Barvení

Řemesla a každodenní život

Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab

luinien
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 202
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Prostějov/Olomouc/archeoskanzen Modrá
Contact:

Post by luinien »

Acheron wrote:To je ta ma E120, co jsem vam prodal na hradisti? ta posledni tmavecervena je moc hezka. co se tyka barevnosti v ramci cervene.
Jj, přesně tak. Nevíš náhodou co se do té tekuté všechno dává?
luinien
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 202
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Prostějov/Olomouc/archeoskanzen Modrá
Contact:

Post by luinien »

had wrote:to není možný. :shock: prosím Tě, řekněme že jedno to přadeno má 100g, kolik tam dáváš té košenily?Polévkovou lžíci?Já taky barvil v kyselém prostředí, ale látku na celou tuniku a takhle sytý jsem to měl jen mokrý, tak nevím...
Možná i míň, ale mám ji už v roztoku od Acherona, takže netuším, v jaké je koncentraci.
Acheron
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 66
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Acheron »

v koncentraci bude 100% :) jsem to jen rozlil na deset dilu. zde jsou me vysledky, par lidem jsem je posilal, takze toto je inspiorace pro hada :)

Od Velehradu jsem udělal několik pokusů s E120.
Zde jsou mé výsledky, budu rád, abyste mi pak napsali své, jelikož barvení načerveno pomocí této kys. bylo pro mě neuspokojivé.
Vlna byla vždy namořená kamencem.
Barvil jsem vždy cca 50 g vlny a to v 50 g kyseliny s tím, že roztok obsahoval co nejmenší množství vody, de facto jen takové, aby zaplavilo vlnu.
a) na jedno barvení mně vyšla sytě červená jahodová. Není špatná.
b) vyplavování nechytnutého barviva je katastrofa, neustále to pouští barvu, což u jiných barev se mi nikdy nestávalo.
c) ustálením pomocí octu a tedy nepouštění barvy bylo neúčinné
d) fixace, domoření na tmavší odstín pomocí skalice zelené vede k změně barvy na sytou fialovou, zdálo se mi ale, že barva pak nepouští.
e) zoufalý pokus o ustálení pomoci moči vedl k změně barvy na růžovou. Moč byla čerstvá, což podle lit. není vhodné.
f) barvení v již použité lázni není tak syté, lázeň jsem ale zachoval pro případnou růžovou barvu.
g) opakované barvení v nových nálevech sytosti nepřidalo. Vyplavování je stále obrovské.
h) Bidlová uvádí, že tlumené odstíny červené vzniknout pomocí taninového namoření
Použil jsem dva nálevy 1) ze zelených duběnek, vlna šla do světlehněda, nicméně E120 se absolutně nechytla, vlna po rychlém vyprání byla téměř původní.
2) z kůry dubu, vlna šla opět do světlehněda, po E120 slabounká růžová.
Domnívám se, že jsem udělal školáckou chybu a nálevy mořidel byly z velkého množství suroviny a také byly vařeny v mnohem menším množství vody.
Pokus s dubovou kůrou budu opakovat, ale s předepsaným množstvím surovin.

h)zkoušel jsem nabarvit i namořený len pomocí kamence. Režný se neobarvil, jemnější, typu prostěradla (ale ne tak zářivě bílý a čistý) se obarvil na růžovou.


Byl bych rád, abyste mi napsali své poznatky o E120, hlavně se mi jedná o temnější červenou barvu.
Dík všem a barvení zdar!

