Jo jsem úplně blbej - jasně, ta páska tam být nemusí, pokud je to sepnuté jen tou fibulí (fibule, agrafa aj.), mea culpa. Uvědomil jsem si to taky - když jsem mu hledal nějaké výjevy u nás - tady jsou některé další bez té pásky:
Petr de Ebulo - konec 12.st.
Reliéf z francouzské katedrály Saint Pierre d'Angoulême, 12.st.
Židovský obchodník z Hortus Deliciarum - konec 12.st.
A tady je další jednoduchý způsob uvázání pláště (podle mně ale ještě čtverhranného) ve Velislavově bibli ze 14.st.:
A tady je k vidění ta páska pod krkem:
Míšenská markrabě Ekkehard a jeho žena Uta - plastiky z dómu v Naumburku, 13.st.
http://cache.eb.com/eb/image?id=2937&rendTypeId=4
A Regelinda tamtéž:
Našel jsem toho víc, ale v knížkách a scanovat foťákem se mi to moc nechce. Vypadá to, že ty pásky společně s fibulí se objevují taky spíše až v druhé pol. 12.st. a ve 13.st. do té doby převažují ty fibule přímo na plášti - obvykle jen jedna, nepárová. A nebo (spíše u těch čtverhranných) jen uzel na tkanině nebo páska bez spony, svázaná na uzel - obvykle na rameni.
Šperky, ozdoby, drobné doplňky
Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 537
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1433
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 2125
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 956
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Existuje kniha Fibeln und Gewandnadeln des 8. bis 12. Jahrhunderts in Zentraleuropa (viz tady), napadlo mě jestli ji nějaký archeologický ústav nemá v knihovně.
No a ještě něco:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... nfibeln.de
http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... nfibeln.de
No a ještě něco:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... nfibeln.de
http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... nfibeln.de
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 537
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1433
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 537
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 859
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Dymokury
například http://mis.historiska.se/mis/sok/includ ... uid=302436
a tady jich je mraky http://mis.historiska.se/mis/sok/result ... pagesize=6
a tady jich je mraky http://mis.historiska.se/mis/sok/result ... pagesize=6
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 537
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 612
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Suchdol nad Lužnicí
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 612
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Suchdol nad Lužnicí
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 358
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Vyškov (Teď spíš Praha)
Už nějakou dobu si lámu hlavu s korálkama co mohli používat vikingové na ozdobu.
Četl jsem o sklněných
Výroba korálků. Korálky se vyráběly po tisících. Většina dokladů o tom-
to řemesle pochází z 8. a 9. století z měst nebo tržišť Ribe, Ahusu, Pavikenu a Kaupangu - a na všech místech byly výrobní postupy stejné. Surovinu (odpadové,
drcené sklo) k výrobě korálků tvořily střepy skleněných pohárů dovážených z Porýní, k nimž se kvůli odstínu či zabarvení přidávaly zářivě barevné skleněné kostky, někdy pokryté vrstvičkou zlata. Tyto skleněné kostky (tesserae), se vyráběly pravděpodobně v severní Itálii, kde se používaly v mozaikách s církevními motivy. Díky tomu si můžeme představit, jaké vzdálenosti muselo zboží v té době překo-návat. Dovážely se i úlomky modrého skla.
Stejně jako bronzotepci i výrobci korálků pracovali pod širým nebem. Jejich zařízení bylo rovněž jednoduché: ohniště, k samotné výrobě korálků pak železné ty-
če a několik malých kovových nádob. Drcené sklo se roztavilo na ohništi a na že-leznou tyč se nabral kousek skleněného roztaveného skla. Tyčí se chvíli točilo dokola a sklo jemně ztuhlo. Potom se na hladké podložce vyválelo do oválného nebo kulatého tvaru, odlouplo se a korálek mohl ztuhnout. Tehdy se mohla přidat barevná vlákna a potom vznikaly barevné, pestré korálky. Výroba mozaikových ko-rálků vyžadovala složitější techniku. Několikabarevné skleněné tyče se nejprve
stavily dohromady a poté rozřezaly. Místa, kde se vyráběly korálky, lze rozpoznat podle úlomků kolem ohniště, kapek a tenkých vláken různobarevného skla, které na zem napadaly při výrobě. Dochovalo se i několik železných tyčí. V Pavikenu na Gotlandu na jedné tyči ještě dokonce držel korálek; sklo zřejmě zchladlo a ztuhlo, než se odlouplo od tyče.
