Page 2 of 3

Posted: Fri 06. Apr, 2007 21:18
by WILDEWALDER
sakra had ma predbehol !!!!! ja farbim nase stity obycajnym pitomim akrylatom. ludia od nas mi ich furt dorubaju a ja mozem zacat odznova.

Posted: Tue 10. Apr, 2007 9:42
by Vítek_z_Landštejna
To je ovšem samozřejmé. Je přímo povinností dobrých přátel omlátit nově namalovaný štít, aby se dotyčný necítil odstrčený, zapomenutý a aby nevzbuzoval dojem zbabělce, který si ještě ani nebouchl, a tedy nedělal ostudu skupině. :lol: Ale jinak po letitých zkušenostech mohu doporučit (pokud tedy netrváš na dobovosti) na bojové štíty autobarvy ve spreji. Stříkat od nejsvětlejší po nejtmavší, čím tenčí vrstva tím více vydrží. Na složitější vzory si sice musíš vyrobit šablonu, ale, pokud neměníš erby jako psanec na útěku, máš ji napořád, tedy nafurt.

Posted: Wed 11. Apr, 2007 13:36
by Siegfried
Ronšperk wrote:Všeobecně se takové barvení užívalo více zámožnými pány a hlavně jako součást heraldického značení. Barvy tenkrát používané však na kovu nedržely. Jako podklad se používala kůže či řídká sádra. Pokud budeš chtít barvit šlap urči si nejprve co hraješ za postavu a pak se rozhodni. Pokud máš zbroj adekvátní k nobilitě pak barva je vhodná. Pokud však máš zbroj spíše žoldáka či odvedence, pak je vhodnější ta rez, která je mimochodem velmi dobová. A pozor také na fantaskní nátěr. Projeď si nějaké iluminace, ať víš co si můžeš dovolit.
S tou rzí bych byl opatrnější, dnešní klempířská okapovina z které je většina plechových součástek rezne do výrazně červené, kdežto když se to dělá vykováním v ohni, tak to je pokud to není přeleštěné do metaleskublesku už samo o sobě hodně matné a s viditelnými černými místy po kování... a rezne to hodně do tmava, skoro do černa... nemluvě o to, že laciné plátové věci se spíše než leštily nechávaly v černé z ohně :)) (kdo by to platil že ?)
Mimochodem ohledně neudržovanosti té zbroje u žoldnéřů a zbrojnošů. jsou nějaké konkrétní prameny kde se o tom mluví ? Zatím sem na to nenarazil (netvrdím že jsem pátral, takže jsem zvědavej...)

Posted: Sun 13. May, 2007 22:07
by WILDEWALDER
ujo Siegfried. jo. ja som zoldak a helmu cistim. ziadna hrdza neexistuje. :wink:

Posted: Mon 14. May, 2007 9:22
by Siegfried
WILDEWALDER wrote:ujo Siegfried. jo. ja som zoldak a helmu cistim. ziadna hrdza neexistuje. :wink:
Hodný chlapec, takový se mi líbí dostaneš od dobrého ujka Sigfrída bombonek...
Nebo třeba mosaznou přesku :)) Ale musíš někam přijéct muhehe, strýček za hošíčky nejezdí :))

Posted: Mon 06. Oct, 2008 15:36
by Spernak
S barvením zbrojí jsem si trochu zaexperimentoval. Vycházel jsem z "profláklého" návodu - základ vápno, potom barvivo. A dostavil se (jak jinak) neúspěch. Než vápno zaschlo, stihlo kov pokaždé natolik poškodit, že začal korodovat a na ploše se objevily pokaždé mapy rzi. Fakt je, že jsem to zkoušel na čistý plech. Možná při aplikaci na povrch kovu, který by prošel ohněm (popřípadě černěný v oleji) a tudíž by byl částečně chráněn, by se tato metoda dala použít úspěšněji a byla by asi i logicky správnější (leštění je již samo o sobě již ozdobnou povrchovou úpravou - netřeba ji vylepšovat malbou).
V současné době tedy používám Balakryl (MATNÝ!) nanášený tupováním buď houbičkou nebo uzlíkem jemného plátna. Výsledný efekt je celkem podobný tomu, čeho jsem dosáhl vápnem, ale bez rzi.

Rád bych se zde s vámi také podělil o své zkušenosti s barvením peří a letek. Dlouho jsem sháněl a zkoušel postupy, kvuli výrobě tolikrát s oblibou zobrazovaného klenotu na přilbách - křídla s malbou znaku. Po poradě s indoši ( Mokohtavenotaxe - tímto ti děkuji!) jsem se dobral celkem uspokojivého výsledku. Postup je následující:
1) Čerstvé letky několika hřebíčky přitlouct v požadované poloze na prkno nebo překližkovou desku.
2) Uložit na suchém místě a nechat alespoň rok "mumifikovat" - pozor na moly a jinou havěť!
3) Sundat z podložky a opatrně opláchnout ve vodě s JARem (nemusí to být nutně Jar, stačí jakýkoliv jemný prostředek k odmaštění a umytí). Opláchnutí je třeba provádět opravdu citlivě, aby nedošlo k potrhání jednotlivých per.
4) Natřít opatrně černou tuší. Je základ pro ostatní barvy, pera zpevní, nepotrhá a případně zakryje původní kresbu křídel.
5) Nyní už lze opatrně nanášet další barvy (podklad a figuru).

