Radovan wrote:Prosím Vás sedí na fangli rozměr 140cmx180cm tedy pro Habsburskou pěchotu a voj.hranici pěšáky?
jde mi o 40.léta 18.stol.
jaký to mělo barvy bílou,žlutou nebo zelenou
co vím tak některý oddíly grenzrů používaly jezdecký fangle,tedy asi podstatně menších rozměrů 60cmx90cm, ale ty se aspoň u jízdy měly co pluk to trochu jinej rozměr
jak to bylo u pěchoty?
na jedné straně orel a na na druhé Madona?
díky za odpovědi
R
Trocha historie: Když se smrtí císaře Karla VI. nechal korunovat na císaře německého bavorský kurfirst jako Karel VII. (1740 – 45), ztratila Marie Terezie právo nosit na svých praporech říšského orla a říšské barvy. Protože zůstala ale uherskou královnou, přizpůsobily se prapory uherskému vzoru.
Podle nařízení z 19. října 1743 se zaváděly nové prapory a jízdní standarty v zelené barvě. Standarty a husarské praporce – poslední rozdvojené a se zlatými střapci obšité – prapory obšité 20cm širokým okrajem s červeno-zelenobílých plamenných trojúhelníků. Rozměry praporů byly 170 x 120cm, standarty 80 x 75cm, husarské praporce 104 x 74cm. Emblémy byly stejné na obou stranách. U praporů většinou malovaných sestávaly se z císařského orla s korunou., který nesl na čtyřikrát rozděleném štítu znaky Uher, Čech, Burgundska a Tyrol se starorakouským znakem uprostřed. Po obou stranách štítu byla začáteční písmena jména královny nebo jejího manžela Františka (M.T. a F.C.). Praporová žerď byla obtočena spirálou z červenozelených pásů. Vzory ke zhotovení těchto praporů jsou uloženy ve voj. archívu ve Vídni, ale jen málo praporů a standart bylo podle nich zavedeno, protože jen pomalu a s velkými obtížemi byly vyměňovány u pluků za staré, tradiční.
Volba manžela Marie Terezie Františka I. jako císaře svaté říše římské německého národa r. 1745 způsobila, že prapory zase mohly zůstat podle starého německého vzoru a nic se nezměnilo......
Jinak madona byla malována na bílém praporu tzv. "leibfahne" a orel byl určen oboustranně na žlutý prapor "Ordinärfahne" ......
Tolik k vysvětlení kde se malovala madona a kdy orel a co bylo vlastně na rakouských praporech.