Zpracování kovů, jejich výroba, lití a kování

Řemesla a každodenní život

Moderátoři: melkel, Jura, Wothan, Kain, Rab, Begbie

Odpovědět
zoone
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 587
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Modra/Olomouc/Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zoone » pon 27. říj, 2008 15:50

Boza píše:
Jenne píše:Ahoj vespolek,mam dotaz na kovare praktiky co maji zkusenost s vyrobou kresadel... par kresadel jsem ted nedavno ukoval jenze jsem z toho matrose vypalil uhlik a tak to kurna vubec nekrese.
Potreboval bych vedet jak v polnich podminkach me napul fungujici kovarny dostanu ten uhlik zpatky,jde mi tedy o technologii tzv.cementizace coz je nauhliceni povrchove vrstvy oceloveho vyrobku difuzi uhliku,z chytrych knizek a ze skoly si vybavuju tri pouzitelne technologie ale ani jednu nezvladnu u sebe v kovarne...
Zkus použít ten postup citovaný z renesanční literatury v tématu RS > Brnířina: vezmi nějakou uzavíratelnou nádobu (třeba plechovku), naplň ji najemno namletým organickým materiálem (třeba kravské rohy), dej do toho ten kus co chceš nauhličit, uzavři a dej na pár hodin do ohně, ať se rozžhaví do červena. Musí to být bez přístupu vzduchu. IMHO ale u křesadla nevím, přijde mi že ta povrchová vrstvička sycená uhlíkem nebude nijak tlustá a okřeše se.
Pokud se ti nejedna o dobovost, tak si sezen prasek primo urceny k povrchovemu nauhliceni. Da se to koupit, ja to naposled potkal u stanku letos na Hefaistonu. Ale to nauhliceni zase nebude nijak hloubkove...

"Co proliješ hrdlem ti už nikdo nevezme..."

Jenne
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Jenne » pon 27. říj, 2008 19:05

Hm...zajimave,zkusim to a uvidime...
Pokud se cementizace provede dobre tak nauhlicena vrstva je az 2mm silna,ale to asi plati jen u tech technologii prumyslove pouzivanych...maji na to masiny.
Co jsem slysel tak pry funguje pomale ohrati v drevenem uhli na nejakych 850 stupnu coz jsem zkousel ale nejak to nezabralo.
Kazdopadne dik.

Mysa
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 64
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: radotín

Příspěvek od Mysa » úte 28. říj, 2008 17:45

Begbie píše:Už to tady nekde bylo:

http://kovarna.webzdarma.cz/

Ja delam porad na slapaci vyhni, zacinal jsem s kovarskym uhlim, pak jsem zkusil koks, posledni dobou jsem presel na drevene uhli, v okoli se neda sehnat kvalitnejsi palivo.
Věčná škoda, že jsem už drtičku prodal- dala se tam nastavit velikost zrna a rozdrtit cokoliv.
Koks kupuji na nákladovém nádraží Žižkov. Mají tam i polské černé uhlí, ale nevyhovuje mi. Černé uhlí kupuji Ostravu ve dvojce na Libušíně- tam ostatně jezdí pro uhlí všichni co znám z Prahy a okolí. Je to zdaleka nejlevnější široko daleko.
Dřevěné uhlí je sice nejčistší, ale je to luxus. Na kalení, nebo když dělám nějaké pičičmundy a plíšečky. Nebo když jdu tak na dvě hodiny pryč, tak ho trochu zahrabu do výhně, abych nemusel znovu roztápět.
Na křesadlo bývalo běžné navařit kousek vysokouhlíkové oceli. Cementace jde do hloubky maximálně několika desetin mm a u takovéhoto výrobku je neekonomická.

Romul
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 51
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Romul » pát 06. bře, 2009 15:11

Jenne píše:Ahoj vespolek,mam dotaz na kovare praktiky co maji zkusenost s vyrobou kresadel... par kresadel jsem ted nedavno ukoval jenze jsem z toho matrose vypalil uhlik a tak to kurna vubec nekrese.
Potreboval bych vedet jak v polnich podminkach me napul fungujici kovarny dostanu ten uhlik zpatky,jde mi tedy o technologii tzv.cementizace coz je nauhliceni povrchove vrstvy oceloveho vyrobku difuzi uhliku,z chytrych knizek a ze skoly si vybavuju tri pouzitelne technologie ale ani jednu nezvladnu u sebe v kovarne...
tak v tomdle případě bych se neštval s tim že bych chctěl nauhličit tu vrstvu to už se ti časově vyplatí udělat ty křesadla nová mě se osvědčila ocelová ložiska teda ten jejich plášt včem jsou uloženy ty "kuličky" no a následně ještě zakalený v oleji..ty moje křešou pěkně :wink:

Mysa
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 64
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: radotín

Příspěvek od Mysa » pát 06. bře, 2009 17:17

já to řěšil pérovou klapačkou. Ono je dost těžké udělat válečky tak, aby byly přesně proti sobě a navíc se nevaklaly dopředu a dozadu. Rozhodně je třeba zakulatit hrany, jinak se ti budou obrážet do materiálu. Na té fotce je vidět, jak ti čela nesedí. Čepel se ti bude prohýbat směrem nahoru a v horním žlábku se bude obrážet hrana . Úzké žlábky je lepší vyškrabávat.

