ich dien!
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

Počkej Maršálku ,ty jsi tedy myslíš ,že tam ten knoflíček není? Protože mně tam příjde jednoznačně naznačen.I to otočení oděvu mi přijde zřejmé díky tomu viditelnému podšití tou popelkou (jak jsem se v paralelní debatě dozvěděl =D> ).
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

KOHO z Hrabišína wrote:Počkej Maršálku ,ty jsi tedy myslíš ,že tam ten knoflíček není? Protože mně tam příjde jednoznačně naznačen.I to otočení oděvu mi přijde zřejmé díky tomu viditelnému podšití tou popelkou (jak jsem se v paralelní debatě dozvěděl =D> ).
pokud mluvíme stále o stejném dámském šatu http://www.tempora-nostra.de/tempora-no ... 03&tfl=127 pak se domnívám, že ty červené svrchní jsou v délce do poloviny lýtek a jejich spodní okraj je záměrně hluboce vykrajovaný, aby umožnil pohodlnou chůzi. Knoflíky tam nevidím - domnívám se že se jedná právě o ta hluboká zakulacená vykrojení. To zelené jsou dle mého spodní šaty (popeličina tam není :wink:).

Pokud myslíš popeličinou ten střední pruh, pak se dle mého jedná o naznačené stínování - dle mého soudu to není popiličina, protože ta se zatím vždy zobrazovala v pravidelném střídání, nikoli jako fleky. Popelka se tak zobrazuje i heraldicky a aby nebyla zaměněna s něčím jiným, střídá se pravidelně stejně tak, jako je sešívána.
The Taymouth Hours)1325-35) http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... IllID=6387
Last edited by Maršálek on Mon 07. May, 2007 6:04, edited 1 time in total.
Ich dien!
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

Maršálek wrote: pokud mluvíme stále o stejném dámském šatu http://www.tempora-nostra.de/tempora-no ... 03&tfl=127 pak se domnívám, že ty červené svrchní jsou v délce do poloviny lýtek a jejich spodní okraj je záměrně hluboce vykrajovaný, aby umožnil pohodlnou chůzi. Knoflíky tam nevidím - domnívám se že se jedná právě o ta hluboká zakulacená vykrojení. To zelené jsou dle mého spodní šaty (popeličina tam není :wink:).

Pokud míslýš popeličinou ten střední pruh, pak se dle mého jedná o naznačené stínování - dle mého soudu to není popiličina, protože ta se zatím vždy zobrazovala v pravidelném střídání, nikoli jako fleky. popelka se tak zobrazuje i heraldicky a aby nebyla zaměněna s něčím jiným, střídá se pravidelně stejně tak, jako je sešívána.
The Taymouth Hours)1325-35) http://www.bl.uk/catalogues/illuminated ... IllID=6387
Ano mluvíme , stím vykrajováním ,jsem zatím nic podobného neviděl a to že tam ty knoflíčky nejsou zobrazeny ,jěště nic neznamená.Ani nevím zdaly by to vlkovité vykrajování pomohlo v chůzi ,je-i tam stejně dlouhé cotte pod tím.
Toho Vaverku jsem viděl spíš na těch druhých z Smithfield Decretals
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

KOHO z Hrabišína wrote: Ano mluvíme , stím vykrajováním ,jsem zatím nic podobného neviděl a to že tam ty knoflíčky nejsou zobrazeny ,jěště nic neznamená.Ani nevím zdaly by to vlkovité vykrajování pomohlo v chůzi ,je-i tam stejně dlouhé cotte pod tím.
Toho Vaverku jsem viděl spíš na těch druhých z Smithfield Decretals
Není nic snazšího, než si v případě nejasností takovou věc ověřit v praxi - případné knoflíky mi přijdou jednak nepraktické (z vlastní zkušenosti) a druhak prakticky nic neřeší, jestliže víme, že pokud si dámy chtěli sukni zkrátit, činily tak stejně jako muži u dlouhých suknic tím, že si cípy svrchních zvedly a zasunuly za pás, nebo je zajistily uzlem (Kodex Manesse http://www.tempora-nostra.de/tempora-no ... 03&tfl=127 , Roman d´Alexandre, fol. 135 r. http://image.ox.ac.uk/images/bodleian/m ... 4/135r.jpg ). Navíc jsme nikde nenarazili ani na vyobrazení, ani na písemnou zmínku o tom, že by měla která dáma na svrchních šatech našívané knoflíčky a na spodním lemu našívaná očka :biggrin: Verze o knoflíčkách mi přijde překombinovaná a ničím nepodložená (přiznávám, že pro svou domněnku také nemám jednoznačný důkaz) :wink:
Ich dien!
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

S těmi nedoloženými knolíky máš jednoznačně pravdu ,že se jedná o doměnku.Ale jak píšeš ,z vlastní zkušenosti ,tak jsi něco musel dělat špatně ,pokud si děláš knoflíky ,tak to přeci musí držet i takto u šatů ,ne?


