Brnířina

Řemesla a každodenní život

Moderátoři: melkel, Jura, Wothan, Kain, Rab, Begbie

Odpovědět
Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Re: Brnířina

Příspěvek od Boza » úte 07. kvě, 2013 8:20

Wothan píše:Na tohle bych potřeboval upravit tu svojí kovadlinku, protože mám ten žlábek moc hluboký.
Ahoj, tak soustruh, nebo jiný točivý stroj :wink:
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Brnířina

Příspěvek od Wothan » úte 07. kvě, 2013 23:28

Nemám ani na co upnout svěrák, natož soustruh :-k
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Uživatelský avatar
Knecht
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 6696
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Brnířina

Příspěvek od Knecht » stř 08. kvě, 2013 20:40

To by se dalo sjet v ruce bruskou a pak povrchově doladit pilníkem
V listě ze dne 21. února 1621 takto jsou kozáci líčeni: ..."Bůh pomož tam, kam tato sběř přijde!"
***
Zakázková výroba historických replik: http://customhistory.cz/

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Brnířina

Příspěvek od Wothan » čtv 09. kvě, 2013 17:31

Ono jak je to kalené to jde docela blbě už.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Uživatelský avatar
Bobr de Bobrow
Nováček
Nováček
Příspěvky: 44
Registrován: sob 02. říj, 2010 21:20

Re: Brnířina

Příspěvek od Bobr de Bobrow » čtv 09. kvě, 2013 19:38

Nové kované nýtovací a manipulační kleště. Tyhle jsou na menší kroužky, kde je i menší nýt.
Přílohy
IMG_2007.JPG
NIL HOMINI CERTUS EST

Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Re: Brnířina

Příspěvek od Boza » pát 10. kvě, 2013 7:37

Wothan píše:Ono jak je to kalené to jde docela blbě už.
Stáhni to na kotoučové brusce, tu určitě někdo v okolí má...
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Re: Brnířina

Příspěvek od Boza » pát 10. kvě, 2013 7:38

Bobr de Bobrow píše:Nové kované nýtovací a manipulační kleště. Tyhle jsou na menší kroužky, kde je i menší nýt.
Blbá otázka, nebyl by pan kovář ochoten vyrobit menší sérii? Přeci jen malých kleští s velkou pákou je potřeba jako soli a tyhle vypadají vážně funkčně...
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Re: Brnířina

Příspěvek od Boza » pát 10. kvě, 2013 15:43

Maličký spam - nabídka co se nebude opakovat :)

http://www.livinghistory.cz/phpbbforum/ ... =10&t=4510
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Uživatelský avatar
Bobr de Bobrow
Nováček
Nováček
Příspěvky: 44
Registrován: sob 02. říj, 2010 21:20

Re: Brnířina

Příspěvek od Bobr de Bobrow » sob 27. črc, 2013 8:11

Lorca Hamata Squamatae - čtvrtý pokus. Šupinky měděné, vysekávané kroužky také měděné, nýtované kroužky mosazné. Průměr kroužků 3.2 mm, šupinky - šířka 8 mm, délka 10 mm + 2 mm na zahnutí. V polních podmínkách asi 11 hodin práce.
Přílohy
02.JPG
01.JPG
NIL HOMINI CERTUS EST

Uživatelský avatar
Radim Vaňousek
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 141
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Brodce
Kontaktovat uživatele:

Re: Brnířina

Příspěvek od Radim Vaňousek » úte 04. bře, 2014 8:03

Zapojím se do debaty, jelikož řemeslo, které chci lidem předvádět se týká i brnířiny.
Wothan v počátcích diskuse zmínil, že by se chtěl věnovat i procesu výroby drátu. Rád se toho ujmu, jelikož nemám na akcích uplatnění, krom toho, že se umím pěkně opít a dělám lumpárny.

Čeho bych chtěl v následujících dvou letech dosáhnout je naučit se stloukat kusy kovu za tepla tak, aby z nich vznikly pruty. Ať už se jedná o slitiny mědi (oblíbená copper alloy), či neušlechtilé oceli. V případě stloukání kovů, sváření, se pokusím ukecat Gruma, aby mi trochu oživil základy kovařiny a v případě, že bych se rozhodl odlévat měděnou slitinu do tvaru prutů, se pozeptám dalších lidí.
Dále budou následovat konstrukce primitivních zařízení, o kterých celé řemeslo je -průvlaky. Mám dvě verze, které se mi zamlouvají:
1. houpačka, kůl, průvlak, dvouručními kleště
2. lavice s rumpálem, řetěz, kleště s háky, průvlak
V obou případech bude muset být konstrukce těžká a bytelná. Materiál předpokládám buď dub, nebo habr. (chudák oktávka...)

Vím, že existují novodobé průvlaky, které jsou přesné na setiny milimetrů, jsou z nástrojové oceli, případně mají vložku ze slinutého karbidu, nebo diamantového "něčeho". Chci se tomuhle vyvarovat, jelikož takové průvlakové desky nejdou dobově kamuflovat.
Dnes jsem započal pokus o výrobu vlastní průvlakové desky. Použil jsem pásovinu o tloušťce 15mm a do ní pomocí zbroušených vrtáků udělal kónické díry podle jedné z předloh, které Boza uvádí na svých stránkách. Díry se zprvu od sebe lišily o 0,5mm na průměru. Pokus o protáhnutí 3mm mosazného drátu se nezdařil ani za použití mazadla. Půl milimetru klade moc velký odpor. Následovalo vrtání dalších děr, abych mohl stlačovat drát o zhruba 0,25mm. Podařilo se mi drát uhladit asi do poloviny délky, pak se přetrhl a já si rozbil držku. Následovalo nahřívání drátu na 600°C -jestli jsem se posunul o 1cm, tak to bylo všechno.

Takže by mě zajímalo jak... jak dokázali dříve vyrobit díry v průvlaku tak přesně, aby neměly groty, měly optimální kóńus a pouze nepatrné rozdíly v průměru, když nebylo tak přesných měřidel, které máme dnes. Sám jsem kdysi dokázal rozpoznat průměr tyček se zaokrouhlením na čtvrt milimetru, ale jen v omezeném rozsahu průměrů a navíc jsem je nemusel vyrábět. Jestli neudělám díry s rozdílem průměru do 0,20mm, tak to asi jen tak neprotáhnu. 8-[

Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Re: Brnířina

Příspěvek od Boza » úte 04. bře, 2014 11:16

No tak za sebe bych doporučil prostou lavici (prkno) s demontovatelným navijákem na jedné straně. IMHO je to líp přenositelné než houpačka. Tolik k provedení.

Co se týče průvlaku samotného, netuším jak ty díry udělat. Jistě na to kováři nějaký grif mají, ale jaký, netuším. Jenom si myslím že 15 mm je moc - moderní průvlak co mám doma má cca 5 mm a ten průvlak co někdo má od Huga (nevím teď z hlavy kdo) tak má IMHO pod 10 mm tloušťky.

Držím palce, a dík za připomenutí se - vyfotím ty tahací kleště a pošlu ti SZ.
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Uživatelský avatar
Radim Vaňousek
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 141
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Brodce
Kontaktovat uživatele:

Re: Brnířina

Příspěvek od Radim Vaňousek » úte 04. bře, 2014 14:04

S tloušťkou destičky do 10mm by se dalo počítat jen v případě, že by byla vyrobena z nástrojové oceli.
Ano, mám tu stabilku 19 312, z které by se to dalo vyrobit. Jenže pokud bych ji chtěl zpracovat, musel bych udělat několik kovářských úkonů hned po sobě:
Nejprve rozžhavit do červena až žluta, pobouchat kladivem (aby měla dobový vzhled), vytlouci speciálními průbojníky kónické díry a po zchladnutí na 790 - 830°C zakalit do oleje. Pak popustit tak na 150°C a je hotovo. Takovým způsobem hotovo, že už s tím nikdo nic neudělá, protože stabilka je tvrdá jako prase i ve stavu před tepelným zpracováním.
Když se však podívám na Tvé stránky, dozvídám se, že tloušťka desek byla ve dvou případech cca 14mm a druhá 19mm. Takže mi 15mm přijde naprosto v pohodě, kromě větší váhy mám alespoň kus, který se lépe sám o sobě chladí a jen tak se nedeformuje. Deformace by se v případě tažení drátu skrz slabší a méně ušlechtilou ocel (desku) projevovala ohýbáním desky samotné. Navíc bych neměl dostatek materiálu pro "tvarový otvor" (viz následující obr.) http://www.ksp.tul.cz/cz/kpt/obsah/vyuk ... ruvlak.jpg
Tvarový otvor v mé průvlakové desce (tedy ta nejdůležitější část v díře průvlaku) se deformuje i při tažení mosazného drátu, pakliže tento otvor není delší 2,5mm.

Je to vše metodou pokus omyl. Ještě zkusím jinak přebrousit vrtáky, abych docílil odlišného tvaru díry průvlaku.
Pokud jde o použití lavice, souhlasím. Dá se na ní utáhnout snad všechno. Kdežto houpačka si myslím, sloužila k tažení měkkých kovů. :-k
Naposledy upravil(a) Radim Vaňousek dne úte 04. bře, 2014 14:19, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Radim Vaňousek
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 141
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Brodce
Kontaktovat uživatele:

Re: Brnířina

Příspěvek od Radim Vaňousek » úte 04. bře, 2014 14:16

A Huga se zeptám. Třeba mi v něčem poradí, když mu řeknu, že s tím nebudu dělat dráty na kšeft :-D

Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Re: Brnířina

Příspěvek od Boza » úte 04. bře, 2014 19:43

Aha, no vidíš, už si ani nepamatuju co jsem kde napsal. Ach jo, jak von se jmenuje ten Němec...
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Uživatelský avatar
Radim Vaňousek
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 141
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Brodce
Kontaktovat uživatele:

Re: Brnířina

Příspěvek od Radim Vaňousek » úte 04. bře, 2014 21:32

Napíšu ve zkratce, mobil není zrovna uzpůsobený pro psaní na zdejší forum.

Mám teorii, že průvlak nesloužil ke zmenšování průměru, nýbrž k uhlazení štosů, trhlin a nerovností vzniklých kováním prutu. Pokud budu chtít slabý drát, musím ho tak už vykovat. Ne spoléhat na to, že ho skrze díry po desetinách stáhnu. Samotý průvlak mi totiž zmenšování průměru dovolí jen o pár setin milimetru, přičemž se masa z drátu bude hrnout a natahovat. Dost nás limituje pevnost drátu v tahu a lidská síla.

Psal jsem Hugovi a ten v tom sám tápe. Prý se mu to také nepovedlo. Zároveň mám ještě v merku jeden pototyp průvlakové díry. Vytvořím,ozkouším, poreferuji.

Odpovědět