Fotky tu davat ted nebudu, az budou dubenky zdrevnatele a pampaliny, pokud bude tak laskav, a proda mi krapecek indiga, tak tu zverejnim cca 25 - 30 barevnych vln ruznych moridel, barev a kombinaci.
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové
Contact:

Post by Maršálek »

Opětovně jsem barvil hedvábí (tvill) červeným vínem - tentokrát jsem sáhnul po bulharské Medvědí krvi, která barví výrazně tmavěji a do hněda. Výsledkem je skvostná měděná. Barvil jsem několik kusů (vždy v délce 3-5 metrů) a odstupňoval jsem dobu, po kterou se to ve víně vařilo. Po cca 1 hod jsem dosáhl krásné světlé kovové barvy. Další jsem vařil cca 5 hodin a to natřikrát (vždy jsem hedvábí ustálil octem) - výsledkem je krásně temně měděná.

Ve stejném víně jsem samostatně barvil i menší kousky hedvábí (tkanice, závoj, pás), po cca 5 hodinách varu jsem se dostal k pěkné hnědé. Protože je tvill lesklý, má to opět kovový nádech. Menší kusy se barvily výrazně rychleji.

Na lehký tvill v délce 5m (šíře 90cm) jsem potřeboval cca 5l vína (v Albertu se mi smáli, když jsem tam postupně chodil dokupovat stejné víno :badgrin:).

Ustalování octem se ukázalo jako účinné - téměř to při proprání nebarvilo, ale ještě jsem nezkoušel celou látku prát jinak, nežli šetrně v ruce. To je OK.

Pokusím se nafotit a hodit to sem, předchozí fotky dost zkreslují, proto jsem je sem nedával.
Ich dien!
User avatar
Maršálek
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1068
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Hradec Králové
Contact:

Post by Maršálek »

had wrote:Marš: barvíš jen ve víně bo to mícháš s vodou...anebh kolik vína padne na toto barvení?
Barvím jenom ve víně - neředím. Na 3m lehké hedvábné látky (tvill) jsem potřeboval jako minimální množství cca 5 lahví vína (3,5 litru), abych látku celou ponořil - nic jsem z něho neupil :biggrin: Zkoušel jsem jak vaření, tak i jenom barvení v horkém víně, které se předtím bezprostředně vařilo. V druhém případě probíhá barvení výrazně pomaleji, ale dobře se ohlídají ty první lehké odstíny kovové. Pokusím se nafotit, ale strašně to na fotce zkresluje :evil:
Ich dien!
Acheron
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 66
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Acheron »

Jo, davka je silena, ale nechal jsem si pouzity nalev, i cast barviva vymachaneho z vlny, takze to opetovne pouziju.

Tu s temi orechy prubnu v pristim tydnu, risknout nalev koseliny s trochou nalevu z listi orechu. Treba to bude pak tmavsi.

Barvenim vinem muze byt zajimave, nicmene by to chtelo mit vino sve vlastni prirodni. Z obchodu obsahuje konzervanty, teoreticky i barvivo, coz pro prirodni barveni neni to prave orechove.
User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd
Contact:

Post by Pampalíny »

acheron: Jenom taková technická poznámka - listí z ořešáku královského barví na žluto. Plody klidně nahradíš kůrou - výsledek je potom stejný jako u plodů.

(Mimochodem - moje žluté kalhoty z bourette jsou z listí ořešáku (jenom jeden námok).
Last edited by Pampalíny on Thu 30. Aug, 2007 21:49, edited 1 time in total.
User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd
Contact:

Post by Pampalíny »

Ještě poznámka k E120. Já sice používal přímo prášek z červce, ale výsledek by měl být stejný.

U hedvábí záleželo na typu:
Dupion po 5-6 barveních byl červenofialový, bourette stále růžové (v neutrálním PH).

Mohér jsem dostal max. na červenorůžovou (ale mohér se mi celkově špatně barvil).

Surové zbytkové hedvábí chytalo jen do růžova.

Bílá vlna zpravidla nešla přes růžovou (až po 2-3 nálevu). Ale použité množství jsem měl poměrně malé - dostal jsem tehdy cca 50 gr a ještě tak 8 gr mi zbylo, takže jsem vždy šetřil.

