Stránka 3 z 7

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: stř 01. črc, 2009 17:22
od Alexandr
Ahoj,
Nitrizz píše: Nevím jestli jsme schopen ( znalostně ) Vám dvěma oponovat, ale myslím, že je blíže k pravdě bohužel Max neboť se mi nezdá dost pravděpodobná výhodnodnost ( ekonomická nebo vůbec proveditelná ) "dovozu" ( transportu nebo zisku ) římských cihel pro slovanské ( prostě pozdější ) stavby.
v pořádku. Beru, že se ti dovoz těchto cihel Slovany z bývalé římské provincie zdá nepravděpodobný. To naprosto chápu.

Celá argumentace se ovšem točila kolem toho, jestli můžeme nějakých 6 cihel s kolky XIV. legie druhotně použitých ve velkomoravských stavbách považovat za důkaz přitomnosti této legie na území ČR v době markomanských válek. A tady si stále stojím za svým odmítavým stanoviskem, ačkoliv jinak považuji přítomnost částí této legie na našem území za poměrně pravděpodobnou. Ovšem je tolik různých možností, jak se tam ty cihly mohly dostat, aniž by nějaké významnější oddíly XIV. legie v té době vstoupili na Moravu, že brát je jako jasný doklad je prostě na můj vkus trochu moc (pro XV. legii to platí dvojnásob).

Saša

Jižní Slovensko

Napsal: ned 12. črc, 2009 16:24
od Nitrizz
Týden jsme strávil v Štúrově.
Seděl jsem na břehu Dunaje a z "barbarika" pozoroval pachtění na "římském" břehu. Samozřejmě mi to nedalo a musel jsem rodinu donutit alespoň k návštěvě Ižy - kastelu Kelemantia. A zároveň jsem dočetl ten Zlomený meč.
Člověk to musí vidět na vlastní oči, jinak mu to asi celé nedocvakne - to místo, ta řeka, ta stavba, ty dva břehy " tady jsme my a tam jsou lvi" :wink: ten pocit ....
Každopádně na G-earth to tak velké nevypadá, jako ve skutečnosti...i když to jsou vlastně "ruiny". Můžu jenom doporučit. Kdyby jste chtěli někdo nějaké fotky - napište.
Mrzí mě, že jsem nestihl Aquincum.

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: pon 13. črc, 2009 7:20
od Alexandr
Ahoj,
Ižy - kastelu Kelemantia
identifikace Kelemantie s kastelem v Iži byla zpochybněna. Ta byla původně navržena na základě zmínky v Geografii Klaudia Ptolemaia. Nicméně další výzkumy umožnily přesnější datování vzniku kastelu a to do doby, kdy již Klaudios Ptolemaios nebyl naživu. Těžko tedy mohl tímto názvem označovat právě kastel v Iži.

Čau
Saša

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: úte 14. črc, 2009 5:50
od Nitrizz
Zdar,
kurec palec - "everybody lies" - House by mel radost :)
Jak se teda ta Iža jmenuje ? A je tedy Kelemantia ( Celemantia ? ) označení předpokládaného kastelu nebo táboru v Komárně ? Na maďarské straně se nic takového jména nevyskytuje. Alespoň když jsem se dival na Tabula Peutingeriana. Takové jméno se tam vůbec nevyskytuje.

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: úte 14. črc, 2009 20:41
od Alexandr
Ahoj,

no, po pravdě řečeno já jsem ty argumenty v odborných článcích nečetl, takže nevím zcela přesně, na čem je to postaveno. Nicméně z toho, co vím si můžu tipnout, jak to asi je...

Klaudios Ptolemaios zmiňuje germánskou osadu Kelemantia někde zhruba v téhle oblasti. Těch různých germánských osad bude v okolí určitě víc. Pokud se nepletu, tak poblíž kastelu v Iži se jedna našla. Bylo pochopitelně poměrně logické předpokládat, že ona osada u kastelu bude právě Kelemantia. Klaudios Ptolemaios samozřejmě nepsal o každé druhé germánské vesnici, ale jen o těch významných a právě kastel Iža mohlo být mimo jiné to, co dané vesnici dodalo na významu. Odtud tedy máme lokalitu Kelemantia (jestli se tak jmenoval i přímo daný kastel už je podružný detail). Je to logická úvaha.

Celý je to ovšem postavený na tom, že víme, že NĚKDE v této oblasti je nějaká germánská vesnice Kelemantia, a na předpokladu, že Klaudios Ptolemaios ji považoval za hodnou pozornosti a zmínky právě proto, že tam byl římský kastel. Tahle konstrukce samozřejmě padá v okamžiku, kdy zjišťujeme, že kastel tam byl postaven až po smrti Klaudia Ptolemaia. Kelemantia tedy byla pro Klaudia Ptolemaia významná úplně něčím jiným než římským kastelem. To tedy také znamená, že to může být kterákoliv jiná germánská vesnice v širokém okolí. Jistě, pořád je tu jistá možnost, že právě tato lokalita skutečně je Kelemantia. Ale ta pravděpodobnost už je podstatně menší.

Jinak celé výše uvedené povídání je jen můj odhad. Možná tam jsou ještě nějaké jiné argumenty, o kterých nevím.

Čau
Saša

Mušov - nůž na révu?

Napsal: sob 22. srp, 2009 14:30
od Nitrizz
Dneska se mi dostala do ruky MFDnes plus :
- než jim tam něco napíšu tak - je znám nález nože na révu z Mušova ?
Jinak tam mají Nušov :wink: a domnělý nález datují do třetího století a to se mi nezdá ....