Teď když jsem se detailněji kouknu l na ten obrázek http://image.ox.ac.uk/images/bodleian/m ... 4/135r.jpg nepříjde ti ,že tam to co zde řešíme je taky naznačeno?A zajímavé je ,že u každého toho vrcholu cípu ,je naznačená bílá tečka,stejně tak jako v tom Smithfield Decretals.

Hledal jsem je v těch větších obrázcích,ale nic jsem nenašel.
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

KOHO z Hrabišína wrote:S těmi nedoloženými knolíky máš jednoznačně pravdu ,že se jedná o doměnku.Ale jak píšeš ,z vlastní zkušenosti ,tak jsi něco musel dělat špatně ,pokud si děláš knoflíky ,tak to přeci musí držet i takto u šatů ,ne?


Teď když jsem se detailněji kouknu l na ten obrázek http://image.ox.ac.uk/images/bodleian/m ... 4/135r.jpg nepříjde ti ,že tam to co zde řešíme je taky naznačeno?A zajímavé je ,že u každého toho vrcholu cípu ,je naznačená bílá tečka,stejně tak jako v tom Smithfield Decretals.

Hledal jsem je v těch větších obrázcích,ale nic jsem nenašel.
Proti knoflíkům mluví to, že když o jeden přijdeš, bude ta sukně zase překážet a dáma bude vypadat poněkud trapně (krom toho, že se strašlivě nadře). Dívám se na to tak, že nejde o klasické zapínání jako u šatů a že by se takto šaty zvedaly pro pohyb v obtížném terénu. Před lety jsme podobnou taškařici zkoušeli s Pány z Lipé a dámy se promenádovaly po lese cca 8 hodin. Procházeli se po pěšinkách, v lese, v mlází, v borůvčí, po docela dost krkolomých stezkách ve skalách, atd. - bylo to trošku ve stylu "pochoduj, nebo zemři" a schodli jsme se, že jako šlechtická kratochvíle se to poněkud minulo s původní myšlenkou a připomínalo to přijímačky žen do cizibnecké legie :badgrin: . Nicméně to docela prověřilo oděv, protože trasa nebyla vybírána jako překážková, jenom procházela skalami :biggrin: Protože dámy nebyly předem varovány, byly nevhodně oděné a tedy zaskočené. Během malých zastávek zkoušely nespočet způsobů, jak si chůzi v dlouhých širokých sukních usnadnit. Prakticky jediným použitelným řešením bylo to vykasání sukně a zastrčení cípů za pás. Vše další mělo jenom velmi krátké trvání a to včetně různých pokusů a průběžné přizvedání a fixování dolního lemu sukně. Nízký porost spolehlivě všechny takové pokusy odsuzoval k zániku (a lehké látky + kožešinu ničil) :badgrin: Když jsem pak po letech prohlížel tu stále omýlanou manesskou iluminaci s dámou v lovecké sukni, porovnal jsem ji s vlastními zkušenostmi z opakovaných kratochvil v lese a osobně jsem dospěl k názoru, že tento střih celý problém dokonale řeší. Spodní šat by měl být z pevnější látky a nedosahuje až na zem, ale končí u kotníčků.

K bílým tečkám http://image.ox.ac.uk/images/bodleian/m ... 4/135r.jpg - proti případným knoflíčkům tu mluví fakt, že to co za ně považuješ jsou "tečky" vždy pod tím, co si představuješ jako zavěšení. Logicky by v tom místě neměly žádné opodstatnění, protože by nic nenesly a v samotném "cípu", kde by dle tvých představ měly být zjevně chybí - onen cíp by tedy nebyl za nic zavěšen.
Ich dien!
Andre
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 198
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha

Post by Andre »

Maršálek wrote:Proti knoflíkům mluví to, že když o jeden přijdeš, bude ta sukně zase překážet a dáma bude vypadat poněkud trapně (krom toho, že se strašlivě nadře). Dívám se na to tak, že nejde o klasické zapínání jako u šatů a že by se takto šaty zvedaly pro pohyb v obtížném terénu. Před lety jsme podobnou taškařici zkoušeli s Pány z Lipé a dámy se promenádovaly po lese cca 8 hodin. Procházeli se po pěšinkách, v lese, v mlází, v borůvčí, po docela dost krkolomých stezkách ve skalách, atd. - bylo to trošku ve stylu "pochoduj, nebo zemři" a schodli jsme se, že jako šlechtická kratochvíle se to poněkud minulo s původní myšlenkou a připomínalo to přijímačky žen do cizibnecké legie :badgrin: . Nicméně to docela prověřilo oděv, protože trasa nebyla vybírána jako překážková, jenom procházela skalami :biggrin: Protože dámy nebyly předem varovány, byly nevhodně oděné a tedy zaskočené. Během malých zastávek zkoušely nespočet způsobů, jak si chůzi v dlouhých širokých sukních usnadnit. Prakticky jediným použitelným řešením bylo to vykasání sukně a zastrčení cípů za pás. Vše další mělo jenom velmi krátké trvání a to včetně různých pokusů a průběžné přizvedání a fixování dolního lemu sukně. Nízký porost spolehlivě všechny takové pokusy odsuzoval k zániku (a lehké látky + kožešinu ničil) :badgrin: Když jsem pak po letech prohlížel tu stále omýlanou manesskou iluminaci s dámou v lovecké sukni, porovnal jsem ji s vlastními zkušenostmi z opakovaných kratochvil v lese a osobně jsem dospěl k názoru, že tento střih celý problém dokonale řeší. Spodní šat by měl být z pevnější látky a nedosahuje až na zem, ale končí u kotníčků.

