Sedlo
Moderators: Raiden, Knecht
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 357
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 543
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Písek
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 543
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Písek
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 665
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Pozořice
Myslím, že distančky se běhají i na 120 kiláků. Na Baevr City jezdí jeden koňák někde od Zbýšova, to je tak 60km(mým odhadem) a slyšel jsem něco o čase 2 hodiny.
Pro srovnání rychlosti cestování uvedu příklad: když jsem poprvé zkoušel nákladní sedlo, půjčil jsem si na to takovýho paličatýho hucula. S kámošem jsme se domluvili na místě, kde budu tábořit, že se zastaví na kafe. Já jsem se tam se dvouma koňama trmácel 9 hodin, on tam byl trošku kratší cestou, v sedle, za 50 minut.
Takže musíme brát v potaz hodně faktorů. Jestli jedu sám nebo jede víc koní pod sedlem. Jestli je to jednorázovka, takže můžu koně popohnat a pak ho nechat odpočívat. Jestli je to na víc dní, tak ho musím šetřit. Jestli vezu ještě výbavu. Jestli mám nákladní koně.
Pro srovnání rychlosti cestování uvedu příklad: když jsem poprvé zkoušel nákladní sedlo, půjčil jsem si na to takovýho paličatýho hucula. S kámošem jsme se domluvili na místě, kde budu tábořit, že se zastaví na kafe. Já jsem se tam se dvouma koňama trmácel 9 hodin, on tam byl trošku kratší cestou, v sedle, za 50 minut.
Takže musíme brát v potaz hodně faktorů. Jestli jedu sám nebo jede víc koní pod sedlem. Jestli je to jednorázovka, takže můžu koně popohnat a pak ho nechat odpočívat. Jestli je to na víc dní, tak ho musím šetřit. Jestli vezu ještě výbavu. Jestli mám nákladní koně.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 543
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Písek
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1031
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Z deníků jasně plyne, že u expedice se počítalo s rychlostí okolo 20 max. 30km za den. Limitem nebyla výdž člověka, ale zvířete a fakt že krom jízdního koně tu byli nákladní. Také bylo ve hře, zda byla možnost výměny, což v Evropě bylo kryto hustou sítí, a v Americe to bylo možné až v druhé půlce 19. století. Jiná věc byla, pokud jel jezdec sám a na lehko a nebo mu šlo o krk
Joe M.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 357
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 331
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 543
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Písek
Tady je to sporný. Kůň je od přírody prérijní zvíře. Cestovní rychlost v terénu bez jakýkoliv cesty je -v našich podmínkách - minimálně stejná, ne-li vyšší, než na silnici, protože rovnej asfalt je pro koně velmi nevhodnej. A po štěrkový cestě se dá jet jenom chvíli a jenom když to jinudy nejde - to je pro koňský kopyta nejhorší možnej povrch.awe wrote:a taky terén
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 543
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Písek
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 331
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 543
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Písek
Něco podobnýho tuhle vyprávěl Vydra v nějakým pořadu o cestování - jak byli na trailu někde v Kanadě a že při cestě lesem prostě občas museli sesednout a cestu prosekat. Tam je to každýmu šumák, ty lesy jsou tak rozlehlý, že to zaroste dřív, než si toho někdo vůbec všimne; u nás to dost dobře nejde.awe wrote: nicméně pod pojmem "terén" jsem měl na mysli, třeba skalnatej terén, nebo neprostupnej les... tam taky můžeš narazit na to, že projdeš jedině pěšky
Skály, řeky - prostě buď znali nějakou průchodnou rokli, případně brod, nebo holt museli hledat. Tady je ale třeba rozlišovat, co tam vlastně dělali - jestli to byla nějaká známá užívaná cesta z místa A do místa B (Ponny Express), nebo průzkum neznámýho terénu a hledání cesty(předvoj armády, případně expedice). To mělo na rychlost docela zásadní vliv.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 665
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Pozořice
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 665
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Pozořice
Cituji ze stránek českého Ponyexpresu:
Poslové vybavení na cestu střelnými zbraněmi, suchary, špekem a polní lahví převáželi čtyři kožené brašny, tzv. mochilly, upevněné u sedla koně a naplněné deseti až patnácti kilogramy poštovních zásilek. Jejich hlavním služebním úkolem bylo tryskem ujíždět k nejbližší stanici, která bývala vzdálená deset až patnáct mil (průměrně zhruba dvacet kilometrů), zde do dvou minut přehodit sedlo na čerstvého koně a ihned pokračovat v cestě. Samotní jezdci svojí službu společnosti chápali jako jakýsi druh sportu a snažili se překonávat rekordy. Legendární jezdec Robert Halsam ustanovil traťový rekord výkonem sedm dní a sedmnáct hodin, který později už nikdy nebyl překonán. Addison Clark pro změnu vytvořil rekord ve "sprintu". Trať mezi hraničními městy státu Missouri Hannibalem a Saint Josephem dlouhou 650 kilometrů ujel za čtyři hodiny a jednapadesát minut, přičemž stačil vyměnit jedenáct koní.
Poslové vybavení na cestu střelnými zbraněmi, suchary, špekem a polní lahví převáželi čtyři kožené brašny, tzv. mochilly, upevněné u sedla koně a naplněné deseti až patnácti kilogramy poštovních zásilek. Jejich hlavním služebním úkolem bylo tryskem ujíždět k nejbližší stanici, která bývala vzdálená deset až patnáct mil (průměrně zhruba dvacet kilometrů), zde do dvou minut přehodit sedlo na čerstvého koně a ihned pokračovat v cestě. Samotní jezdci svojí službu společnosti chápali jako jakýsi druh sportu a snažili se překonávat rekordy. Legendární jezdec Robert Halsam ustanovil traťový rekord výkonem sedm dní a sedmnáct hodin, který později už nikdy nebyl překonán. Addison Clark pro změnu vytvořil rekord ve "sprintu". Trať mezi hraničními městy státu Missouri Hannibalem a Saint Josephem dlouhou 650 kilometrů ujel za čtyři hodiny a jednapadesát minut, přičemž stačil vyměnit jedenáct koní.