Stránka 1 z 2

Římané na území ČR

Napsal: pát 07. zář, 2007 21:46
od Pavel
Zdravím.
Všeobecně se soudí že se do Čech římská armáda při válce s Kelty nedostala, ale tohle se týká Germánů - v tý brožuře jsem našel tohle:


Z publikace KAPKA KELTSKÉ KRVE V JIŽNÍCH ČECHÁCH od Jiřího Černého, vyd. Agentura M-ARS, rok vydání 2007

...Ozbrojenou akci Říma proti Marobudově Boiohemu vedl Tiberius, budoucí římský císař, který vypracoval strategii útoku.Je pravděpodobné, že dokonce překročil jižní hranici našeho území(r. 6 n. l.)...

...ŘÍMANÉ V JIŽNÍCH ČECHÁCH
ZALUŽANY- rozhraní středních a jižních Čech - rozsáhlé římské sídliště
LÉKAŘOVA LHOTA u Českých Budějovic - pod největší ze slovanských mohyl na samém vrcholu kopce byl v roce 1960 objeven římský bojovník
ZLIV - v 80 letech odkryto na plochém vrcholu vrchu Varta římské sídliště
PŘEŠTOVICE - u Strakonic římské sídliště a pohřebiště( kolem 500 hrobů)
ZVÍKOV u Trhových Svin a v okolí BAVOROVA - nalezeny mince s císařem Marcem Aureliem

Takže při tažení proti Germánům se římská armáda delší čas pohybovala i na území dnešních Čech?Nebo se jednalo o rychlou akci a následné stažení?V tý brožuře se píše: ...Nečekané protiřímské povstání v Panonii (dol. Rakousko a Maďarsko) tento nájezd však ukončilo a Tiberius se musel s legiemi obrátit jinam.... Ale jak dlouho pobývali na území Čech tam není

Napsal: sob 08. zář, 2007 6:05
od Alexandr
Zdravím,
ano římský historik Velleius Paterculus píše o římském tažení pod velením Tiberia a Saturnina proti Marobudově říši, která měla své centrum na území dnešních Čech. Tažení mělo být přerušeno povstáním v Pannonii. Avšak kromě poněkud stručného a trochu nejasného Paterculova svědectví nemáme pro pobyt římského vojska na našem území v dané době dosud žádné jiné doklady (písemné ani archeologické - teda kromě jedné lokality v okolí Mušova, její datace do této doby je však pochybná). Lokality, které Pavle ve svém příspěvku uvádíš nejsou římské, ale jsou z doby římské. To je rozdíl. Jsou to germánské lokality (germánská pohřebiště, sídliště, hroby) z období, které dnes nazýváme doba římská. Na území samotných Čech se Římané při tomto tažení pravděpodobně vůbec nedostali, když už tak zřejmě mohli procházet jižní Moravou. Nicméně například německý historik P. Kehne se domnívá, že k tažení vůbec nedošlo a zůstalo jen ve fázi příprav, když vypuklo zmíněné povstání a zmařilo veškeré úvahy na válku s Marobudem. Pokud tedy římští vojáci na území ČR v této době pobývali, tak jen velmi krátce.
Pokud budeš mít zájem, můžu ti k tomu přidat i nějakou tu literaturu - když tak dej vědět.

Jinak samozřejmě v průběhu markomanských válek u nás Římané prokazatelně byli a byli tu trochu déle :)
S pozdravem
Saša

římské sídliště

Napsal: sob 08. zář, 2007 7:24
od Pavel
Zdravím,
já ty lokality i s popisky doslova opsal z tý brožury, taky mě docela překvapilo, že na území JČ se nacházejí bývalá římská sídliště.Takže tedy germánská z římské doby... Jinak nález římských mincí určitě nebude ojedinělý, tam spíše záleží na tom z kterýho období to je.Už i za Keltů se díky obchodu především s Etrusky, Řeky a Římany nějaká ty mince ( i keramika, jídelní soupravy apod. ) dostaly, ale Keltové je prý často přetavovali a razili z nich vlastní

Napsal: sob 08. zář, 2007 10:01
od Alexandr
No, jestli jsi to doslova opsal z té brožury, tak bych si asi dával bacha i na ostatní v ní obsažené informace... :?

Napsal: pát 02. kvě, 2008 10:20
od Indy
Při náhodném čtení staré diskuze jsem narazil na tohle. No neznám přesné podrobnosti, ale při dělání obchvatu okolo Olomouce se odkryl římský tábor a to nejen pochodový, měli tam snad i nějaké základy lázní. Což by prý znamenalo, že tam přezimovali. Ale to jsem zaslechl jedním uchem a nemohu doložit. Mohu se ale obrátit na památkáče z města, pokud by byl zájem. Měl by to být nejsevernější římský tábor ve stř. Evropě.

