Z pohledu barviva je jedno, jestli použiješ bez nebo borůvky. Neměl bych problém nasbírat borůvek kolik potřebuji, ale je to zbytečné. Barviva obsažená v plodech se takřka neliší.
had wrote:Boryt si múžeš vypěstovat.U nás ve Skjaldborgu ho tuším tento rok vypěstovala Hvězdička, jestli se nepletu
Ovšem to barvení Není radno barvit LH borytem, to tě pak nepustí ani do busu... Vlastně to byl důvod proč pražané vykázali barvíře na ostrov, aby jim nezasmrádla stověžatá :c)))
Tak jsem obarvil ty lněné nohavice z ručně tkaného plátna kopřivama - barvil jsem dvakrát - poprvé jsem získal žluto-zelenou světlou barvu, po druhé je to už podstatně více zelené. Výsledkem je světle zelená barva. Použil jsem kopřivy a kamenec. Poprvé toho kamence bylo více, podruhé už jen poměrně málo.
Teď mám od Vikiny různé lahvičky s šafránem, takže budu experimentovat s hedvábím.
Dneska nebo zítra se chystám na barvení lněného plátna šlupkami z vlašských ořechů. Kolik dáváte do toho barvícího nálevu skalice modrý na litr (dáváte-li skalici modrou)?
Dneska nebo zítra se chystám na barvení lněného plátna šlupkami z vlašských ořechů. Kolik dáváte do toho barvícího nálevu skalice modrý na litr (dáváte-li skalici modrou)?
Díky
Pro hnědý odstín nepoužiješ žádné smáčedlo nebo mořidlo, pro šedočernou barvu smáčet po obarvení v roztoku 5g zelené skalice ve 2l vody (Věra Bidlová-barvení pomocí rostlin). To ovšem platí pro vlnu. S ořechovými slupkami jsem při barvení plátna dosáhl zatím nejhorších výsledků. Použil jsem bělené plátno, které jsem předem nijak neupravoval a to je možná ta chyba.
had wrote:Je to tak, len je na h...., já barvil v slupkách z ořechu len s různými skalicemi i bez a kdovísčím a vždycky to bylo jak mírně špinavá hadra na zem
Tak jsem zvědav , jak ti to dopadne.
Včera jsem to zkoušel a dopadl jsem stejně - asi 4 násobné množství šlupek než je doporučeno /100g šlupek na 100g látky/, dvojí barvení a výsledkem je světle hnědá. Žádný výraznější odstín jsem nevyrobil. Blbý ale je, že stejně jsem dopadl s plstí, u které deklarovali 100% vlnu.
Mně ořechy na lnu vycházely dost příšerně, takze jsme je zavrhli. I kdyz je dobře vypraný, je z toho šedavá maximálně šedočernohnědá barva, která jakmile uschne letí do šeda. Nic moc. Rozhodně mě zklamaly.
Chystám se po úspěšném barvení lnu kopřivami do toho hedvábí - budu ho barvit šafránem - máte s tím někdo zkušenosti? Je třeba tam dávat skalici nebo kamenec?
Vím že použil kamenec, ale nevím proč Některé materiály potřebují zásadité prostředí, jiné spíše kyselé apod. Třeba na len jsem použil roztok kamencový. U hedvábí nevím. Mám tu obojí - modrou i zelenou skalici i kamenec, ale nerad bych to hedvábí poškodil.
Wothan wrote:Chystám se po úspěšném barvení lnu kopřivami do toho hedvábí - budu ho barvit šafránem - máte s tím někdo zkušenosti? Je třeba tam dávat skalici nebo kamenec?
V.Bidlová ve své knize uvádí , že materiály živočičného původu se barví mnohem snadněji než materiály původu rostliného.Pro ustálení žlutých barev uvádí dvě možnosti. Obojí je pro vlnu, ale u toho hedvábí by to mohlo být podobné.
Kamenec, často společně s vinným kamenem(kyselina vinná).Na moření 100 g vlny potřebujete 20 g kamence a 6 g vinného kamene.
Chlorid cínatý, barvy projasňuje. Na moření 100 g vlny se přidává 5 g vinného kamene společně s 5 g chloridu cínatého.
Brožuru Barvení pomocí rostli od V.Bydlové doporučuji koupit. Zkošíme barvit podle ní a zatím to funguje. rosa, o.p.s.
had wrote:Tak to by mohla být nějaká směska.Asi s akrylem .Nebo různý šarže vlny, ale to se mi nezdá.Kolik za to chtěli peněz? Jestli by nepatřilo jim to vrátit...