Ještě dodatek. První propláchnutí jsem vždy využil jako barvící lázeň pro růžovou nebo jako 1 "vrstvu" při dalším barvení.
User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd
Contact:

Post by Pampalíny »

Jen pro zajímavost - pokud poctivě barvíte a počítáte jen čas a spotřebu vody, tak na 1 kg vlny spotřebujete:


300 litrů vody - (100 l praní, 50 l na barvení a nejméně 150 l na vyčištění od barvy)

+ voda na získání barvy
+ voda na ustálování

500 minut času - (100 min. na praní, 3x80 (240) min. na barvení (když barvíte ve dvou námocích a na 3x), 160 min. na vymývání barviva

+ čas na získání barviva
+ cca 8-9 hod na smotání do klubek (po 50 gr.)


Tento výpis "nákladů" je spíše zajímavý pro ty, kteří se chtějí do barvení pustit, než aby měl nějakou vypovídající hodnotu pro RS.
tom111
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 70
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: NJ
Contact:

Post by tom111 »

:shock: :shock: #-o
myslím říť jako řiď ,ne řiť jako řiť
Alimak
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 58
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: doma (Tršice, St. město u Uh. )
Contact:

Post by Alimak »

a ještě pár hodin navíc když si člověk přízi spřádá sám...;)
vědět neznamená znát...
Acheron
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 66
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Acheron »

tak jsem blbnul s tou E120.
Zkousel jsem nacervenalou vlnu trochu doobarvit kurou z oresaku, podobne jak Lunien
Obarveni ve 100% (nepouzitem) nalevu oresaku zastudena se nepovedlo, hneda barva se nechatla.

Pri zahrivani se barva chytala behem minuty dve, bylo tezke celkem vychytavat to, jelikoz trochu casu navic a vznikla rezata.
Ikdyz jsem cas pak uhlidal a vlnu za chvilicku vyndaval , vlna se mi zdrcla, jelikoz prochazela teplotnimi soky, ktere jsem jeste nedockave podporoval vymyvanim. Barva pak byla mezi neco oranzovo hnedou. Místy pod chundelatou vlnou byla ale docela cervena.
Take se mi zdalo, ze barveni trochu fixovalo puvodni E120, nemusel jsem ji tak silene vymyvat.

Posledni co chci jeste zkusit, je namichat nalev s E120 a orechem v nejakem rozumnem pomeru. asi tak 9:1.
Uz me to krajne nebavi. jine barvy jdou tak krasne vcetne vyroby a fixace a toto je dablova barva.

Trochu by me u Luniena zajimalo, jestli je ta tva cervena dodstatecne vymyta....Jestli jo, tak si odkopim barevny vzorek poradne cervene:-)


Ale aspon mam radost z novych hnedych, na peknou hnedou vlnu namorenou kamencem se nemusi delat dvojity ci trojity nalev z kury, ale vlna namorena v dubove kure jde na krasnou klasickou hnedou a pomoci skalice zelene velice temne hneda az cerna, trochu ale melirovana.
Acheron
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Posts: 66
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Acheron »

Výsledek mého půlročního snažení:

Image

Teorii jsem čerpal zejména od Věry Bidlové (Barvení pomocí rostlin) a ze stránek Slované od Petra Trysčuka. Tímto jim děkuji.

Ze začátku jsem se držel striktně návodů a receptů, později už začal lajdačit a experimentovat s novými surovinami a postupy.

K jejich cenným radám připojuji své:
Pořizujte si aktuální fotodokumentaci, některé barvy změnily během měsíců barvy a teď už nezjistím původní stav.

Nálevy staré dva tři dny chytají plísně.

Při opakování barvení stejným barvivem nepodceňujte množství, včetně množství mořících látek.

