Brnířina

Řemesla a každodenní život

Moderátoři: melkel, Jura, Wothan, Kain, Rab, Begbie

Odpovědět
frenk
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 317
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od frenk » úte 26. úno, 2008 13:35

Pro mě je směrodatné, že kroužky z Pohanska placaté jsou, důvod byl asi docela shit materiál a tak kroužky mechanicky zpevnily za studena. Jinak kroužky z přilby ze Stromovky jsou kulatého průřezu a na zbroji sv. Václava jsou kulatého/oválného, navíc byly kovány za tepla.

Pokud si dobře vzpomínám, tak kombinace svařovaných/z jednoho kusu a nýtovaných je spíše typická pro římské období a stěhování národů, ono RS je široký pojem a navíc toho splehlivě datovaného materiálu z 8.-12.stol. zas tak moc není

Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Příspěvek od Boza » úte 26. úno, 2008 14:08

No, já znám zbrojí/kroužků moc málo na to abych soudil. Ale přihodím nějaká Ericova vyjádření posbíraná z různých diskuzních skupin:
Eric D. Schmid Oct 19, 2003 píše:All in all mail was a decent defense when used properly. As far as we can tell all the mail made in Europe for combat was made of riveted links or a combination of riveted and whole links. Of course the size of the links varied as did the shape. Flattened links closed with wedge rivets start coming into the picture around the 13th/14th centuries somewhere around Germany. Prior to that you have round section links being closed with a round rivet used in conjunction with somewhat square section whole links that were made by either welding or punching. The use of round links and round rivets continued into the 15th century alongside the flattened links. Eventually the round section links start being closed with wedge rivets too.
Eric D. Schmid Oct 29, 2006 píše:Well, now I know the when [poznámka: 12-13 století], but not the where. In any event, you have a couple kinds of mail link being used, with regards to size that is, but the rivets would be round. Wedge shaped rivets do not come along for a while yet and then only in the more German areas. The Italians continued to use round rivets into the 15th century, along with round section links.
Čiliže ve skutečnosti je moje pletivo celkem naprd, neboť nýtuju právě oněmi "wedge shaped", neboli trojůhelníčky.

A jedna zmínka o bronzu:
Eric D. Schmid Nov 19, 2003 píše:I just got back from the UK a few days ago. While there I did a thorough analysis of the plumata sample from the Newstead find. The piece is in the National Museum of Scotland.

The scales used on it are approximately 7.5mm wide and 13mm long with a thickness of about 1mm. It would seem that there were alternating rows of both bronze and iron scales. The iron scales may have been tinned while the bronze ones may have been gilt.

The scales are directly attached to the mail by having the top of the scale folded over and four holes pierced in the folded portion. The mail is woven in an alternating row fashion of riveted and solid links.

The riveted bronze links have an outside diameter of about 4.5mm and an inside diameter of about 3.5mm. They are of semi-round section. The rivet is ovoid and looks to have been made from either a strip or flattened wire.

The solid or whole bronze links have an outside diameter of about 3.3mm and an inside diameter of about 2.2mm. They have been made by punching from a sheet or strip of metal.

This armour would have been stunning to look at, but I fear it would not have stood up in battle.

The main focus of this research trip was Roman, but I did get up close and personal with the Archibald hauberk something fierce. As such there will be a very interesting article on it in the very near future.
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Příspěvek od Boza » úte 11. bře, 2008 9:53

Heuréka, dneska jsem místo snídaně stvořil střižný nástroj ve formě kleští, které vystřihují dírky 1 mm do zploštělého kroužku.

Pikantní je že se mi to povedlo jako výsledek nezdařené konverze kleští na jiný průměr prorážecí jehly.

Večer zkusím vystříhat dírky do aspoň 50 kroužků, abych ověřil funkčnost.
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » úte 11. bře, 2008 17:41

Paráda, já si přivezl opravený nástroj na to překalibrování kroužku, přeložení konců a zploštění, tak to otestuju a pokud to bude fungovat, tak to nafotím a dám sem.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » stř 12. bře, 2008 23:53

Takže ten novej nástroj jsem vyzkoušel a výsledky jsou tady:

http://www.curiavitkov.cz/clanek1_3.html

A výsledky co jsem zatím testoval:

Obrázek

Síla drátu 0,8mm, vnitřní průměr kolem 5,6mm. Síla drátu v místě nýtování kolem 0,7mm. Teď budu řešit prostřihávání otvoru.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » čtv 13. bře, 2008 18:48

Jinak dneska jsem zkoušel další dráty a je fakt že z 1mm to jde lépe než z té 0,8mm.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » čtv 13. bře, 2008 19:44

Jinak aby nedošlo k omylu - v tom článku je to napsané - do tohoto tvaru se to nevybouchá jen tím přípravkem - ten to ale přeloží, zploští a umožní to dále zpracovat. Buď jako v tomhle případě bacit razníčkem jen do toho místa spoje nebo jak to popisoval Bozha přeložit nějakým kusem železa - razníkem - celé a bacit do toho kladivem a vytvořit celý plochý kroužek. I tady jsem to trochu zploštil, takže profil těch drátů není mimo to zploštěné místo kruhový ale taky spíš oválný.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » sob 22. bře, 2008 10:11

Jinak se trochu omlouvám za mystifikaci - ty fotky kroužků nahoře jsou z 1mm drátu. Trochu jsem upravil ten přípravek, přeleštil ručně spodní hranu (mimochodem jen prostým ručním leštěním pomocí různých kamenů jsem tak z plezíru dosáhl po asi hodině nebo dvou leštění na plošce kolem díry lesku zrcadla) a nechal si udělat nový navíjecí trn na výchozí vnitřní průměr 6,4mm. Výsledkem je, že můžu dělat teď kroužky jak z 1mm tak z 0,8mm drátu - je to úplně jedno, daří se obojí, jen ty z 0,8mm drátu obvykle trochu zploštím celé. Večer hodím někam na net fotky rozdílu mezi tím 1mm a 0,8mm.

Čili s touhle fází jsem prozatím skončil - ze všech testovaných nástrojů tenhle funguje jednoznačně nejlépe - tj. má nejlepší výsledky. Teď si budu hrát s tím střižníkem na otvory. Pro tyhle kroužky se mi jeví jako optimální průměr nýtu zase 0,8mm. Ono se asi dá říct že si lze vystačit se stejným drátem.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Jenda
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Jenda » sob 22. bře, 2008 16:49

Wothane, žíháš ten drát nebo ne?

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » sob 22. bře, 2008 22:29

Ne, protože když použiješ ten vázací černý obyčejný drát tak to není potřeba. Možná by to trochu pomohlo a asi by to méně praskalo když se otvor pro nýtek neprostřihuje ale proráží tou jehlou, ale i tak to není nezbytně nutné, protože jak říkám - ten drát je už tak dost měkký.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Jenda
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvek od Jenda » ned 23. bře, 2008 9:45

Dobře, díky.

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » stř 09. dub, 2008 20:06

Tak takhle vypadají kroužky z 0,8mm drátu, vnitřní průměr 6,15mm, co jsem zkoušel udělat dneska.

Obrázek
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Uživatelský avatar
Boza
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 956
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Praha

Příspěvek od Boza » stř 09. dub, 2008 20:21

Moc pěkné! Jak děláš díry?
A když už byl založen řečený hrad Kamenec, kníže Břetislav, než odtud odjel, pojav stranou Mutinu...

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » stř 09. dub, 2008 20:29

No vzal jsem ty kleště co jsem měl, tu jehlu jsem zbrousil do plošky a tak to víceméně stříhá. Neprostřihne to ale čistě - většinou zůstane ten průstřih viset na kousku materiálu tak ho pak musím odstranit - většinou stačí jen seškrábnout nožem, někdy musím odštípnout. Považuji to ale spíš za provizorní řešení a zkoušku funkce. Ty kroužky jsem i snýtoval, ale zjistil sem že mi trochu "kulhaj" nýtovací kleště - nemám ty důlky přesně v ose, musím s tím něco udělat.

Jinak jsem zjistil u toho přípravku na výrobu kroužků, že když to používám déle, dochází k malému roztemování hrany razníčku a tím pádem drhnuté v přípravku - když to trochu ubrousím, tak mi zase vzniká nežádoucí vůle a následné "zatékání" materiálu mezi stěny raznice a razníčku. Optimální řešení bez využití moderní technologie a velmi tvrdých ocelí asi neexistuje. Tak to řeším tak že ten razníček použiju jen k tomu přeložení a načnutí a pak když mám jistotu že už mi ty konce ze sebe nesklouznou do toho bacím malým razníčkem. Teď zkouším dva druhy navíjecích trnů - podle toho dochází k většímu nebo menšímu přeložení konců kroužku - tohle co jsme sem dával je třeba to větší přeložení.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Příspěvky: 5492
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wothan » stř 16. dub, 2008 22:35

Tak jsem se dostal k něčemu, s čím pomalu začínám být spokojený (ten na kraji je schválně ještě otevřený):

Obrázek

Síla drátu stále těch 0,8mm, vnitřní průměr kroužku mezi 6 až 6,2mm. Ještě musím trošku vylepšit nýtovací kleště a dostat do ruky gryf - takhle jsou všechny nýtky rozpláclé dokonale - pokud to praskne tak nikdy v nýtku, ale hlavičky ještě nejsou úplně podle mých představ (zlobí mně souosost důlků v kleštinách těch kovaných kleští - malinko šmajdaj). Jinak se taky učím jak to dělat efektivně na co nejmenší počet úderů kladiva - je to rychlejší ale hlavně čistější vzhled.

Takže si vystačím kompletně jen s drátkem o síle 0,8mm - na kroužky i nýtky. Ještě nechám udělat kleště na 1mm nýtky.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.

Odpovědět