Ten přípravek se mi velice líbí
habeante not papyrum, daktylo derade pugam

Rodgir de Maille
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 240
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E

Příspěvek od Rodgir de Maille » pát 06. bře, 2009 17:24

Romul píše:tak v tomdle případě bych se neštval s tim že bych chctěl nauhličit tu vrstvu to už se ti časově vyplatí udělat ty křesadla nová mě se osvědčila ocelová ložiska teda ten jejich plášt včem jsou uloženy ty "kuličky" no a následně ještě zakalený v oleji..ty moje křešou pěkně :wink:
Já dělám ocilky ze starých pilníků na železo, kalím do vody. I když křesání pazourkem odebralo cca 3mm materiálu funguje to pořád 1A.

Nauhličit (nacementovat) tak silnou vrstvu (tedy alespoň 5mm) je časově i finančně náročnější než udělat deset nových ocilek, tedy tak.

Begbie
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 859
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Dymokury
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Begbie » pát 06. bře, 2009 18:38

Myslím, že ty žlábky spíš škrabali, určitě u damaskových mečů. Jinak pěknej přípravek, ale stejně není nad pomocníka s dvěma rukama :)
Dobrý den, máte zmrzlý držťky ?
Ne, my si topíme!
   http://www.rucnitkani.cz

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » pát 06. bře, 2009 18:58

Tak u toho damasku ten žlab vynikne i tím dodatečným osazením břitů.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Begbie
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 859
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Dymokury
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Begbie » pát 06. bře, 2009 19:04

Můžeš to nějak rozvést ? Nevim, jak to myslíš.
Dobrý den, máte zmrzlý držťky ?
Ne, my si topíme!
   http://www.rucnitkani.cz

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » pát 06. bře, 2009 19:22

Asi jsem se vyjádřil blbě - když se podíváš na damaskové meče, tak snížená oblast toho žlabu je jen ta damasková, zvýšená část v profilu jsou ty navařené břity postupně zužované k břitu. Nejsem si jistý, jestli při vaření musí mít ty břity už od začátku stejnou výšku jako jádro, ale když tak o tom přemýšlím bude to asi snazší ve stejné výšce a žlab vyškrabat dodatečně.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Begbie
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 859
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Dymokury
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Begbie » pát 06. bře, 2009 19:36

Jasně, při svařování myslím tloušťka stejná, pokud by ses snažil to po svaření vytáhnout do dýlky, bude to vidět právě na té struktuře damasku, deformace vzoru, a tak. A když tam chtěli mít vzor xxxxx museli škrabat, nebo brousit, ale technologicky bude jednodušší to škrabání.

Jo a vytahnout ostří samozřejmě de, jen se musí dát velkej pozor, právě kvůli tomu vzoru.
Dobrý den, máte zmrzlý držťky ?
Ne, my si topíme!
   http://www.rucnitkani.cz

Romul
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 51
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Romul » pát 06. bře, 2009 20:24

jak to myslíte s tim vyškrabáním? nějak si to neumim představit tolik materiálu vyškrabat to už se mi zdá pravděpodobnější vykovat žlábek a poté jej dobrousit na nějakém pískovcovém kotouči do roviny

Begbie
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 859
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Dymokury
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Begbie » pát 06. bře, 2009 20:34

Takhle to dělá Patrick Bárta

Obrázek
Dobrý den, máte zmrzlý držťky ?
Ne, my si topíme!
   http://www.rucnitkani.cz

Mysa
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 64
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: radotín

Příspěvek od Mysa » pát 06. bře, 2009 22:24

to je japonský systém. Čepel zaklínovaná k trámku a škrabat "senem"(sen je to škrábátko :wink:
To je to co leží nahoře
U RS mečů se žlábek docela určitě kove. Jednak se tím čepel vytáhne do šířky, jednak kovaný materiál má jiné vlastnosti než broušený . Taky u torzírované tyče se kresba mění v závislosti na hloubce brusu. Když je na středu pravidelná "pomlázka", nemohli jít s brusem moc do hloubky. To samé u čepelí ze sedmi a více prutů.
Je možné, že některé meče byly probrušovány více, aby se dosáhlo jiné kresby. Poměrně dokonalou práci na tohle téma dělal Manfred Sachs. Technologicky rekonstruoval velké množství nálezů a zdá se, že některé vzory skutečně vznikly probroušením.
habeante not papyrum, daktylo derade pugam

Romul
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 51
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Romul » pát 06. bře, 2009 22:28

no teda ..to je pro mě novinka nenapadlo mě že by to šlo i takle
ale s tim dobovym postupem mě stejně nedá že na tudle technologii by museli mít už tenkrát dobře zvládnutou metalurgii protože ten škabák musí být z hodně kvalitní a tvrdé oceli které tehdá bylo nedostatek a vzhledem k tomu množství zbraní co bylo se mi tento postup jeví jako dost časově náročný

Odpovědět