Napsal: ned 04. kvě, 2008 7:35
od Alexandr
Zdravím,

slyšel (a četl) jsem o pochodovém táboře v Olomouci-Neředíně. Ale o lázních nevím nic... (?není možné, že sis to třeba spletl s Mušovem?) Každopádně bych byl určitě rád, kdybys o tom mohl zjistit něco víc (zvlášť pokud tam opravdu jsou nějaké lázně).

Čau
Saša

Napsal: ned 04. kvě, 2008 16:13
od Wothan
To by mně taky zajímalo - přiznám se že když jsem se o to zajímal minule, byly zaměřeny valy apod. ale chyběly pořádné nálezy ztraceného vybavení apod. Už se něco našlo? O základech lázní slyším vůbec prvně.

Napsal: úte 06. kvě, 2008 7:46
od Rab
Možná bude něco tady: http://www.ac-olomouc.cz/page/0/

Re: .

Napsal: čtv 15. kvě, 2008 20:38
od Sulla
Pavel píše: ...ŘÍMANÉ V JIŽNÍCH ČECHÁCH
ZALUŽANY- rozhraní středních a jižních Čech - rozsáhlé římské sídliště
LÉKAŘOVA LHOTA u Českých Budějovic - pod největší ze slovanských mohyl na samém vrcholu kopce byl v roce 1960 objeven římský bojovník
ZLIV - v 80 letech odkryto na plochém vrcholu vrchu Varta římské sídliště
PŘEŠTOVICE - u Strakonic římské sídliště a pohřebiště( kolem 500 hrobů)
ZVÍKOV u Trhových Svin a v okolí BAVOROVA - nalezeny mince s císařem Marcem Aureliem

Určitě jsi's to musel spléct s tim že to pochází z dob římské říše! Vzhledem k tomu, že bydlim ve zmiňované ZLIVI a dost jsem četl její hostorii tak vim jak to je: (pokud nelhali :wink: ) Rozsáhlé nálezy přímo ve Zlivi v jihovýchodní části města na návrší Varta, kde bylo v roce 1978 objeveno pravěké sídliště, dokládají možnost trvalejšího osídlení na tomto území od počátku doby římské, tj. od přelomu našeho letopočtu do 4. století n.l.. Před dvěma tisíci lety se zde rozkládala germánská osada ve výhodné poloze na jižním až jihovýchodním svahu... ( http://www.zliv.cz/o-zlivi/historie ).
Anebo je to pouze špatně napsáno v tvé knize...

Napsal: čtv 15. kvě, 2008 22:29
od Pavel
Zdravím,
to co jsem sem kdysi dával jsem opravdu doslova opsal z tý knížky...Právě proto jsem se na to chtěl zeptat tady, páč je plno nálezů který zatím nikde publikovaný nejsou a docela mě překvapilo, že se tam píše o římských sídlištích v JČ kraji - takový nález by docela překopal hranice římského tažení na sever.

Napsal: ned 18. kvě, 2008 23:09
od zoro
k těm jižním Čechám: ty pohřby jsou známé a ty germánský sídliště taky. Takže nic nového.
k tomu Olomouci: Tábor tam je, ale to jestli tam jsou základy nějakých lázní by mě také zajímalo.

Napsal: pon 19. kvě, 2008 17:08
od Wothan
Poptal jsme se a je to tak jak jsem si myslel - žádné lázně tam nejsou. Je to pravděpodobně pochodový tábor a na takovém se nestavěla ani pevná fortifikace (s výjimkou jednoduchého příkopu a nevysokého náspu) natož lázně - spalo se ve stanech.

Napsal: úte 20. kvě, 2008 8:49
od Indy
http://www.ac-olomouc.cz/page/319/riman ... cicich.htm


tak s těmi lázněmi to byla fáma. Zajímavá je hypotéza o záměru vybudovat předsunuté tábory kvůli plánovanému obsazení.

Napsal: úte 20. kvě, 2008 8:51
od Indy
Ale tohle je Hulín. Další tábor našli v Neředíně, více na sever , hned u Olomouce. Na zprávu si počkáme.

Napsal: čtv 29. kvě, 2008 23:43
od zoro
Teď jsem to chtěl napsat, v Neředíně je další tábor a lze předpokládat další tábory v okolí. Ono to ještě bude zajímavé s těmi Římany.