Stránka 1 z 1

Pohled Římanů na ostatní

Napsal: úte 19. srp, 2008 16:55
od romersa
Chci se zeptat, jestli existuje popis starověkých národů, který vytvořili Římané, myslím tedy známé národy jako byli Galové, Germáni, Židé a další. Takže mi jde o to, co si o těchto národech mysleli, jak je vnímali atd. např. jako dnes se říká, že Němci jsou pečliví, Japonci skvělí vědci atd...
Pokud vím tak si římští kronikáři všímali ostatních národů a často o nich psali. Zajímalo by mě, jestli se něco o takových dokumentech ví a jak vlastně viděli Římané výše zmíněné národy. Např. na Viasat History jsem se dozvěděl, že Římané, kteří obývali Hadrianův val, vymysleli Britům posměšnou přezdívku "Britunculi" :lol:

//EDIT: Toto údajně řekl jeden naštvaný centurion:
You slouch, wretched Brit, round the fort
As if training and drill are as naught.
And you drink till you're plastered,
Britunculus bastard!
You'll jump when I file my report.

jo

Napsal: stř 20. srp, 2008 1:17
od zoro
Existuje toho hromada... Tacitus, Ptolemaius, Caesar... stačí se podívat do knihovny..

Napsal: stř 20. srp, 2008 11:37
od Tita Iuventia Martia
Ahoj,
doporucuju hlavne Caesara ajeho zapisky a Tacita, ten se popisama okolnich narodu zabyva hodne do hloubky...

Napsal: stř 20. srp, 2008 11:54
od romersa
Díky za podněty, a jsou tam i zápisky o židovském národě?

Napsal: stř 20. srp, 2008 12:10
od JARWIKS
romersa píše:Díky za podněty, a jsou tam i zápisky o židovském národě?
Během 60 až počátku 80tých let u nás vycházela edice s názvem Antická knihovna. V této edici vycházeli již výše zmínění autoři, a mnozí dalš jako pro tebe např vhodný i

Ammianus Marcellinus: Soumrak římské říše ten vyšel i nedávno (2002) znovu.

Zósimos, Stesky posledního Římana. Přel. A. Hartmann. Praha 1983.

Orosius, Paulus: Historiarum adversum paganos libri VII, ed. K. Zangmeister, Vindobonae 1882. - ted nevím zda v té edici vyšla i tato kniha. Pokud ne tak aspon zde je jedna citace na staré vydání.

Cornelius Tacitus: Letopisy. Přeložil František Kašpar. Ružomberok 1926.
Letopisy I,II. Přeložil Antonín Minařík. Praha 1932, 1935
Letopisy. Přeložili Antonín Minařík a Antonín Hartmann, Svoboda, Praha 1975 (AK, sv.27).


Tadyk máš pár citací. Rozhodně ot zdaleka není všecko co můžeš najít.

Napsal: čtv 21. srp, 2008 6:20
od Alexandr
Zdravím,

no, popisy barbarských starověkých národů, jak je známe, vytvořili v podstatě pouze Římané a Řekové :wink:

Čau
Saša

Re: Pohled Římanů na ostatní

Napsal: ned 08. led, 2012 21:28
od Timpa
Jenom že dá se tomu věřit ? Zkreslené náhledy a nepochopené věci mohou úplně zkreslit náhled. Když pomalu člověk ani neví co se v historii děli protože vítěz píše dějiny. Některé případy si sami křestaně upravovali jak se jim to hodilo a podobně.

Re: Pohled Římanů na ostatní

Napsal: ned 08. led, 2012 22:30
od Wothan
Ohledně Židů doporučuji Flavia Josepha - jednak jeho Židovské starožitnosti a jednak Válku Židovskou (popisuje židovské povstání a boj s Vespasiánem/Titem). Je to pochopitelně také tendenční (zejména ta Válka), ale není to jen prostý pohled Římanů - Josepus ač přeběhlík byl Žid a je to v jeho díle znát.

Co se týče zkreslení - ano to je docela dobře možné, ale nesouvisí to nutně s křesťany. Tak se chovají všichni vítězové (třeba na Křížové výpravy máme dobrý a podrobný náhled z per kronikářů obou stran a vždycky je to více nebo méně tendenční). A nejen vítězové - Řekové a Římané jsou zkrátka nositeli antické a tedy do velké míry i naší civilizace, kultury a vzdělanosti. To oni tedy pochopitelně psali svá pojednání o okolních národech (ostatní buď neuměli psát, neměli potřebu psát nebo se nám jejich práce často nedochovaly), se kterými ovšem vedli války, které si podmaňovali a měnili k obrazu svému. A i když se někteří snažili o jakous takous objektivitu, těžko mohli překročit vlastní stín a vymanit se ze svého vlastního světa, své kultury a svých předsudků civilizovaného člověka vůči necivilizovaným zaostalým barbarům (za které většinu z okolních národů považovali). Protože ale nemáme často jiných zpráv, nezbývá nám než jim věřit a snažit se odhadovat mezi řádky co se nám pokusili zamlčet, kde zveličovali a zkreslovali. Jiná chyba by byla vymýšlet si romantické představy na základě negace antických pramenů - i to občas různí pomatenci bohužel dělají.

Re: Pohled Římanů na ostatní

Napsal: pon 09. led, 2012 1:21
od Timpa
Jsem se zajímal dříve hodně o historii ale zjistil jsem že to nemá ani pořádně cenu protože člověk nezjistí jak je to doopravdy co kniha to většinou jiný popis jiný náhled.
To samé když jsem se zajímal o Druidy a knihy tak je to hrozně zdegenerované. Keltové to samé pro mě jeden z nejpozoruhodnějších národu náboženství a to co vynalezli ale taky Římané skoro každého popisují jako opice na stromech přitom Keltové byli technologicky na tom moc dobře.

Když se do toho člověk zažere hledá různé věci tak ho to zklame jak se hodně věcí liší že ho to přejde. A od nástupu křesťanství toho moc zajímavého není spíše doba na naštvání jak dokázalo lidstvo hluboko upadnout Středověk není moc pěkná doba jak si hodně lidí malují růžově.

Re: Pohled Římanů na ostatní

Napsal: pon 09. led, 2012 18:34
od Wothan
No to je taky názor, ovšem takový postmoderní, zastávaný obvykle romantiky, bez urážky. Dělo se toho strašlivě moc - třeba přesto, že byli Římané co se technických a civilizačních vymožeností na takové výši, že jsme je často dohnali až v průběhu 18-19.st. (někde až 20.st.), tak ve skutečnosti náš technický pokrok a kořeny průmyslové revoluce neleží ani tak v Antice (narozdíl třeba od práva, administrativy a dalších vymožeností) ale ve středověku. Teprve ve středověku třeba nastaly první pořádné předpoklady pro větší rozvoj vynálezů, jejichž princip Antika sice často dávno znala, ale kvůli poměrně dostupné levné pracovní síle dostatečně nevyužívala a nerozvíjela. Koho zajímá religionismus zjistí že křesťanství je poměrně složité a komplikované náboženství (navíc toho o něm samozřejmě víme více než o pohanství a i to co víme o pohanech víme od křesťanů :wink: ). A středověk je z velké části prostě spjatý s křesťanstvím. Neexistuje černobílý pohled na svět, na všem se dá najít něco pozitivního i negativního. Kdyby například nebylo křesťanských byzantinců, irských a skotských mnichů a samozřejmě arabů, nedochovalo by se nám toho moc ani z toho co napsali ti Řekové a Římané.