K bílým tečkám http://image.ox.ac.uk/images/bodleian/m ... 4/135r.jpg - proti případným knoflíčkům tu mluví fakt, že to co za ně považuješ jsou "tečky" vždy pod tím, co si představuješ jako zavěšení. Logicky by v tom místě neměly žádné opodstatnění, protože by nic nenesly a v samotném "cípu", kde by dle tvých představ měly být zjevně chybí - onen cíp by tedy nebyl za nic zavěšen.
Ale Maršálku, zase děláš komára z velblouda... na té procházce jsem byl také a na rozdíl od dam jsem celoiu cestu absolvoval v plné kroužkové (=celkem těžké) zbroji. Zas takové drama to nebylo. Navíc se chodilo čistým terénem a každých 15 minut si panstvo sedalo a spíjelo se vínem za zoěvu libozvučných veršů (proto těch 8 hodin).
Vykasaných suknic zastrčených za pas tam bylo překvapivě pomálu (viz fota) a knoflíčky tam nikdo nezkoušel, neb je nikdo neměl.
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha

Post by Bohuslav »

Posadowski wrote:aha. Tak tady to je:
Image
Image
S touto kapucí když jsem se na to začal soustředit tak jsem ji našel jen v Anglii.Ale příjde mi ,že to není součástí surcottu ,ale je to samostatná kukla.Nebo alespoň co jsem zatím takto našel ,bylo vše oddělené.

Ale jinak díky za inspiraci.Kdybys to tu nezmínil ,asi bych to přehlížel.
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové

Post by Maršálek »

Polemizovali jsme nad dobovými látkami, užívanými na našem území v období 14. století. Mnohé z nich však známe toliko názvem a nikoli složením. To značně snižuje naše představy, já třeba nevím, co přesně je sukno (jaké je složení a tedy i vzhled). Abych nevytrhnul téma z kontextu, uvádím i s texty.

Zíbrt ve své práci (WINTER, Z.; ZÍBRT, Č. Dějiny kroje v zemích českých. Od dob nejstarších až po války husitské. 1. vyd. Praha: F. Šimáček, 1892, 457 s.) zmiňuje, že domácí produkce byla schopna vyrobit "pouze obyčejné látky", jakými bylo plátno, či vlna, konkrétně například šeřina, nebo sukna broumovská, hradecká, chrudimská, jihlavská, kolínská, kostelecká, mýtská, rychnovská, solnická, žlutická. Na stejné kvalitativní úrovni bylo prosté sukno polské a mnohá sukna německá, jež se k nám běžně dovážela. To údajně stačilo pokrýt potřeby neurozených, nebo zajistit materiál na levnější odění, ale ne uspokojit potřeby náročné klientely, jakou byla tradičně šlechta a nově se prosazující přední patricijské rody velkých měst.
Nejkvalitnější sukno z Flander bylo do Čech a Polska dováženo nejčastěji řezenskými a norimberskými kupci, je ale velmi pravděpodobné, že šlechtické dvory se nespoléhaly jenom na dovoz těchto kupců a samy si látky zadávaly a daly dovážet. Oblibu flanderského sukna dokládají četné zmínky z dob vlády Václava II., který si vymínil mezi poplatky a dávkami krom jiného i odvádění tu dvou, jindy čtyř postavů sukna Gentského. Jednalo se o sukna z Bruselu, Gentu,Ypernu, Louvain, Mecheln, Turnay a dalších měst. Pro velký zájem se u nás sice prokazatelně usazovali i flanderští soukeníci, ale bez anglické vlny, jež byla tehdy v Evropě považována za nejkvalitnější, nebyli schopni skutečná flanderská sukna plnohodnotně nahradit. Němečtí obchodníci k nám dováželi nejenom žádaná sukna italská a flanderská, ale i vlastní kvalitní německá. Jednalo se především o sukna cášská a frankfurtská a o bavorský kment. Z Rakous se k nám vozilo sukno míšenské, o jehož kvalitě však mnoho nevíme. Vlašští kupci (Italové) k nám pak dováželi oblíbená italská sukna z Benátek a Florencie.
Oblíbený byl i bavorský a vlašský kment a jemná plátna jako např. czeter nebo kolč. Proslulá byla sukna ašská, bruselská, brunat, blankyt, brykyš, bogram, gentské, yperské, lindys, levbsské, mechelské a turnayské, naopak mezi obyčejná sukna patřilo broumovské, hradecké, chrudimské, jihlavské, kolínské, kostelecké, mýtské, rychnovské, solnické, poprinské, porůšské, polské, flok a šerka.
Užívala se též bavlna a bavlněné látky jako barchan a paj a samozřejmě vlna jak pro výrobu kvalitního sukna, tak i pro hrubší přízi, jako např. loden.