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: sob 22. srp, 2009 16:45
od Rab
Je třeba vědět, o jakou polohu se jedná - na katastru Mušova je nalezišť několik, z různých dob a provenience jak římské tak germánské. O tom noži konkrétně nevím, nepamatuju si to a nemám teď po ruce příslušnou literaturu (jen Droberjarovu encyklopedii, kde se zmiňuje z lokality Mušov 4 "zahnutý tesařský nůž), ale zkusím se podívat, až budu moct. Ve 3. století bych problém neviděl - viz první věta :wink:

Mušov - nůž na révu? 2

Napsal: sob 22. srp, 2009 19:01
od Nitrizz
Je toto pravda ? :
Probus zrušil zákaz císaře Domitiana z roku 91 po Kr. a nařídil vysazovat vinice v římských koloniích za Alpami. Ve větší míře vznikaly vinice v Rakousku. Římská posádka z Vindobony „Legio Decima Gemina, Pia Fidelis“ vybudovala opěrný bod na Římském kopci pod Pálavou a vysadila na Pálavě první vinice. Při vykopávkách zděných budov stanice desáté legie u bývalé obce Mušov byl v roce 1926 nalezen vinařský nůž 28 cm dlouhý s trnem 10 cm dlouhým.
Asi základní otázkou zůstává zda mohla osádka Mušovské stanice respektive tábora vypěstovat révu ? Měli na to dost času ? Měli toto jako povinnost - viz. legionáři a sazenice vinné révy jako součást povinné výbavy? Trvaly Markomanské války ( nepočítám, že by v tomto problému hrálo roli možné krátkodobé obsazení Mušova v horizontu Marobud ) dostatečně dlouho ( z hlediska pěstování révy ) aby jim to vůbec k něčemu bylo ( i když asi na začátku předpokládali, že jsou zde natrvalo ) ?
Chápu, že nalezený nůž mohl být římské provenience a dostal se do starší germánské osady.
Ví se vůbec jak dlouho na tom Mušově vlastně byli ?

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: pon 24. srp, 2009 6:10
od Alexandr
Ahoj,
Vidím to asi tak.

Čau
Saša

Dotaz

Napsal: ned 11. říj, 2009 11:56
od Nitrizz
Znova jsem si prošel knihu pana Filipa - Keltská civilizace a její dědictví a mám dotaz:
- nenechává mě klidným malý černý čtvereček kousek pod Prahou na mapce ze str. 161 jenž symbolizuje římský tábor ( jedno jakýkoliv ) - copak mohlo pana Filipa vést k tomu, že ho tam umístil ?
- a ví se kolik dnů trval pochod římského vojska ( jakékoliv větve ((Z/J )) než Tiberius akci zastavil k vůli Panonskému povstání ?

Nitrizz

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: pon 12. říj, 2009 22:37
od Nitrizz
Zdar,
http://books.google.cz/books?id=R-WUx8c ... q=&f=false
Zde je německy velmi zajímavá kniha, která si žádá o překlad minimálně v kapitolách Marobud a Markomanskýc válkách. Ale ja tak dobše nemecky neumet... Nevedet o kdosi kto nemecky umet a byt zapalen od nase vec ??

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: stř 09. pro, 2009 16:38
od Wothan
Smazal jsem tu všechno OT za poslední dobu.

Cihly, kolky, militaria ?

Napsal: úte 15. pro, 2009 1:09
od Nitrizz
Potřeboval bych vědět, zda existuje nějaký literární souhrn nálezů římských kolkovaných cihel a militarií na území Jižní Moravy.
Já vím, že z hlediska detektorářů je to dotaz pitomý, ale mě zajímá.

Další a další pochodové tábory ?

Napsal: sob 16. led, 2010 21:47
od Nitrizz
Zdar několik poznámek ( i zpětných ) po odmlce :
1, Považovat kolkované cihly za důkaz pobytu určité legie na místě nálezu je dle mého názoru stále sporné. Na Slovensku se v určitých místech našlo na jedné lokalitě spusty kolkovaných cihel různých legií až je to divné - nebo, že by tam byla půlka římské armády ?? :? Možnost druhotného použití i s navazujícími přesuny, hromaděním nebo tříštěním to celé jenom komplikuje.
2, Iža vs. Kelemantia. Vypadá to, že dle Ptolemaiovy mapy - která jak jsem správně pochopil je spíše obchodní než vojenská - tak Kelemantia je místo někde pod stávajícím Komárnem.
3, Víno pěstované římany na Moravě ? Blbost.
4, Římská stanice nebo pochodový tábor pod Prahou ? Blbost. Jedině ..... že by to souviselo s bodem 5.
5, Podezřelá koncentrace nálezů zahrocených příkopů ( Vliněves, Obřímství ) nebo porostových příznaků ( Ctiněves, Straškov ) okolo Řípu.
Je to divné vzhledem k tomu, že je to příliš na sever od koncentrace Keltských ( tedy zřejmě i Markomanských - druhotné využití, atd.... ) opid ( Stradonice, Závist, Hrazany, Nevězice, Zvíkov ).
6, To Náklo taky nevypadá z letadla úplně marně.

Re: Další pochodové tábory ?

Napsal: ned 17. led, 2010 10:19
od sroub
Byl bych opatrnější s těma čárama v poli, mě, jakožto bejvalýmu zaměstnanci vodáren, to připomíná dálkovod, tj. spojení mezi čerpadlovými stanicemi nebo čerpadlovou stanicí a vodojemem. Jestli je po trase nějakej shluk křovin, tak se to chce mrknout jestli tam neni poklop od vodoměrný šachty. Obdobně by to moh bejt plynovod nebo něco podobnýho, jednou sme dokonce narazili (s bagrem :twisted: ) na vojenskej kabel, kterej byl tajnej, tudíž sme ho neměli v mapách. Lítačka tam byla do třiceti minut, takže hádám že byl funkční a důležitej :badgrin: :badgrin: :badgrin: