Obávám se, že sme přesně tam kde sme asi před týdnem začínali tuhle debatu. Já stale neochvějně věřím v černobílou variantu a s tebou asi nehnu ani o kousek od bílobílé.
Necháme to koňovi.
Templárske bojové insígnie
Moderators: melkel, Jura, Wothan, Kain, Begbie, Rab
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 240
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E
Já jsem o černobílé taky přesvědčen, po roce 1240. Nevulučuji ji ale ani dříve. Ostatně chtělo by to detailně prostudovat regule a zjistit která pasáž se váže ke kterému roku... Dolož to v období 1140-1230 a pohneš se mnou ne o píď, ale o kilometr. Já netvrdím že to nebylo, tvrdím, že to není doloženo na toto období.
Barva spodní cappae možná nebyla důležitá - opakuji se už poněkolikáté, podle mne byl důležitý plášť - barva varkoče (jak novější tak starší verze) je doložená bílá, nevylučuji že servientes armeri mohli mít varkoče černé (v souladu s černým pláštěm viz. regule) a některé postavy v Cressac-sur-Charente mají černé cappae-varkoče.
A rozhodně se lišil vzhled v roce 1180 a 1240.
Barva spodní cappae možná nebyla důležitá - opakuji se už poněkolikáté, podle mne byl důležitý plášť - barva varkoče (jak novější tak starší verze) je doložená bílá, nevylučuji že servientes armeri mohli mít varkoče černé (v souladu s černým pláštěm viz. regule) a některé postavy v Cressac-sur-Charente mají černé cappae-varkoče.
A rozhodně se lišil vzhled v roce 1180 a 1240.
-
- Nováček
- Posts: 45
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
S tím celkem souhlasím, bez dalšího materiálu se nepohnem dál. Už jsem kontaktoval člena naší komendy, bratra Tomáše Vrhače, který má v držení jeden výtisk překladu regulí z francouzštiny do angličtiny a vytváří k němu českou variantu. Poněkud mu to trvá, ale je mu nutno přičíst k dobru, že při studiu práv si na to najde trochu času. Pokud si pamatuji, tak jak nám to vysvětloval, v regulích je odívání něco místa věnováno. Čerpali jsme z nich kupříkladu ty kříže vpředu i vzadu na černých varkočích seržantů.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 240
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E
No to je právě hodně sporná čát a v těchto regulích je těch sporných částí víc. Je možné, že už jde o dvojí a špatný překlad... chce to najít latinský, starofrancouyský či katalánský originál a ten nechat přeložit. Jinak budeme zase na tenkém ledě.
Tady je franouzský překlad, nevím jak mo kvalitní ale lze to celkem číst:
http://www.templiers.net/regle/
Tady je franouzský překlad, nevím jak mo kvalitní ale lze to celkem číst:
http://www.templiers.net/regle/
-
- Nováček
- Posts: 45
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 240
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: 48°46'5.627"N, 16°53'20.687"E
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5440
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto
Bratři to se krásně rozjelo. Docela souhlasím s Rodgirem. Ten pohled na uniformitu musíme chtě nechtě trochu přehodnotit. Asi to s ní nebylo tak horké. Pokud bych to měl shrnout, dle svých poznatků pak v začátcích řádu bych pár let neviděl žádné odlišení, po té jen pláštěm. Varkoče se ani v světském životě ještě nepoužívali hojně, spíše vůbec. Po té nastupuje mnišská capae i s kapucí. Hádám tak v poslední třetině 12. stol. a trvá až do počátků třináctého kdy ji definitivně z bojového odění vytlačí varkoč, který se tehdy hojně rozšiřuje i mezi světským rytířstvem. Otázka zní, zda ve stejné době se kapuce nezačíná pomalu stěhovat na plášť. V této době už se začínají objevovat i pláště s kapucí v "civilním" životě. Ta kápě pro řeholníka má svůj význam. Nadále se odění mění jen co do délky a přispůsobuje se pomalu dobové módě a zvykům. A to až do zániku řádu.
Ohledně barev myslím, že základem se shodneme na černé a bílé. Symboliku dokážeme odvodit od cisterciáckého řádu. Bílá je nadřazena černé, ergo máme v podstatě vše co jsme chtěli. Zbytek stejně budeme vařit z vody
Ohledně barev myslím, že základem se shodneme na černé a bílé. Symboliku dokážeme odvodit od cisterciáckého řádu. Bílá je nadřazena černé, ergo máme v podstatě vše co jsme chtěli. Zbytek stejně budeme vařit z vody

-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 137
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Trnava, SR
Sice je to kapanek OT, ale nechcem zbytocne zakladat novu temu...vo Funkenovi som nasie zmienku o tom, ze kriziaci z jednotlivych krajin pouzivali krize roznych farieb, ale inde som sa s tym nestretol. Viete o tom niekto nieco alebo je to len jeho teoria?
Last edited by Triarius on Mon 09. Feb, 2009 8:04, edited 1 time in total.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 693
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Mýto