Šupinové rukavice?

Vojenství a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Maršálek, Heinrich von Rheinhausen, Bestian

Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Teplice/Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bohuslav » úte 14. dub, 2009 18:52

To já rozhodně taky ne
Obrázek V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard

Uživatelský avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 1068
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Maršálek » stř 15. dub, 2009 7:37

Bohuslav píše:
Vladan píše: Budeš se divit, ale k civilním, liturgickým a loveckým rukavicím se dá najít poměrně dost deskových obrazů. Stačí hledat
Budeš se divit, divit se nebudu.Jen furt nechápu proč sem cpeš ty nebojové rukavie, já se ptal na vyoložené ochrané prostředky na boj.

Asi to skončíme stejně nikam to nevede.
Když děláš tu práci na ty rukaci ,tak jsem ti sem něco, nahodil ,pokud bych chtěl nějaký obrázek ve větší kvalitě ,tak ti ho můžu postnout.
Tady jsou některé , které by se eventuelně dali nazvat šermířské - http://koho.rajce.idnes.cz/sermirske_rukavice/

rukavice ,které mají spíš výšše postavení jedinci - http://koho.rajce.idnes.cz/rukavice/

sokolnické- http://koho.rajce.idnes.cz/sokolnicke_rukavice/

pracovní tříprsté rukavice - http://koho.rajce.idnes.cz/pracovni_triprste_rukavice/
Bohuslave, zase máváš obrázkama vyjmutýma z kontextu, bez citací, atd. Taková práce je k ničemu, o tom se spolu bavíme roky, takže buď se pusť do solidní studie, nebo neplkej :wink: Pokud se do té studie pustíš, nezapomeň, že k obrazovým pramenům máme též písemné a především hmotné...
Ich dien!

Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Teplice/Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bohuslav » stř 15. dub, 2009 15:53

Aby na rajčeti ty rukavice vůbec byly vidět, tak jsem občas musel udělat výřez. A datace tam máš, signatury snad nepožaduješ,ne?

Popis scény , nebudu ,neb by to zde bylo kontraproduktivní, prostě je tam mají vždy jako odzak vyššího postavení ,pokud je mají k civilu.
Obrázek V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard

Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Strakonice

Příspěvek od Vladan » stř 15. dub, 2009 17:28

Bohuslav píše:Aby na rajčeti ty rukavice vůbec byly vidět, tak jsem občas musel udělat výřez. A datace tam máš, signatury snad nepožaduješ,ne?

Popis scény , nebudu ,neb by to zde bylo kontraproduktivní, prostě je tam mají vždy jako odzak vyššího postavení ,pokud je mají k civilu.
Právě signatury podle kterých to vyobrazení dohledáš, kontext celého vyobrazení a popis manuscriptu je to nejdůležitější (případně i internetový odkaz na digitalizovanou verzi). Jak jinak určíš jestli si v onom manuscriptu nedělá autor z vyobrazovaných věcí srandu? Dalších příkladů je spousta... v popisu stránky může být kritika dané postavy a jejího oblečení a ty bez znalosti toho popisu budeš interpretovat celé vyobrazení chybně, atd.... Kdybys nevěděl, že se Romance o Alexandrovi odehrává dávno v orientu, mohl bys dojít na základě vyobrazení netypických zbraní a třeba i užité heraldiky k mylným závěrům...
Vítězství nebo smrt!

Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Teplice/Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bohuslav » stř 15. dub, 2009 17:36

Popisy z kterých knih to je tam máš a pokud bys něco chtěl hledat, signaturu ti pošlu nebo klidně celý manuscript.

No ty jsi fantasta.Jasné co nám příjde divné, je najednou známka toho, že to je vlastně nesoudobá realita :badgrin:
Naposledy upravil(a) Bohuslav dne stř 15. dub, 2009 17:40, celkem upraveno 2 x.
Obrázek V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard

Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Strakonice

Příspěvek od Vladan » stř 15. dub, 2009 17:39

:badgrin: :badgrin: :badgrin:
Vítězství nebo smrt!

Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Strakonice

Příspěvek od Vladan » stř 15. dub, 2009 18:36

Jeden příklad interpretace vyobrazení za všechny. Týká se tedy civilních rukavic, ale princip je stejný. Maciejowská bible, rukopis The Morgan Library & Museum, sign. MS M.638 fol. 17v

http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... 17va&b.gif

když toto vyobrazení nebudeš nijak dále popisovat, tak vidíš jednoduše jezdce v civilu s rukavicemi na rukou, nějaké pracující zemědělce a pracující ženu s rukavicemi na rukou. Jezdec může mít tedy pravděpodobně rukavice tak trochu reprezentativní (vzhledem k jeho honosnému oděvu), ale také praktické, protože cestuje. Žena pracuje, tudíž má pracovní rukavice. Ostatně by to nebylo nic proti ničemu, pětiprsté pracovní rukavice máme i v jiných rukopisech (např. Luttrelův žaltář).

Hotovo, ale dost možná chybný závěr! Tedy znovu a koukněme na kontext vyobrazení a popis odehrávajícího se děje:

Tato iluminace zobrazuje setkání Boáze a Růt na poli při sklizni. Celkem nic zajímavého, ostatně je to bible. Na druhou stranu v tomto rukopisu už žádný další neurozený pracující rukavice nemá, což je tedy poměrně zvláštní a ty rukavice tedy v kontextu celého rukopisu vybočují z "normálu". Růt je osobou v Kristově rodokmenu, takže se autor mohl pokusit o její odlišení od ostatních pracujících tím, že jí přimaluje rukavice. Tím je tato osoba jaksi povýšena nad ostatní pracující (v tomto rukopisu mají rukavice pouze výše postavení). Tím pádem nemůžeme toto vyobrazení brát jako důkaz pětiprstých pracovních rukavic, protože je dost možné, že na něm pětiprsté pracovní rukavice defakto vůbec nejsou.
Vítězství nebo smrt!

Uživatelský avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 693
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Mýto
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ronšperk » ned 19. dub, 2009 15:44

Vladane tvá úvaha se mi líbí. Je pěknou ukázkou toho, jak by se mělo pracovat s obrazovou dokumentací. V takovém světle to vyobrazení rukavic rázem mění smysl.
Honor supra Vitam! Obrázek

Uživatelský avatar
Vladan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Strakonice

Příspěvek od Vladan » ned 19. dub, 2009 18:30

Děkuji, je to tak no.... Ono je ale takových vyobrazení dost a dost. Je třeba se zamyslet nadevšemi okolnostmi.
Vítězství nebo smrt!

Uživatelský avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 654
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Teplice/Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bohuslav » ned 19. dub, 2009 18:49

Rozhodně projít macievskou bibli i přímo s těma pasážeme je hodně výživný.
Obrázek V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard

Uživatelský avatar
maser
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 276
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Jindř. Hradec
Kontaktovat uživatele:

Re: Šupinové rukavice?

Příspěvek od maser » úte 22. bře, 2011 14:38

Při pročítání Thordemanovy Wisby jsem v textu narazil na zmínku o náhrobku sira Richarda Boselyngthorpa z doby kolem 1290. Tohle vyplivl gůgl:

http://homepage.ntlworld.com/peter.fair ... thorpe.htm

Obrázek

Obrázek
I smrt před mužem často prchla! Heslo 310. československé stíhací perutě RAF, 1940
http://silva-nortica.blog.cz/

Uživatelský avatar
Bestian
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 1338
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Šupinové rukavice?

Příspěvek od Bestian » úte 22. bře, 2011 19:54

Hodně zajímavé, zdá se, že je rozdíl mezi hřbetem ruky a oblasti prstů, kde to vypadá, že každý prst je kryt šupinama zvlášť, tedy že rukavice nejsou typu "pěstnicového", ale "prstového".
Werner I. z Pořešína,
bratr Pribyslava II. z Pořešína,
věrný přítel, rádce a lovčí Petra I. z Rožmberka.

Kdo nechce, hledá důvody. Kdo chce, hledá způsoby.

Odpovědět