Barvení

Řemesla a každodenní život

Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Rab, Begbie

Bonemina
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 324
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha/Olomouc

Post by Bonemina »

Já teda konopí barvila jen kdysi dávno, systémem vraž to tam a ono to nějak dopadne. Zkoušela jsem bezinky a kurkumu, obojí s octem. Bezinky nechytly téměř vůbec, kurkuma pěkně a vydržela dodneška, i když ta konopná tkanice prošla mnohým blátem apod. (měla jsem ji na krpcích)
User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)
Contact:

Post by Rab »

"Zváraní" lněné a konopné příze na Horňácku
Jaroslav Orel
Národopisné aktuality roč. XXII. - 1985, č. 2, s. 143

Zvláštností Horňácka je "zvárané" lněné nebo konopné plátno nazlátlé barvy, docilované při bílení příze dřevěným popelem, do něhož se přidávala ovesná sláma. Tento způsob barevného zušlechťování plátna již na Horňácku zanikl. Udržel se v sousedním slovenském Brestovci u Myjavy v rodině lidového tkalce Černáka. Jeho technologie je archaická a je třeba zaznamenat ji, neboť jinak je nevysvětlitelný původ decentní nazlátlé přírodní barvy na lněných a konopných horňáckých plátnech. Je to přírodní barvivo, vyluhované z ovesné slámy. Lidová vyšívačka Běta Kovářová z Hrubé Vrbky popsala v roce 1965 "zváraní" lněné a konopné příze takto:
Klubka ("kubka") přediva se namočí na dva dny do vlažné měkké vody. Mezitím se "preosívá" dřevěný popel z bukového dřeva, získaný při topení v kamnech nebo při vytápění chlebové pece. Popel musí být "prepálený" v kamnech nebo v peci, případně přepalovaný na plechu. Poleje se vřelou vodou a udělá se "zoła" ("máčka"). Klubka se do této popelové "zoły" namáčela jednotlivě, "aby sa na fšecky niti ušuo", tj. aby "máčka" prostoupila všechny niti. Každé klubko příze se tak namočilo, zhruba vymačkalo a uložilo do dřevěného korýtka s ovesnou slámou na dně. Klubka příze se kladla na slámu jednotlivě, několik řad na sebe, ovesná sláma se dávala také nahoru. Po uložení klubek se sláma zamazala "zołú" a po upečení chleba se dalo korýtko do horké pece a nechalo se pařit dvě hodiny až dva dny, podle teploty pece. Správný odhad byl velmi důležitý, protože přehřátá vlákna jsou "zemdlená" a při dalším zpracování se trhají. Příze se pak vymáchala v potoce v měkké vodě a zbavila "zoły". Takto připravená "kubka" se dávala do "zvaradla" ("pajchovně") tj. do škopku s otvorem u dna. Na dno "zvaradla" se dávala ovesná sláma, "navrch" se prostřela čtvercová plachetka "popeluša" z hrubého konopného plátna a na ni se dal prosetý popel. Přes popel a klubka se prolévala vřelá voda. Pod "pajchovňú" se voda chytala, znovu ohřívala a prolévala tak dlouho, až vytékala horká. "Ozváraná" příze se vyprala v potoce pístem a dala se vymrznout. Důležité bylo sušení na mrazu, který měkčí příze i plátna. Příze sušené na větru jsou "ostré". Po usušení se příze namotala na vál, potřela se mýdlem a válela se, aby změkla. Pak se "ponatahovala" pomocí "drevek" na stropě, každá nit zvlášť.
Po usušení se klubka dávají tkalci. Za den je možno "ozvárat" asi 40 klubek lněné nebo konopné příze, jedno klubko váží 25 až 30 dkg. Váha je podle síly příze, od nejtěžší "desetní" přes dvanáctní a čtrnáctní o váze 30 dkg až po velmi jemnou přízi "šestnáctní". Ze čtrnáctní příze se tkaly rubáče, z dvanáctní povlaky na postele, z desetní měchy a trávnice. "Ozvárat" lze lněnou a konopnou přízi i z tovární výroby.
michlena
Nováček
Nováček
Posts: 37
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by michlena »

Tož bych měla zase dotaz :biggrin:

Pustila jsem se konečně do barvení a pro začátek s tím nejjednodušším a momentálně nejdostupnějším - kurkumou bez mořidel (bohužel to není dost RS, ale snad s tím máte zkušenosti, jste pořád širokodaleko nejlepší diskuze o přírodním barvení :wink: )

Povařila jsem kurkumu ve vodě, nechala odstát, přecedila, vymačkala a šoupla do toho vzorky - nechala jsem je hodinu jenom tak v tom vlažném nálevu, protože jsem v tom měla i hedvábí, tak jsem to nechtěla hned vařit - vypadalo to prostě nádherně! Krásná žlutooranžová teplá barva! Vytáhla jsem hedvábí - zůstalo sytě žluté, spíš studenější odstín, ale velmi sytý. Pak jsem to velice pomalu přivedla skoro k varu (byla tam i vlna) a ono to ztratilo tu sytou barvu! :shock: :cry: Udržovala jsme to kolem bodu varu (ale nevřelo to), odhaduju tak 90°možná víc a ono se to jakoby odbarvalo - napřed to šlo lehce do hněda a po vymáchání to bylo jasně žluté a po usušení světle žluté.... Když jsem to máchala skoro to nepouštělo, do posledního máchání jsem dala ocet a nechala to chvilku uležet, pak už jsem to nemáchala. Týká se to všeho - vlny, bavlny, bambusu, konopí, lnu, jenom celulóza zůstala jasně žlutá. Čím to může být? Nebo je to normální?
Mám to nevařit, jenom máčet ve vlažném?
Mám přidat víc kurkumy?
Mám to necedit?
Mohl to jeden z těch materiálů řekněme nahamounit pro sebe?
Že by ocet?

Dala bych i fotky, ale momentálně to nejde, nemám je jak přetáhnout do PC :|


Ostoje jsem již zdolala (ten začátek byl opravdu rozvláčný a zvyknout si na ten archaický jazyk mi dalo taky práci :roll: , ale bylo to fakt zajímavé - neudělal z toho někdo čtivý výtah? :lol: ) Bidlovou jsem doplnila knihovnu a Pittnerovou zrovna dočítám - nemáte ještě něco podobně zajímavého? :wink:
Přátelská náštěva z Nošenídětí.cz ;o)
User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)
Contact:

Post by Rab »

Omlouvám se za poznámku mimo téma, ale neznám čtivěji napsanou literaturu typu Ostoje, to se mě docela dotklo ač samozřejmě nejsem autorem... Tahle kniha patří k tomu nejlepšímu, není-li vůbec nejlepší... Co by jsi chtěla - komiks? :wink:
michlena
Nováček
Nováček
Posts: 37
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by michlena »

Rab wrote:Omlouvám se za poznámku mimo téma, ale neznám čtivěji napsanou literaturu typu Ostoje, to se mě docela dotklo ač samozřejmě nejsem autorem... Tahle kniha patří k tomu nejlepšímu, není-li vůbec nejlepší... Co by jsi chtěla - komiks? :wink:
:oops: Né - seminární práci - stručně a jasně - Jídlo - jedlo se to,to,to a upravovalo se to tak,tak,tak, oblečení - ženy, muži, děti, léto, zima, střihy, materiály....atd. A nebo příběh - narodil se, vyrostl, umřel a do toho zapracované dobové reálie (román třeba) - vlastně jsem tuhle formu očekávala, tak asi proto ta částečná nespokojenost :oops: Informace jsou tam skvělé, jenom bych je ráda měla přehledněji naservírované :oops:

Téma je ovšem kurkuma :biggrin: Zrovna mi, mrška, utekla z hrnce.....
Přátelská náštěva z Nošenídětí.cz ;o)
User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)
Contact:

Post by Rab »

K tomu ovšem existuje jiná literatura, ke každému tématu separátně... Myslím, že Ostoj ti byl doporučen pro jiný účel :wink:
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha
Contact:

Post by Bohuslav »

michlena wrote:
Pustila jsem se konečně do barvení a pro začátek s tím nejjednodušším a momentálně nejdostupnějším - kurkumou bez mořidel (bohužel to není dost RS, ale snad s tím máte zkušenosti, jste pořád širokodaleko nejlepší diskuze o přírodním barvení)

Povařila jsem kurkumu ve vodě, nechala odstát, přecedila, vymačkala a šoupla do toho vzorky - nechala jsem je hodinu jenom tak v tom vlažném nálevu, protože jsem v tom měla i hedvábí, tak jsem to nechtěla hned vařit - vypadalo to prostě nádherně! Krásná žlutooranžová teplá barva! Vytáhla jsem hedvábí - zůstalo sytě žluté, spíš studenější odstín, ale velmi sytý. Pak jsem to velice pomalu přivedla skoro k varu (byla tam i vlna) a ono to ztratilo tu sytou barvu! :shock: :cry: Udržovala jsme to kolem bodu varu (ale nevřelo to), odhaduju tak 90°možná víc a ono se to jakoby odbarvalo - napřed to šlo lehce do hněda a po vymáchání to bylo jasně žluté a po usušení světle žluté.... Když jsem to máchala skoro to nepouštělo, do posledního máchání jsem dala ocet a nechala to chvilku uležet, pak už jsem to nemáchala. Týká se to všeho - vlny, bavlny, bambusu, konopí, lnu, jenom celulóza zůstala jasně žlutá. Čím to může být? Nebo je to normální?
Docela komplikovaný. Ta změna barvy, mě docela překvapuje s teplotou 90 stupňů. Je možné, že již při této teplotě se mění chemická struktura konjugovaných dvojných vazeb kurkuminu, čím se mění pak vlnová délka pohlceného viditelného světla, což by způsobilo změnu té barvy, ale o tom kurkuminu nic moc nevím.
Mám to nevařit, jenom máčet ve vlažném? - pokud bude pak barvivo stále, tak to je jistě možnost ono těch 90 stupňů je celkem dostačující si myslím.
Mám přidat víc kurkumy? koncetrace tu změnu barvy těžko způsobí.
Mám to necedit? toto by to také nemělo ovlivnit, rozhodně řemeslnicky se cezení doporučuje.
Mohl to jeden z těch materiálů řekněme nahamounit pro sebe? Těžko
Že by ocet? co popisuješ, tak ke změně došlo již před použitím octa, takže asi taky ne.

