Page 16 of 28

Re: Brnířina

Posted: Tue 21. Jun, 2011 21:25
by Boza
Jů, máš nějakou makro fotku pletiva?

Držím palce, takováhle lavice je můj sen :)

Re: Brnířina

Posted: Wed 22. Jun, 2011 7:26
by Jaroslav Bašta
Co se dělá na té placce z mědi.? Jak má zvednuté okraje do korýtka.
Vypadá to suprově.

Re: Brnířina

Posted: Wed 22. Jun, 2011 8:01
by Acheron
Na měděné destičče se sekají kroužky. Byť jsem kovářovi xkrát kladl na důraz, ať mi naviják apod. udělá v pravých úhlech a nezapojoval svou osobitou invenci, přidal tam různá estetická zakroucení apod. Proto má také ta měděná destička zvednuté okraje, měla by tak lépe držet pružinu. Nejsem si jistý, zda to pomáhá, k lavici se na chvíli dostávám tak co dva tři týdny.

A jak už jsme psal, pletivo je indické a to malé ze starého modelu a není vůbec kvalitní.
Z Modelu 2011 jsou nasekané, sploštělé a perforované kroužky kvalitní.
Po sv. Václavu to nafotím

Re: Brnířina

Posted: Wed 31. Aug, 2011 18:54
by Boza
Zcela off-topic, konečně jsem se dostal k tomu začít dělat nějaké svoje stránky: http://brnirina.blogspot.com/

Re: Brnířina

Posted: Fri 09. Sep, 2011 10:51
by melkel
Našel jsem krátký článek o brnířině. Celkem by mě zajímal ten "watershed" efekt. Dosahujete ho, nebo ne?
http://www.currentmiddleages.org/artsci ... -Chain.pdf

Re: Brnířina

Posted: Fri 09. Sep, 2011 15:15
by Boza
No já ho vcelku dosahuju, viz příspěvek o formování kroužků na http://brnirina.blogspot.com

Upřímně, ten watershed effect (jak česky - zvlnkovatěné?) je pro mě na brnířině asi to úplně nejtěžší.

Re: Brnířina

Posted: Fri 09. Sep, 2011 19:24
by melkel
Tvrdí, že to vzniká prorážením díry trnem. Ne při vytváření plošky.

Re: Brnířina

Posted: Mon 12. Sep, 2011 10:44
by Boza
Aha, tak jsem si to ještě jednou a pozorněji přečetl, a:

- autor tvrdí, že "The conclusion is a rivet setting tong that forms the rivet as well as the watershed marks on the overlap." nebo-li že dle jeho názoru byl tzv. watershed effect vedlejším efektem stisku kleští při formování nýtu, t.j. finálního kroku při spojování konců kroužku.

- watershed effect, který autor ilustruje na fotkách ze žurnálu Mail Research Society, je něco jiného než dosahuju třeba já, to proto že autor se zabývá jenom a pouze tzv. wedge rivets, t.j. nýtováním "na klínek". Tento způsob nýtování je zřejmě mladší (v článku je zmíněno) než nýtování kulatým nýtkem o které se snažím já; rozdíl je v tom že lze zřetelně odlišit "spodní" a "vrchní" stranu kroužku, zatímco u kulatých nýtků nejsou rozlišitelné.

Takže ve finále nejsem kvalifikován se k otázce vůbec vyjádřit :)

Re: Brnířina

Posted: Mon 12. Sep, 2011 16:46
by Wothan
No ale na to že nejsi kvalifikován jsi toho nakecal docela dost ne? :badgrin: Myslím že málo kdo by tu byl kvalifikován víc. Jenže tenhle profil řezu najdeme i u těch nýtovaných na válcový nýtek, takže tam se toho bude muset dosahovat zřejmě jinak a mě se jeví jako celkem dost pravděpodobné to tvoje placatění v tom žlábku.

Re: Brnířina

Posted: Sat 26. Nov, 2011 22:58
by Bobr de Bobrow
K tomu zvlnění kroužku - podle mých skromných zkušeností vzniká tak, že upletená část pletiva se lehce pobouchá kladivem, aby bylo pletivo tenčí a hlavně co nejvíc ploché. Domnívám se, že se to dělalo proto, aby byla omezena možnost zbraně při seku zajet "pod kroužek".

