Šití, tkaní, vyšívání, textilní materiály etc.
Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 949
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Libomyšl (Beroun)
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
Záleží na době, na kterou ty kalhoty chceš a oblasti kterou děláš. Pokud najedeš na http://myschwerk.webzdarma.cz/ , tak si tam můžeš objednat brožurku o košilích a nohavicích. V ní najdeš vyčerpávající výčet kalhot a nohavic od ranné doby do 15. stol. v četně střihů.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
No běžné motivy jaké znáš třeba z architektury nebo výtvarného umění té doby - geometrické vzory, rostlinné ornamenty, pletence apod. K tomu je možné používat různé figury zvířat či mythologické tvory. Vlastně v tomhle případě by bylo možné zkusit i ty výjevy lidských postav které mi na světské hadry neustále zakazují V prostředí kláštera je to asi trochu jiné, na druhou stranu ale využití (obecně opus teutonicum) bylo spíše na církevní účely - roucha kléru, čalouny, korouhve apod.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
No figury bych asi nezvládl Sice ti je zakazují, ale na čapce máš nádherné. A na korunovační dalmatice římského císaře jich je také dost ne, tak proč by je nemohl mít Wothan ne? Řekni si "Nejsme leckdo". Je fakt, že jsem je nikde moc neviděl, ale došli mi to až v momentě když jsi na to před časem upozornil. Byla to opravdu tak velká vzácnost? Mohli přeci figury vypustit jen při malování, aby nemalovali pajduláky dva místo jednoho. Tedy pokud existují nálezy.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
Ano, figurální výjevy zobrazující lidské postavy jsou poměrně dost vzácné. Objevují se na na oděvech opravdu vysoké nobility (viz. ta tzv. Dalmatika Karla Velikého uložená ve Vatikánu) a spíše oděvech pro zvláštní příležitosti. A nebo pak na odevu vyššího kléru a opět jde o liturgická roucha. Z našeho raného středověku je doložena tuším jen jediná figurální lidská výšivka - postava Krista z desek Kodexu Vyšehradského.
Jinak v mladším období je těch postav už poměrně dost, ale stále jde převážně o církevní roucha - viz. třeba ta výstava na Hradě.
Jinak v mladším období je těch postav už poměrně dost, ale stále jde převážně o církevní roucha - viz. třeba ta výstava na Hradě.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 262
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
Tohle už jsme obšírně řešili už když jsem Wothanovi poprvé zakázal vyšívat postavičky podle vzorů z iluminovaných rukopisů a odjinud, ale protože to ještě nebylo tady, tak to nějak shrnu.Ronsperk wrote: A na korunovační dalmatice římského císaře jich je také dost ne, tak proč by je nemohl mít Wothan ne? Řekni si "Nejsme leckdo".
Prostřednictvím nějakého vizuálního média (malba, socha,výšivka, šperk etc.) znázorněná lidská postava je významově zcela mimořádná vizuální forma, v chápání současníků spojená s nadpřirozeným, posvátným, vpodstatě magickým obsahem. Proto se omezovala jen na zcela mimořádné, funkčně opodstatněné příležitosti: například v iluminovaném rukopise byla například součástí posvátné legendy světce či výjevů z bible, sochy na architektuře ji definovaly jako posvátné místo a podobně výšivky postav světců či biblických postav na církevních rouchách naznačovaly svými výjimečnými formami, že se jedná o spojení s posvátnem a nadpřirozenem.
Pokud se něco objevuje "jakoby" mimo církevní prostředí, pak jsou tyto formy znamením, že se jedná opět o něco posvátného - čili korunovační roucho světského vladaře (císaře) není znamením jeho sociálního postavení, ale znamením jeho zcela výjimečného, vpodstatě posvátného charakteru, a není tedy přirozeně používáno každodenně, ale jen v těch nejposvátnějších okamžicích.
A i když si vezmeš věci, kde tohle spojení není na první pohled (např. tapisérie z Bayeux), prostřednictvím těchto forem a jejich zasazením do celkového kontextu té doby (tedy poznáním, že vizuálně znázorněné lidské postavy jsou něčím zcela mimořádným) lze pochopit, jaký význam a jaký záměr objednatel tím dílem vlastně sledoval - že tedy byl daleko hlubší, než se může na první pohled jevit. V případě té zmiňované tapisérie tedy ty zcela výjimečné formy jsou tentokrát dány do služeb státní myšlenky - ovšem opět posvátné a nadpozemské - historie Vilémovy vlády a jeho rodu je vlastně zakladatelskou legendou, posvátným příběhem uctívaným potomky, na jehož základě je založena legitimita a kontinuita jejich moci. Funkcí výšivky tedy bylo zdůraznit posvátné a magické rozměry Vilémova zakladtelského činu. Totéž platí o znojemské rotundě, proto Vratislav objednal vyšehradský kodex atd.
A proto tyto formy nepatří na čepici ani na jiné obyčejné věci každodenní potřeby, a to ani u knížete a krále. A proto Wothan není s tou hezkou čepicí vůbec LH
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto