Sedlo

Moderators: Knecht, Raiden

Wothan
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 5492
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Liberec
Contact:

Post by Wothan »

Moc pěkný věci =D>
User avatar
Jura
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 357
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno

Post by Jura »

haló, kolik toho takový kůň ujde - uběhne za den? třeba když se dělá Hubertova jízda nebo hon na lišku.....nebo jestli někdo provádí "turistiku s koněm" kolik se za den dá nacestovat?

a málokterý kůň je jako Hatátitlá nebo Ilči :-)
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

jako u lidí - záleží na tréningu a na kondici. Pokud vím, tak maximum je tak kolem 80 km za den. Počítej rychlost v kroku cca 5 km/h.
(to pak jezdec zjišťuje, že obyčejná chůze je vlastně neuvěřitelně příjemnej pohyb :badgrin: )
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

těch 80 km (údajně i víc, ale tomu už beru s rezervou) dělaj koně co běhaj cross-country. To už jsou ale síhačky, já bych na něco takovýho nevlez ani za zlatý prase :lol: To už je moc adrenalinu.
cossack
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 665
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Pozořice
Contact:

Post by cossack »

Myslím, že distančky se běhají i na 120 kiláků. Na Baevr City jezdí jeden koňák někde od Zbýšova, to je tak 60km(mým odhadem) a slyšel jsem něco o čase 2 hodiny.
Pro srovnání rychlosti cestování uvedu příklad: když jsem poprvé zkoušel nákladní sedlo, půjčil jsem si na to takovýho paličatýho hucula. S kámošem jsme se domluvili na místě, kde budu tábořit, že se zastaví na kafe. Já jsem se tam se dvouma koňama trmácel 9 hodin, on tam byl trošku kratší cestou, v sedle, za 50 minut.
Takže musíme brát v potaz hodně faktorů. Jestli jedu sám nebo jede víc koní pod sedlem. Jestli je to jednorázovka, takže můžu koně popohnat a pak ho nechat odpočívat. Jestli je to na víc dní, tak ho musím šetřit. Jestli vezu ještě výbavu. Jestli mám nákladní koně.
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

Ba. Lítat se dá na dvouhodinovce, ale když se jede na celodenku, tak hlavně krokem, semtam klusnout, vyjímečně zacválat.
Ale je to taky o kondici koně. Když je zvyklej, proč ne, ale nedovedu si představit, kdyby pak měl tejden stát... :shock:
User avatar
Joe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1031
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by Joe »

Z deníků jasně plyne, že u expedice se počítalo s rychlostí okolo 20 max. 30km za den. Limitem nebyla výdž člověka, ale zvířete a fakt že krom jízdního koně tu byli nákladní. Také bylo ve hře, zda byla možnost výměny, což v Evropě bylo kryto hustou sítí, a v Americe to bylo možné až v druhé půlce 19. století. Jiná věc byla, pokud jel jezdec sám a na lehko a nebo mu šlo o krk :wink:
Joe M.
User avatar
Jura
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 357
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno

Post by Jura »

a jak rychle "lítal" Ponny Expres?
awe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 331
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by awe »

Joe wrote:Limitem nebyla výdž člověka, ale zvířete a fakt že krom jízdního koně tu byli nákladní
a taky terén :!: :!: :!:
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

awe wrote:a taky terén :!: :!: :!:
Tady je to sporný. Kůň je od přírody prérijní zvíře. Cestovní rychlost v terénu bez jakýkoliv cesty je -v našich podmínkách - minimálně stejná, ne-li vyšší, než na silnici, protože rovnej asfalt je pro koně velmi nevhodnej. A po štěrkový cestě se dá jet jenom chvíli a jenom když to jinudy nejde - to je pro koňský kopyta nejhorší možnej povrch.
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

O silničním provozu nemluvě. Nějaká okreska budiž, ale nedejbože, když je nutný dostat se přes nějakej frekventovanější úsek. V tomhle ohledu je mojí noční můrou Podolskej most. To mečim hrůzou jenom si to představim :(
awe
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 331
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha
Contact:

Post by awe »

Raiden: to je bezesporu. nicméně pod pojmem "terén" jsem měl na mysli, třeba skalnatej terén, nebo neprostupnej les... tam taky můžeš narazit na to, že projdeš jedině pěšky :twisted:
User avatar
Raiden
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 543
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Písek
Contact:

Post by Raiden »

awe wrote: nicméně pod pojmem "terén" jsem měl na mysli, třeba skalnatej terén, nebo neprostupnej les... tam taky můžeš narazit na to, že projdeš jedině pěšky :twisted:
Něco podobnýho tuhle vyprávěl Vydra v nějakým pořadu o cestování - jak byli na trailu někde v Kanadě a že při cestě lesem prostě občas museli sesednout a cestu prosekat. Tam je to každýmu šumák, ty lesy jsou tak rozlehlý, že to zaroste dřív, než si toho někdo vůbec všimne; u nás to dost dobře nejde.

Skály, řeky - prostě buď znali nějakou průchodnou rokli, případně brod, nebo holt museli hledat. Tady je ale třeba rozlišovat, co tam vlastně dělali - jestli to byla nějaká známá užívaná cesta z místa A do místa B (Ponny Express), nebo průzkum neznámýho terénu a hledání cesty(předvoj armády, případně expedice). To mělo na rychlost docela zásadní vliv.
cossack
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 665
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Pozořice
Contact:

Post by cossack »

Pony Expres jezdil na doraz. Po určitých vzdálenostech měli stanice, kde byl nachystanej osedlanej kůň, jezdec jen přehodil mochillu s poštou ze sedla na sedlo a mazal dál. Není to ale moje období, takže detaily, jak rychle ap. neznám. Je to ale ta druhá půlka 19.stol jak psal Joe.
cossack
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 665
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Pozořice
Contact:

Post by cossack »

Cituji ze stránek českého Ponyexpresu:

Poslové vybavení na cestu střelnými zbraněmi, suchary, špekem a polní lahví převáželi čtyři kožené brašny, tzv. mochilly, upevněné u sedla koně a naplněné deseti až patnácti kilogramy poštovních zásilek. Jejich hlavním služebním úkolem bylo tryskem ujíždět k nejbližší stanici, která bývala vzdálená deset až patnáct mil (průměrně zhruba dvacet kilometrů), zde do dvou minut přehodit sedlo na čerstvého koně a ihned pokračovat v cestě. Samotní jezdci svojí službu společnosti chápali jako jakýsi druh sportu a snažili se překonávat rekordy. Legendární jezdec Robert Halsam ustanovil traťový rekord výkonem sedm dní a sedmnáct hodin, který později už nikdy nebyl překonán. Addison Clark pro změnu vytvořil rekord ve "sprintu". Trať mezi hraničními městy státu Missouri Hannibalem a Saint Josephem dlouhou 650 kilometrů ujel za čtyři hodiny a jednapadesát minut, přičemž stačil vyměnit jedenáct koní.
Post Reply