Templáři

21. století - literatura, instituce, akce...

Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Rab, Begbie

Jiskra

Post by Jiskra »

Já jsem tedy narazila na to, že Bafomet je modla/symbol -kozlí hlava vepsaná do pentagramu na jedne noze

User avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 956
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha

Post by Boza »

Nicméně základem jména je zkreslená představa o Prorokovi, transportovaná do Evropy během kruciát a postupně přetavená do podoby ďábla či démona (zvláště během tureckého ohrožení v 16. století). Ten řetězec je zhruba tento: odsuzující křesťanské spisy a kázání >> alchymistické spisky >> okultní spisky >> dnešní neookultismus.
Na tom trvám dokud mi někdo neukáže slovo Bafomet, vepsané do textu datovaného před rok 622 (rok hidžry) :mrgreen:
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

User avatar
Ronšperk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 693
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Mýto
Contact:

Post by Ronšperk »

Ještě existuje jeden názor. Totiž že slovo bafomet vzniklo uměle při vyslíchání příslušníků řádu Filipem IV. Pokud tomu tak bylo mohlo se jednat úplně klidně o bolestivou agónii projevenou hlasem jednoho z bratří. Inkvizice se chytala všeho. Ale jak říkám je to teorie.
Honor supra Vitam! Image

Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

To JARWIKS: Ano, je to "Tajemství a hříchy rytířů templářského řádu"

Jinak ke slovu Bafomet, všichni máte částečně pravdu, Bafomet je vlastně skomolenina Mohameda - proroka, tak ho hanlivě nazývali křižáci. A právě při "výslechu" (na mučidlech) vypověděl jeden servient že se templáři tajně klaněli modle - Bafometovi. Věděl totiž že islám zakazuje zobrazování lidských postav nebo obličejů, ale ta údajná modla, kterou si vymyslel král Filip nebo jeho nohsled Nogaret, byla prý "hlava s vousem" a to je rozpor. tak se vlastně omylem dostal do výslechových spisů údaj o Bafometovi, bo servient který tak vypověděl, byl znalý poměrů palestiny a islámu a pravděpodobně tak vypověděl schválně, nakrmil tak vlka inkvizitora a ovce zůstala celá.. Později, mnohem později zobrazili satanisté jako Bfometa kozla v pentagramu, ale to je omyl jako ostatně u satanistů mnoho jiných, například obrácený kříž.. Tolik o "hlavě" Bafometa, Jinak jediná hlava kterou komise našla byla HLAVA číslo ... (nemůžu si teď vzpomenout) a to ještě byla hlava ženy a byl to vlastně relikviář.

Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

Chtěl jsem se optat,
ve stanovách řádu jsem našel zajímavou věc,
Templář nikdy nesmí stratit řádový prapor, pod přísným trestem.
Je to vlastně korouhev řádu (?) no ale pak mě napadlo, ta byla přece na kopí ne? No a to ce často zlomilo při prvním kontaktu s nepřítelem. (Teda s ohledem na taktiku boje). Jak to teda potom děla? To s tím nebojoval?

Pak ještě otázka, měli sedlo nebo postroj koně nějak upravené k tomu aby to kopí nemuseli držet v ruce? Nikde jsem nic takového nanašel, ale nutně to muselo být. Nemáte někdo nějakou ikonografii?

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Podle mne se tu určitě nejedná o korouhvičky na hrotech kopí, ale o hlavní řádové korouhve. Ty sice byly také umístěny na kopí, ale s těmi se už běžně nenajíždělo - praporem se prostě nebodá. Pokud si vzpomínám, dokud vlála hlavní korouhev nikdo nesměl ustupovat (o kapitulaci se nemá smysl bavit).

Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

To je pravda.

Jenom jsem viděl nějkou fresku kde je vyobrazený templář s kopím, v trysku na koni, kopí má připravené k boji a vlaje mu na něm prapor¨s řádovým křížem a jeho konec je rozeklaný na tři části..

Pravda nejde o řádovou zástavu, bo ta byla osobní vlajkou velmistra. Zda ji držel sám je otázkou. Ale jak to bylo s tím uchycením, to to drželi pořád v ruce? to je nelogické ne?

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Na druhou otázku neznám odpověď z okruhu templářů a běžně se kopí nosilo buď v ruce (do boje) nebo se vezlo na vozech v trénu apod. Nicméně od vrcholné gotiky dále máme doložena upravená sedla s našitým koženým popruhem s koženým okem nebo jakýmsi "kelímkem" do kterého se zasazovala bodka žerdě praporu - neboť ten musel vlát zdvižený vysoko ať už v boji nebo při přesunu, často na mnohem vyšší žerdi než je standardní délka kopí.

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Kopí s praporkem jsou celkem běžná věc, ale nejde o zástavu v pravém slova smyslu. Takový praporek máme doložený i od nás z rytiny na jednom z kamenů opěrné zdi Libušínského hradiště - datovaný do přelomu 10-11.st. Tohle kopí zřejmě většinou nepřežilo bitvu nebo jej po srážce rytíř odhodil, takže o praporek na konci se asi příliš starat nemohl.

Sargon
Nováček
Nováček
Posts: 19
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Košice
Contact:

Post by Sargon »

Neviem či Seraf nemá na mysli asi túto fresku:
http://www.knightsandarmor.com/crusknight.jpg
alebo túto:
http://hs.sfwaldorf.org/classes/middlea ... emplar.jpg
Nepodarilo sa mi nájsť celý obrázok, ale pokiaľ si dobre pamätám na konci je tiež vlajočka ktorá je asi rovnako veľká ako tá na prvom obrázku - zdá sa mi, že v pravom hornom rohu trošku ešte vidno 3 cípy z vlajky.
Mohla byť tá vlajočka na kopiji až taká veľká?

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Možná ano, ale u ikonografie téhle doby je u rozměrů a proporcí více než kde jinde třeba brát v potaz stilizaci danou jistou naivitou kresby a praktickou absencí deskriptivy.

Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

Myslel jsem tu první, někde ji mám uplnou najdu ji a pak ji sem dám.
Jinak děkuju, potvrdili jste mi to co jsem si myslel. Je tu další aspekt, nedržel-li sám velmistr řádovou zástavu, tzv. Beaceant pravděpodobně jí držel nějaký řádový rytíř, byla to pak velká čest a povinnost, no a z toho asi vychází také tak přísný trest za strátu vlajky, totiž jediné právo kdy vlajku mohl ztratit bylo, když zemřel.

Jinak pokud Templáři ztratili svoji zástavu, ale zbylo ještě několik bojeschopných rytířů, měli příkaz se shromažďovat pod zástavou Johanitů, to je zajímavé.

Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 240
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Post by Rodgir de Maille »

Tak pardon, je to ta samá freska, jen celkový pohled.

Image

Co máte s tou velikostí? Mě se zdá poměrně úměrná. :mrgreen:

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Nevím kdo přesně držel korouhev, ale je zjevné že ten člověk musel sám bojovat. Dneska se při rekonstrukcích bitev vrazí prapor kdekomu pro to že pro něj buď není využití nebo pro to že to nikdo jiný nechce tahat, ale tehdy to byla neobyčejná čest a výsada. Konečně známe i vysoké světské nebo církevní pány - třeba říšské korouhevníky, kteří v boji padli (napadá mne matně Werinhar u Brůdku) aj.

Ale k Templářům - jen samotná hlavní řádová korouhev měla být údajně podle regulí bráněna vybranými deseti rytíři a jejich zbrojnoši (Choc, str. 228).

User avatar
Heinrich von Rheinhausen
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 515
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Heinrich von Rheinhausen »

Ale co jsem se ted nedavno docetl, tak kuprikladu v turnajich kolem 12. stoleti byli bannerets, cili korouhevnici az na treti pricce ve skupinove hierarchii. Po rytiri a panosovi (stitonosovi). Ovsem na druhou stranu se tam zaroven uvadelo, ze historici nemaji na postaveni korouhevniku uceleny nazor.
fra Heinrich von Rheinhausen Zemský mistr Řádu svatého Jana Jeruzalemského

Post Reply