Page 4 of 5

Posted: Thu 21. Sep, 2006 20:48
by Wothan
Moc pěkný věci =D>

Posted: Mon 30. Oct, 2006 13:44
by Jura
haló, kolik toho takový kůň ujde - uběhne za den? třeba když se dělá Hubertova jízda nebo hon na lišku.....nebo jestli někdo provádí "turistiku s koněm" kolik se za den dá nacestovat?

a málokterý kůň je jako Hatátitlá nebo Ilči :-)

Posted: Mon 30. Oct, 2006 16:49
by Raiden
jako u lidí - záleží na tréningu a na kondici. Pokud vím, tak maximum je tak kolem 80 km za den. Počítej rychlost v kroku cca 5 km/h.
(to pak jezdec zjišťuje, že obyčejná chůze je vlastně neuvěřitelně příjemnej pohyb :badgrin: )

Posted: Mon 30. Oct, 2006 20:32
by Raiden
těch 80 km (údajně i víc, ale tomu už beru s rezervou) dělaj koně co běhaj cross-country. To už jsou ale síhačky, já bych na něco takovýho nevlez ani za zlatý prase :lol: To už je moc adrenalinu.

Posted: Tue 31. Oct, 2006 7:09
by cossack
Myslím, že distančky se běhají i na 120 kiláků. Na Baevr City jezdí jeden koňák někde od Zbýšova, to je tak 60km(mým odhadem) a slyšel jsem něco o čase 2 hodiny.
Pro srovnání rychlosti cestování uvedu příklad: když jsem poprvé zkoušel nákladní sedlo, půjčil jsem si na to takovýho paličatýho hucula. S kámošem jsme se domluvili na místě, kde budu tábořit, že se zastaví na kafe. Já jsem se tam se dvouma koňama trmácel 9 hodin, on tam byl trošku kratší cestou, v sedle, za 50 minut.
Takže musíme brát v potaz hodně faktorů. Jestli jedu sám nebo jede víc koní pod sedlem. Jestli je to jednorázovka, takže můžu koně popohnat a pak ho nechat odpočívat. Jestli je to na víc dní, tak ho musím šetřit. Jestli vezu ještě výbavu. Jestli mám nákladní koně.

Posted: Tue 31. Oct, 2006 13:33
by Raiden
Ba. Lítat se dá na dvouhodinovce, ale když se jede na celodenku, tak hlavně krokem, semtam klusnout, vyjímečně zacválat.
Ale je to taky o kondici koně. Když je zvyklej, proč ne, ale nedovedu si představit, kdyby pak měl tejden stát... :shock:

Posted: Tue 31. Oct, 2006 13:38
by Joe
Z deníků jasně plyne, že u expedice se počítalo s rychlostí okolo 20 max. 30km za den. Limitem nebyla výdž člověka, ale zvířete a fakt že krom jízdního koně tu byli nákladní. Také bylo ve hře, zda byla možnost výměny, což v Evropě bylo kryto hustou sítí, a v Americe to bylo možné až v druhé půlce 19. století. Jiná věc byla, pokud jel jezdec sám a na lehko a nebo mu šlo o krk :wink:

Posted: Wed 01. Nov, 2006 10:42
by Jura
a jak rychle "lítal" Ponny Expres?

Posted: Wed 01. Nov, 2006 10:57
by awe
Joe wrote:Limitem nebyla výdž člověka, ale zvířete a fakt že krom jízdního koně tu byli nákladní
a taky terén :!: :!: :!:

Posted: Wed 01. Nov, 2006 11:14
by Raiden
awe wrote:a taky terén :!: :!: :!:
Tady je to sporný. Kůň je od přírody prérijní zvíře. Cestovní rychlost v terénu bez jakýkoliv cesty je -v našich podmínkách - minimálně stejná, ne-li vyšší, než na silnici, protože rovnej asfalt je pro koně velmi nevhodnej. A po štěrkový cestě se dá jet jenom chvíli a jenom když to jinudy nejde - to je pro koňský kopyta nejhorší možnej povrch.

Posted: Wed 01. Nov, 2006 11:35
by Raiden
O silničním provozu nemluvě. Nějaká okreska budiž, ale nedejbože, když je nutný dostat se přes nějakej frekventovanější úsek. V tomhle ohledu je mojí noční můrou Podolskej most. To mečim hrůzou jenom si to představim :(

Posted: Wed 01. Nov, 2006 11:36
by awe
Raiden: to je bezesporu. nicméně pod pojmem "terén" jsem měl na mysli, třeba skalnatej terén, nebo neprostupnej les... tam taky můžeš narazit na to, že projdeš jedině pěšky :twisted:

Posted: Wed 01. Nov, 2006 11:49
by Raiden
awe wrote: nicméně pod pojmem "terén" jsem měl na mysli, třeba skalnatej terén, nebo neprostupnej les... tam taky můžeš narazit na to, že projdeš jedině pěšky :twisted:
Něco podobnýho tuhle vyprávěl Vydra v nějakým pořadu o cestování - jak byli na trailu někde v Kanadě a že při cestě lesem prostě občas museli sesednout a cestu prosekat. Tam je to každýmu šumák, ty lesy jsou tak rozlehlý, že to zaroste dřív, než si toho někdo vůbec všimne; u nás to dost dobře nejde.

Skály, řeky - prostě buď znali nějakou průchodnou rokli, případně brod, nebo holt museli hledat. Tady je ale třeba rozlišovat, co tam vlastně dělali - jestli to byla nějaká známá užívaná cesta z místa A do místa B (Ponny Express), nebo průzkum neznámýho terénu a hledání cesty(předvoj armády, případně expedice). To mělo na rychlost docela zásadní vliv.

Posted: Wed 01. Nov, 2006 12:18
by cossack
Pony Expres jezdil na doraz. Po určitých vzdálenostech měli stanice, kde byl nachystanej osedlanej kůň, jezdec jen přehodil mochillu s poštou ze sedla na sedlo a mazal dál. Není to ale moje období, takže detaily, jak rychle ap. neznám. Je to ale ta druhá půlka 19.stol jak psal Joe.

Posted: Wed 01. Nov, 2006 13:06
by cossack
Cituji ze stránek českého Ponyexpresu:

Poslové vybavení na cestu střelnými zbraněmi, suchary, špekem a polní lahví převáželi čtyři kožené brašny, tzv. mochilly, upevněné u sedla koně a naplněné deseti až patnácti kilogramy poštovních zásilek. Jejich hlavním služebním úkolem bylo tryskem ujíždět k nejbližší stanici, která bývala vzdálená deset až patnáct mil (průměrně zhruba dvacet kilometrů), zde do dvou minut přehodit sedlo na čerstvého koně a ihned pokračovat v cestě. Samotní jezdci svojí službu společnosti chápali jako jakýsi druh sportu a snažili se překonávat rekordy. Legendární jezdec Robert Halsam ustanovil traťový rekord výkonem sedm dní a sedmnáct hodin, který později už nikdy nebyl překonán. Addison Clark pro změnu vytvořil rekord ve "sprintu". Trať mezi hraničními městy státu Missouri Hannibalem a Saint Josephem dlouhou 650 kilometrů ujel za čtyři hodiny a jednapadesát minut, přičemž stačil vyměnit jedenáct koní.