Korálky se vyráběly také z jiných materiálů, především z jantaru, oranžových a žlutohnědých kousků fosilní borovicové pryskyřice, sesbíraných na březích
Baltského moře a (v mnohem menším množství) podél břehů Severního moře v Jutsku. Přestože se mnoho jantaru vyvezlo na západní zámořské trhy, byly jan-
tarové korálky nalezeny i v hrobech z doby vikinské. Z jantaru se rovněž vyřezávaly hrací kameny, přívěsky a amulety.
No jenže mi není jasná jedna věc, když už nějakou tyčinkou (aby to bylo lh tak asi dřevěnou ne?) natočím roztavené sklo jak ho donutím odpadnout tak abych korálek nerozbil když bude tyčinka po celé jeho délce.
Nemáte někdo s tím nějakou zkušenost?
Pročetl jsem co jsem měl (a že je toho málo ) taky jsme se posnažil pohledat na internetu ale moc mi toho nevylezlo asi jsme zadaval špatný hesla (což ještě jednou zkusím)
Jediný co mě napadá je nechat to tuhnout postupně a poté to sklepnout až trochu zatuhne ale ne zas moc i když to se zas deformuje. Předpokládám že kdybych ji schladil rychle tak zůstane přichycená na tyčince, jsme z toho takovej zmatenej
Četl jsem o sklněných
Výroba korálků. Korálky se vyráběly po tisících. Většina dokladů o tom-
to řemesle pochází z 8. a 9. století z měst nebo tržišť Ribe, Ahusu, Pavikenu a Kaupangu - a na všech místech byly výrobní postupy stejné. Surovinu (odpadové,
drcené sklo) k výrobě korálků tvořily střepy skleněných pohárů dovážených z Porýní, k nimž se kvůli odstínu či zabarvení přidávaly zářivě barevné skleněné kostky, někdy pokryté vrstvičkou zlata. Tyto skleněné kostky (tesserae), se vyráběly pravděpodobně v severní Itálii, kde se používaly v mozaikách s církevními motivy. Díky tomu si můžeme představit, jaké vzdálenosti muselo zboží v té době překo-návat. Dovážely se i úlomky modrého skla.
Stejně jako bronzotepci i výrobci korálků pracovali pod širým nebem. Jejich zařízení bylo rovněž jednoduché: ohniště, k samotné výrobě korálků pak železné ty-
če a několik malých kovových nádob. Drcené sklo se roztavilo na ohništi a na že-leznou tyč se nabral kousek skleněného roztaveného skla. Tyčí se chvíli točilo dokola a sklo jemně ztuhlo. Potom se na hladké podložce vyválelo do oválného nebo kulatého tvaru, odlouplo se a korálek mohl ztuhnout. Tehdy se mohla přidat barevná vlákna a potom vznikaly barevné, pestré korálky. Výroba mozaikových ko-rálků vyžadovala složitější techniku. Několikabarevné skleněné tyče se nejprve
stavily dohromady a poté rozřezaly. Místa, kde se vyráběly korálky, lze rozpoznat podle úlomků kolem ohniště, kapek a tenkých vláken různobarevného skla, které na zem napadaly při výrobě. Dochovalo se i několik železných tyčí. V Pavikenu na Gotlandu na jedné tyči ještě dokonce držel korálek; sklo zřejmě zchladlo a ztuhlo, než se odlouplo od tyče.
Korálky se vyráběly také z jiných materiálů, především z jantaru, oranžových a žlutohnědých kousků fosilní borovicové pryskyřice, sesbíraných na březích
Baltského moře a (v mnohem menším množství) podél břehů Severního moře v Jutsku. Přestože se mnoho jantaru vyvezlo na západní zámořské trhy, byly jan-
tarové korálky nalezeny i v hrobech z doby vikinské. Z jantaru se rovněž vyřezávaly hrací kameny, přívěsky a amulety.
No jenže mi není jasná jedna věc, když už nějakou tyčinkou (aby to bylo lh tak asi dřevěnou ne?) natočím roztavené sklo jak ho donutím odpadnout tak abych korálek nerozbil když bude tyčinka po celé jeho délce.
Nemáte někdo s tím nějakou zkušenost?
Pročetl jsem co jsem měl (a že je toho málo ) taky jsme se posnažil pohledat na internetu ale moc mi toho nevylezlo asi jsme zadaval špatný hesla (což ještě jednou zkusím)
Jediný co mě napadá je nechat to tuhnout postupně a poté to sklepnout až trochu zatuhne ale ne zas moc i když to se zas deformuje. Předpokládám že kdybych ji schladil rychle tak zůstane přichycená na tyčince, jsme z toho takovej zmatenej
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 341
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00