Nevyzkoušel jsem zatím barevnou stálost za deště!!
Pracovní náročnost výroby (podle složitosti znaku) asi pět hodin.

Nechci, aby nám po bojištích začaly běhat tlupy Asterixů, ale jsem toho názoru, že okolo roku 1300 byl toto jeden z běžně užívaných klenotů těžkých helem, proto dávám návod pouze sem.

Posted: Fri 01. May, 2009 11:41
by Bestian
Tak jsme to tu prošel ale jak koukám většina se spokojí s tim akryle.
Ja bych však rád šel dobovější metodou
Mam štít potažený surovkou a rád bych ho hodil do červené barvy. Jak tedy na to? Jaký pigment sehnat, popřípadě kde, s čim ho míchat a jak nanášet, poraďtě někdo kdo s tim máte zkušenosti prosím.

Posted: Fri 01. May, 2009 11:46
by Vladan
Pigmenty seženeš v malířských potřebách nebo na netu. Pigment pak můžeš míchat na temperu s bílkem nebo s olejem. Pak už jen maluješ a necháš zaschnout.

Posted: Fri 01. May, 2009 11:49
by Bestian
Vladan wrote:Pigmenty seženeš v malířských potřebách nebo na netu. Pigment pak můžeš míchat na temperu s bílkem nebo s olejem. Pak už jen maluješ a necháš zaschnout.
A mam barvit na navlhčenou kůži jak tu bylo zmíněno? Jak je to se stálostí barvy. Popřípadě co když štít zmokne?

Posted: Fri 01. May, 2009 11:54
by Bohuslav
natřeš olejem, nebo použiješ fermež (což je olej, který rychleji polymerizuje)

Maloval jsem za sucha.Štít mi vydžel i venku přes noc, když byla dost rosa.A na pouti na svatou horu jsem s nim spal při brodění do potoka a malba v klidu.

Posted: Fri 01. May, 2009 12:02
by Bestian
Ok tedy po namalování a zaschnutí barev přetřít fermeži.

Re:

Posted: Wed 03. Jun, 2009 13:20
by Sidney
Vracím se ještě k té rezavé přilbě. Zkoušel jsem experimentálně barvit kus zoxidovaného / ale ne rezavého/ železa barvou z obyčejného lněného oleje a barevného pigmentu a až na to, že to schne několik týdnů tak výsledek je skvělej. Krásná barva srovnatelná s Balakrylem, která dobře drží a chrání kov. A když ti to omlátí, tak to jednou za sezónu přejedeš štětcem.

Re: Barveni Zbroji

Posted: Wed 03. Jun, 2009 13:49
by Kain
Takhle mam nabarvene kovani na stitu uz dve sezony a drzi v pohode...

Re: Barveni Zbroji

Posted: Mon 29. Mar, 2010 15:50
by maser
Mám dotaz ohledně štítu, ale vzhledem k předchozím postům mi přijde vhodnější zde. Pokud moderátor uzná že to sem nepatří, ať to přesune nebo to přesunu já.
Nuže:
nevíte jak to bylo s vystouplými heraldickými znaky na štítu kolem 3/4. 14. století?
Zatím jsem se dozvěděl, že by se to dalo asi vyrobit klihem s drcenou křídou, ze kterých bych to na štítě vytvaroval. A také by mě zajímalo, jestli už do této kaše lze přidat pigment, nebo ho dát až v dalším čistě pigmentovém nátěru, případně zcela úplně jinak.
Pokud ty vystouplé figury doložené nejsou, udělám štít klasicky, v tom případě by mne opět zajímalo, jestli do klihu přidat sádru a (či) pigment rovnou, nebo zase v nějakém pořadí?
Bude to nanášené na surovku. Mám štít před fází barvení, tak se do toho nechci pouštět naslepo. Děkuji za případné rady.

Re: Barveni Zbroji

Posted: Tue 06. Apr, 2010 8:26
by Ronšperk
Štíty s plastickými heraldickýmy figurami se nám dochovaly. Ale protože visely, někde, jako ozdoba. Nebo jejich majitelé byly takoví borci, jako Princ Waleský.
Aby jsi neměl štít dražší než celá tvá zbroj :) . Ono už to namalování figury muselo být nákladné. Nemyslím, že v boji se takové vyskytovaly a i na turnaji myslím, že šlo o vyloženě pohledovou záležitost. Už jen pro to, že po jediném nárazu korunky dřevce, by se z jinak nádherné kašírské, zlatnické, malířské a Bůh ví jaké ještě práce stala nekoukatelná posádrovaná dřevěná deska.
Jinak zde máš postup výroby celkem zdařilé repliky myslím.
http://www.historiavivens1300.at/hv1300.htm