Co jsem koukal tak ještě bych ti doporučil při té separaci barviva, tak ten kurkumin se rozpoští nejlépe v tucích a nebo v alkoholu.

Čemu už, ale už vůbec nerozumím popisuješ, že se bavlna zhědla a celulóza což je asi z asi 80% právě bavlna.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
michlena
Nováček
Nováček
Posts: 37
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by michlena »

Bylo to tak, že to mělo sytou teplou oranžovožlutou barvu - všechny vzorky, jakmile vzrostla teplota (nebo délka barvení???), tak to lo jakoby dohnědožluta, nebyla to už jasná barva a změnil se odstín a po vytažení z lázně a vymáchání to nakonec zesvětlalo a zbarvilo se čistě dožluta - je to teď po uschnutí světle žluté, víceméně překvapivě všechno stejné, nejsytější je právě ta celulóza a úplně jasně žluté je hedvábí, které tam bylo jenom ve vlažném.
Taky mě to překvapilo - čekala jsem, že vařením bude ten odstín sytější a ne světlejší :cry:

Co se stálosti barvy při studeném (vlažném) barvení týče, tak to hedvábí prakticky vůbec nepouštělo, máchala jsem 2x a potřetí s trochou octa, ale stačilo by i 1x, barva z toho vůbec netekla :shock:
Budu to teď házet do každé pračky, sušit na slunku a vůbec se k tomu nebudu chovat šetrně a uvidíme jak bude trvanlivá 8)

Chápu, že kurkumin se nejlépe uvolňuje v tucích nebo alkoholu - ale všechny doporučení pro barvení začínají tím, že látku řádně odmastíme - nemůže to teda být kontraproduktivní? A když pak tu látku budu prát při používání, tak ona prostě bude odmaštěná a tím pádem to bude pouštět?
Můžu tam ale zkusit nalít trochu kořaličky (jestli mi to bude povoleno :mrgreen: ), to mi příjde schůdnější :-k Bude to mít vliv na zafixování barviva (=intenzivnější odstín) v té látce? Ale v tom případě asi taky nevařit, to by alkohol vyprachal ne?
Jestli jsou tyhle moje úvahy moc debilní, tak se předem omlouvám! :lol: Zatím k tomu barvení přistupuju spíš z pohledu kuchařky než chemika :mrgreen:
Přátelská náštěva z Nošenídětí.cz ;o)
User avatar
Pike
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 59
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno
Contact:

Post by Pike »

Moje zkušenost s barvením kurkumou:
Chtěl jsem barvit hedvábí na zlatohnědý odstín. Připravil jsem si odvar z kurkumy a ořechového listí. Poměr už si bohužel nepamatuji, je to asi rok a půl zpátky. Látku jsem mořil kamencem. Pokusný vzorek měl přesně takovou teplou zlatohnědou barvu, jakou jsem chtěl. Vlastní barvení mi ale už časově nevyšlo a dostal jsem se k němu až po několika dnech. Barvil jsem v teplé lázni (cca 60°C?). Výsledkem byla jen tmavě žlutá, i když chytala velice pěkně. Od té doby barva vlivem světla docela citelně bledne, takže teď jsou ty věci světle žluté.
Last edited by Pike on Mon 23. Mar, 2009 11:21, edited 1 time in total.
Tu ora, tu protege, tu labora!
User avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 956
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha

Post by Boza »

Michleno, mořila jsi ty tkaniny něčím před- nebo po- vhození do nálevu? Moření je na to aby se trošičku narušily povrchové vrstvy vláken, popřípadě aby se barva jakoby "ustálila". Obvyklá mořidla jsou kamenec (zásaditý), zelená skalice, ocet (kyselý), jinak taky hodně moč.

