Nicméně jsem uvedla, že je mi představa knoflíků bližší než než šnerování, mj. i z praktických důvodů, takže netřeba přesvědčovat přesvědčeného.
Kromě toho jsem napsala, že se
domnívám a v závěru příspěvku výslovně uvádím lomeně
zapínání/šněrování. Tedy dávám najevo svou
nejistotu a připouštím, že se může jednat o oboje.
Usuzuji dle "tvaru té věci u krku"
na obrázcích , ale pokud je nezpochybnitelné, že se jednalo vždy o zapínání na knoflíky, pak tedy tento fakt přijímám jako daný.
Vzácná paní Kateřino, oslovuji zde Tebe, ale rozhodně nevztahuj mé další věty na sebe, jsou míněny obecně i pro ostatní, KOHOa (s Maršálkem už jsme si tím prošli) a další, kteří zde diskutují o stylizacích vyobrazení a snaží se je interpretovat.
Neustále tu totiž zapomínáte na jeden aspekt, který je důležitou součástí odborného studia čehokoli, lhostejno zda se jedná o historický oděv nebo děje v jádře atomu. A sice LITERATURU. Ano, opatřili jsme si stovky vyobrazení, což v dnešní době již není problém, a teď se je snažíme (snažíte) interpretovat. Ale na základě čeho? Vlastní zkušenosti? Kolik desítek takových oděvů jsme ušili a nosili? Na základě nálezů? Kolik jsme jich měli v ruce?
Takže proto, abychom vůbec byli schopni diskutovat o tom, co je co a co co může být, měli bychom se seznámit nejen s dostupnými prameny (a nezlob se, ale tzv.Codex Manesse je jen jeden z nich a možná pro popis módy ne úplně ideální, navíc se podle velmi reálné teorie skládá z minimálně dvou částí, z nichž jedna je skutečně z období kolem 1305, ale druhá až 1330, což pomíjíš a tyto části směšuješ, ale o tom mluvit nechci),
ale hlavně, než se pustíme do sebevědomých interpretací a diskusí, měli bychom se podrobně seznámit s názory těch, kteří již tyto věci zkoumali před námi, tedy s literaturou. A až si přečteme několik takových prací, kde se vzájemně autoři popírají, vyvracejí si své teorie a podobně, pak teprv můžeme kriticky hodnotit prameny (a také názory těch autorů) a udělat si obrázek vlastní.
Abych to zkrátil. Myslím, že by bylo vhodné před zkoumáním pramenů přečíst si alespoň dvě nejzákladnější publikace, které jsou k tématu česky, tedy: Kybalová, L.: Dějiny odívání, středověk.Lidové Noviny, Praha, 2001.
Zíbrt, Č.: Dějiny kroje v zemích Českých, od dob nejstarších až po války husitské. Šimáček, Praha, 1892.
(dokonce bych si troufl tvrdit, že by měl ten, kdo chce interpretovat vyobrazení, znát tyto knihy takřka zpaměti)
Obě tyto knihy Ti ráda pomocí MVS opatří každá, i ta nejzapadlejší vesnická knihovna. Ikdyž jsou tyto knihy nedokonalé a nepřesné (zvlášť Kybalová), neměl by se nikdo bez podrobné znalosti těchto knih pouštět vůbec do úvah o historických oděvech, natož pak se pokoušet interpretovat vyobrazení, či snad dokonce navrhovat a šít historické oděvy!
Teprve po přečtení těchto dvou jsem zjistil, jak málo toho o oděvech víme a jak jsou tyto knihy nepřesné. I tak mi to však přineslo podstatné ujasnění si problematiky historie odívání a dalo základ pro studium další literatury (seznam tu nebudu vypisovat, je dlouhý a můžu zaslat mailem).
Takže prosím všechny, než se vrhnete na vyobrazení, bylo by dobré si tyto knihy pročíst. Z některých diskusí nejen na livinghistory, ale také jinde, mám dojem, že (a znovu prosím nevztahovat si na sebe!) diskutující "plácají nesmysle" bez znalosti základů.