Re: Brnířina

Posted: Sat 24. Dec, 2011 12:58
by Acheron
Tak konečně jsem se k tomu dostal

Image

Musel jsem ještě popracovat na vytvrzení olova a nýtovacích kleštích. Výsledky už celkem jsou. Mám asi 90% úspěšnost. Kdybych zlepšil nástroje, techniku a grif, zase by to bylo někde jinde.

Osobně vidím klíčové věcí v tomto pořadí:
A) špičkové nástroje a materiál
B) technika
C) grif

ad A - vytvrzené olovo - na demonstraci řemesla stačí malé množství olova, jinak vás tvrzení přijde draho kvůli cínu, pokud ho někde neznárodníte.

Jediný nástroj, který je křiklavě nedobový, je prorážecí jehla - upravený závitník. A ještě pérové kleště kvůli zrychlení.

Zkoušel jsem trošku různé postupy a zplošťování kroužků každou stranou zvlášť mi přišlo lepší, perforování zvlášť rovněž viz Božův blog.
Drát jsem nežíhal vyjma na nýtky, ale ty dělám tak, že vložím drát do díry, pak ucvaknu kleštěmi hned, jak kleště dovolí a snýtuji.
Nasekané nýtky jdou také, ale chce to jemnou motoriku.

Image

Image

Image

Re: Brnířina

Posted: Mon 16. Jan, 2012 23:11
by JakubV
Nazdar, skúšali ste niekto vysekávať krúžky z plechu? Sú nejaké teórie na nástroje? Osobne ma napadá len vyraziť do plechu dieru s priemerom požadovaného vnútorného priemeru krúžku a potom vyseknúť krúžok s o niečo väčším nástrojom cca takéhoto charakteru http://www.rr-naradie.sk/vysecniky-sada-13ks-5-35mm. Neviem si ale predstaviť, aká by bola životnosť takého nástroja. Síce vytepaný a žíhaný plech neoplýva extrémnou tvrdosťou, ale aj tak... :?: hm, napadlo ma, že by mohol byť ten sekáč polkruhový, predpokladám, že by bol omnoho jednoduchšie vyrobiteľný

Re: Brnířina

Posted: Mon 16. Jan, 2012 23:43
by Wothan
Přemýšlel jsem o tom a takhle bych to asi obtížně centroval, uvažoval jsem o nějakém dvojitém dutém vysekávači, ale ještě to taky nemám v hlavě sesumírované.

Re: Brnířina

Posted: Tue 17. Jan, 2012 0:02
by JakubV
Áno, centrovanie by mohol byť problém, ale myslím, že cvikom by zanikol (ostatne, hneď po skúškovom idem skúšať :) ). Dvojitý vysekávač ma napadol tiež, zdá sa mi ale celkom obtiažny na výrobu- aj keď dva kónické kusy zasunuté do seba by nemali byť až taký problém, poprípade pevný kus na vyrazenie stredu plus ďalší kus na vyrazenie krúžku (samozrejme sústredné) a tĺcť do toho trubkou...krúžky by pekne ostávali na stredovom vysekávači :)

Re: Brnířina

Posted: Tue 17. Jan, 2012 9:17
by Boza
Super, jsem rád že se tohohle někdo konečně ujme. Upřímně, tohle mi vrtá hlavou už hodně dlouho - kdysi jsem si nechal vysekat 10.000 kroužků z 0.8 plechu na stroji, ale když se na ně podívám dneska, zdají se mi až moc ploché - docela lituju, že jsem je tehdy nenechal udělat vzorky typu "zvyšujte tloušťku až do poškození nástroje".

Ono totiž zjevně "nějak" jde udělat kroužky o zhruba čtvercovém průřezu - nevím jak to ten chlap (Erik D. Schmid z jů es ej) dělá, ale podívejte se pořádně na následující snímky:

Image
Image
Image

Možná je nechává někde dělat na stroji, možná je dělá ručně, nevím, nikdy jsem to z něho nevymámil. Zjevně si svoje know-how pečlivě střeží.

Jinak v tomhle kontextu by mohla být užitečná konzultace s někým kdo razí mince, resp. zkusil někdy interpretovat proces od A-Z; pokud mě paměť neklame, tak jedním z kroků (jistně že ne vždy a všude...) bylo vyrážení kruhových střížků z plechu.

Suma sumárum, opravdu uvítám veškeré experimentální zkušenosti, už jenom proto že zjevně velmi mnoho (ne-li všechny) kroužky datovatelné do RS obsahuje na střídačku kroužky nýtované a kroužky "vcelku".