Pokud děláš z domácích materiálů, na len mi krásně chytaly cibulové slupky - na bílém lnu vyšla taková pěkná "zlatá" žlutá, trochu dohněda. Tuším že jsem mořil tkaninu před nálevem ve vodě s kamencem. Jinak doporučuju cibulové slupky před vhozením do hrnce pomlít v mlýnku na maso.
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...
User avatar
Jaroslav Bašta
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 127
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Třebíč

Post by Jaroslav Bašta »

Podle mne se ti stalo toto:
Nejprve látka chytila žlutooranžovou barvu, ale čím víc se to barvilo, přešlo to do tmavožluté až hnědé. Ta během máchání odešla a zůstala světlá žlutá.
Takže podle mne namořit, nebo barvit více. To co je v hrnci musí být hodně syté a tmavé, aby to po vymáchání a vysušení mělo jakous takou barvu.
Ale je to jen taková teorie.
michlena
Nováček
Nováček
Posts: 37
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by michlena »

Bozo, zatím jsem nemořila, protože jsem jaksi ještě dost intenzivně nesháněla mořidla (chystám to na zítra), mám v úmyslu pro začátek vystačit s kamencem a vinným kamenem. Byl to jen takový testík, já ráda experimentuju - mám to všechno nafocené, pak to hodím veřejně na rajče a dám sem odkaz. Akorát se bojím, že ty fotky budou blbý, protože teď mám jenom mobil :?

Kurkuma by snad měla být použitelná i bez mořidel....

V druhém kole jsem zhruba zdvojnásobila dávku kurkumy a necedila nálev, a šoupla tam 2 frťany jabkovice :oops: :lol: Barvila jsem prakticky nastudeno a nechala to tam celou noc - odstín je krásný, intenzivní, zvládlo to dokonce přebarvit tmavomodrou na zelenou :lol: - to byla bavlna (možná s viskózou, složení nevím) a pak jsem do toho samého nálevu dala ještě vlnu a ta je taky krásně sytě žlutá.

Zajímavé je, že ten první nálev byl tmavý, dohněda a ten druhý zase žlutý do pískova - tož je to fakt dobrobdružství s tím přírodním barvením :lol:

Zkouším teď trvanlivost té barvy. Bohužel se mi zdá, že to bledne :?

Teď louhuju černý čaj - čili zase nic pro vás :mrgreen:
Mám plánu ještě ibišek, meltu a pak co mi příjde pod ruku na zahradě... no a na cibulové slupky si prostě nemůžu nechat ujít! :wink:
Přátelská náštěva z Nošenídětí.cz ;o)
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha
Contact:

Post by Bohuslav »

Ten tvůj pokud s tmavě modrou na zelenou je docela autentickej, protože tak co jsem většinou procházel ty barvící manuscripty, tak tak se zkutečně dělala opravdu kvalitní zelená, vím že se to zdá divný a překvapucí, ale nějakých "komerční" zelených barviv moc není - kopřivy nepočítám ,protože jsem zatím nenalezl ,že by se používaly při barvení.

Doporučuji - http://www.elizabethancostume.net/dyes/
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
michlena
Nováček
Nováček
Posts: 37
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by michlena »

S tou zelenou jsem počítala :lol: chodila jsem docela dlouho do výtvarky :wink: Zrovna dneska jsem mladé vysvětlovala, proč je ta taška najednou zelená :mrgreen: Blbý je akorát to, že polyesterový nitě zůstaly samozřejmě modrý :twisted:

Spíš mě by mě zajímalo, co si myslíš o té kořale :lol:
A s tím tukem - myslíš, že kdybych tu vlnu po obarvení nalanolinovala, že by se v v ní ta barva lépe zafixovala?
Přátelská náštěva z Nošenídětí.cz ;o)
User avatar
Bohuslav
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 654
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Teplice/Praha
Contact:

Post by Bohuslav »

Ty potřebuješ dostat obvykle barvícílátku z nějaké části rostliny, tak bych vzal nějaký ten alkohol čím silnější tím lepší, ale myslím že těch 40 objemových %stačí a naložíš do něj tu barvící rostlinu třeba přes noc(jakoby uděláš tinkturu) a pak další den můžeš povařit, teď se ti ten alkohol už může vyvařit. Pak už můžeš onem barvící roztok přefiltrovat a pak barvit, tím alkoholem bys měla dostat daleko víc barvících látek do oné barvící směsi, takže ušetříš onen barvící zdroj(listy, plody ,kořen ,ulity...) a u některých dražších barviv je tohle podstatný.

S tím olejem zrovna nevím přesný postup. Lanolin je tuk na vlně, ten bych sem nepletl, zase by se nejspíše dal naložit do normálního kuchyňského oleje, ale nevím jistě.
Image V ničem, co vykládám, si nečiním nárok na vymezení pravdy, ale pouze vymezení vlastního názoru.Abélard
Post Reply