- plátno bylo lněné
- batist je velmi jemné lněné plátno, vhodné i na závoje a roušky - stále se vyrábí
- vlna je stejně jako plátno dostupná v celé kvalitativní škále
- sukno by měla být látka směsová (dnes by tomu odpovídaly směsové vlny a domnívám se, že vzhledově též dyftýn :?: )
- kment bylo velmi jemné sukno které se stále vyrábí
- bavlna byla pro nás prakticky vyjímečná záležitost, u nás je její zpracovávání spojováno nejdříve s druhou polovinou 14. st. (tedy lze mít za to, že do té doby by se nejednalo o nijak rozšířenou látku)

Vzácné látky, jež byly s oblibou používány na odění nobility a o něž byl zájem, k nám byly dováženy z celého tehdy známého světa. Je třeba zdůraznit, že mezi nobilitou byla klientela, jež byla ochotna a schopna zaplatit nejenom dovoz ale i zakázkovou výrobu nejvzácnějších látek, protože reprezentativní vzhled šlechtice u dvora, jeho rodiny a nejbližší družiny byl otázkou prestiže. To se bezprostředně projevovalo nejenom při výjimečných slavnostních příležitostech, jakými byly korunovace, svatby, turnaje a plesy, ale dvořané se tradičně skvostně a nákladně odívali i pro všední příležitosti (byť nepochybně zdaleka ne všichni a stále - to bychom mohli vztáhnout asi jenom na velmože).

Drahocenné a oblíbené hedvábné látky se do Evropy dovážely, nebo se vzácně vyráběly v Itálii a Španělsku. Čínské a byzantské látky byly dováženy velkoobchodníky z Pisy, Janova, Benátek a hanzovními městy od Londýna po Novgorod (Atlantský oceán, Severní a Baltské moře). Do Evropy byla dovážena i velmi široká škála orientálních látek a s ohledem na jejich vysokou cenu mnohdy právě na zakázku pro význačnou klientelu. Právě pro vysoké ceny těchto žádaných zahraničních látek bývalo běžné i jejich padělání, kdy obchodníci vydávali kvalitně zpracované domácí látky za tyto drahocenné dovážené.

Za vzácné látky byly považovány především aksamit, tedy hedvábný samet, dále pak atlas který byl považován za nejhladší hedvábnou látku, baldachýn což byla drahocenná látka z Bagdádu, v obecné oblibě byly brokáty, šamlat a camelot, jak byly nazývány vzácné tkaniny z velbloudí srsti dovážené ze Sýrie, dále pak nach, pavlaka, purpura, šarlat, stříbrohlav a zlatohlav, tedy stříbrem a zlatem tkané brokáty. Z hedvábných látek to byl především damašek, fanderstat, haras, lukanské a paučník ze kterého se vyráběly nejjemnější závoje a šlojíře, dále pak pokosín a šilheř. Z polohedvábných látek pak boura, bomesin, cendat, cendelín, fertat, taft.

- aksamit je hedvábný samet
- atlas byl považován za nejhladší hedvábnou látku
- baldachýn, též baldakýn byla drahocenná látka z Bagdádu (ovšem bez bližšího určení - materiál tedy můžeme toliko hádat)
- brokát je obecně vytkávaná látka
- stříbrohlav a zlatohlav byly stříbrem a zlatem vytkávané brokáty (tedy nikoli vyšívané ve smyslu zdobení)
- hedvábí a hedvábné látky např. damašek, fanderstat, haras, lukanské (z města Luccy)
- polohedvábné látky jsou zmiňovány pod jmény boura, bomesin, cendat, cendelín, fertat, taft (dnes bychom mezi ně zařadili i satény - cendelín, taft; boura by mohl být bourette?)
- šamlat a camelot byly nazývány vzácné tkaniny z velbloudí srsti dovážené ze Sýrie
Ich dien!
User avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 526
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Strakonice

Post by Vladan »

=D>
Vítězství nebo smrt!