RADA NEJCENNĚJŠÍ - jako oko v hlavě si hlídejte plamen hořáku. Ke konci barvení jsem už tak vaření nehlídal a před chvíli jsem zapomněl kontrolovat, kůra mi vykypěla z hrnce, uhasila plamen
a na poslední chvíli jsem letěl do sklepa, celý smrděl plynem včetně schodiště. Možná stačilo málo a bylo by hotovo, zvláště, když jsou poblíž demižóny s kvitem a kyslíkové láhve, benzín. Celý se třesu.
Image

Zleva:kamenec, skalice zelená (oranžová), zelené duběnky (tmavší hnědá), kůra dubu (okrová) a modrá skalice (brčalově zelená)

Image
Zleva
kamenec + světlice barvířská (světlé žlutá - 1/5 požadované dávky okvětí)
skalice modrá + listí kopřivy
skalice modrá +bříza listí - určitě změnila barvu z původní zelené na hnědou
skalice zelená + bříza listí - temně zelená
skalice modrá + listí břečtanu určitě změnila barvu z původní zelené na béžovou
kamenec + listí břečtanu - jasně žlutá
kamenec + listí kopřivy - jasně žlutá
skalice modrá + listí břízy - určitě změnila barvu z původní zelené na béžovou

Image

Zleva shora:
kamenec + ořešák listí
skalice zelená + slupky ořešáku
kamenec + slupky ořešák
dubová kůra + slupky ořešak
Tyto tři vzorky jsem vařil najednou, záhadně mají stejnou barvu, buď to je dané sytostí barviva, nebo i nepatrné množství některého uvolněného mořidla udělalo své.
kamenec + 3 nálevy kůry z ořešáku
kamenec + 1 nálev ořešák kůra
dole: kamenec + zelené jehnědy ořešáku
kamenec + hnědé jehnědy ořešáku -20% tmavší než zelené
dubová kůra + ořechová kůra - přírodní běžná hnědá
dubová kůra + 2 nálevy ořechové kůry - tmavší hnědá
zelená skalice + kůra ořešák - temně hnědá

Image
kamenec + plody ostružníku - velmi rychle bledne
kamenec + plody černého bezu - krásná fialová
kamenec + plody třešně - bledne a šedne

Image
Zleva nahoře:
tanin + karmín - broskvová
kamenec + karmín dohromady s kůrou ořechů - poměry 7:1, 7:2, 7:3
kamenec + karmín, domořeno zelenou skalicí - fialová
kamenec + karmín, domořeno kůrou ořešáku - neuhlídaná doba - hnědo oranžová
dole:
kamenec + 3 nálevy karmínu, ale nevyplavené přebytečné barvivo
kamenec + nevypplavený karmín
kamenec + vyplavený karmín
kamenc + vyplavený karmín, ustáleno močí
kamenec + karmín + domořeno kůrou ořešáku

Závěrem mohu doporučit tyto recepty, jsou časově nenáročně, materiál se snadno dá nasbírat.
krásná jasná žlutá - listí břízy + kamenec
krásná hnědá + kůra dubu/duběnek + kůra ořešáku
temně hnědá - skalice zelená + kůra ořešáku

Byl bych rád, kdyby lidé více barvili, někdy je zajímavé na lidech vidět některé prapodivné barvy,a argumenty, že prostě už to neumíme a pokusy jsou zbytečné, povedou k tomu, že za deset se bude tvrdit, že každý nosil sytou zuřivou červenou, modrou apod.
Doufám, že lidé, co barvení přírodní cestou chápou jako důležitý prvek naší snahy, ocení mé experimenty.
Bonemina
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 324
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha/Olomouc

Post by Bonemina »

Acheron wrote: Doufám, že lidé, co barvení přírodní cestou chápou jako důležitý prvek naší snahy, ocení mé experimenty.
No to teda rozhodně. Včera jsem si přivezla velký pytel ořechových slupek, ale při pohledu na toto dílo mě chytá malomyslnost... :-)
Müscha
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1243
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice
Contact:

Post by Müscha »

Tak klobouk dolů, vypadá to opravdu nádherně!
Není Boha kromě Boha a Ježíš je jeho prorok.
Post Reply