Stránka 11 z 11

Napsal: stř 17. zář, 2008 9:17
od cossack
Lesklý povrch kůže mohl být zapříčiněn tím, že se při činění neodstarnila vrstva epidermu. Jinak to bělení nažloutlé (průmyslové) jelenice na slunci funguje spolehlivě.
Nezlobte se, ale přijde mi že se tu vesměs plácáte ve svých pocitech a dojmech. Jediné znalosti tu dává do placu Lenka, ovšem v rovině teoretické, takže pokud nebude mít možnost očíhnout origoš kožené oblečení, bude pořád debatit v jakési akademické rovině a víceměně k ničemu.

Napsal: stř 17. zář, 2008 10:44
od Savlis
Prakticky u všech originálů kožených hader co mám k dispozici je napsáno derrskin čili jelenice, u jednoho je uváděna jmenovitě semišová jelenice - sueded deerskin. Někdo je už v rukách měl a řádně prozkoumal.

Napsal: stř 17. zář, 2008 11:00
od Lenka
Máš těm koženým hadrám, nějaké další informace? Třeba jestli šlo o kabátec, kalhoty, vestu, ze kdy a odkud pocházejí, kdo je nosil, barva kůže, případně použité barvivo... To by se mi docela hodilo.

Napsal: stř 17. zář, 2008 11:15
od Savlis
všechno jsou kabátce, nobitlita, střihem odpovídající běžným kabátcům té doby, žádné další info k nim nemám, jen jeden z nich je chlapecký, bez udání účelu použití Pcivil, lovecké apod. Máš to v mailu....

Kůže v odívání

Napsal: stř 05. lis, 2008 15:57
od Savlis
Něco pro všechny - zdroje o užívání kůže v oděvnictví...

Leather Jerkins, Doublets Or Buffcoats
Author: Geraldine Murgatroyd, Newcastle’s Tertio Staff

Orders of the day, Volume 31, Issue 4, 1999

I have tried to find out some information regarding the use of leather jerkins or doublets in the 17th century, not necessarily for military use, as I believe that some soldiers did not wear a uniform issue of clothing for the whole of the Civil War period. I know that this in itself is a debatable issue, but then most aspects of history are due to lack of documentation, the questionable nature of existing documentation (why was it written, by whom and what is yet to found and made public). Similarly today’s interpretation of sources reflects today’s knowledge and beliefs - just look at 1970s SK photos for what we thought was accurate then! My findings are based on secondary sources as primary sources on items of clothing are usually hidden in household accounts, etc. and this is intended as a brief overview of current knowledge, not as a thesis on the topic.

That is my bit in mitigation before the flack starts to fly and my comments are shot down in flames!

It would appear from the costume historians who I am about to quote that leather jerkins and doublets were worn in both the 16th and 17th centuries by a variety of people ranging from the military and noblemen following fashion to coachmen and woodcutters. The terms ‘jerkin’, ‘doublet’ and ‘buffcoat’ are used for virtually the same garment by different authors at different times of writing, e.g. Norah Waugh’s Cut of Men’s Clothes 1600-1900 (London, Faber & Faber 1964 pp 25 & 26) gives patterns for two doublets made of buff leather which look like buffcoats to me.

“The leather jerkin, a military garment adapted for civilian use, was also known as a buff jerkin, as it was made of buff, an ox-hide dressed with oil. This type of jerkin, a relatively inexpensive garment, went out of fashion in the mid 1570s, but remained in general use during the seventeenth century” - Jane Ashelford: Dress in the Age of Elizabeth (London, Batsford, 1988 p 47).

“The jerkin as a civilian garment was discarded after 1630. Worn over the doublet it was sleeveless, or made with wings, or with wings and hanging sleeves. The leather jerkin popular from 1620-1665 was made of ox hide, dressed with oil” - Phillis Cunnington: Costume in Pictures (London, Herbert Press 1981 p52).

“In the 1530s slashed leather jerkins or doublets (with or without sleeves) became a popular and practical fashion, and they were worn universally until the following century” - Penelope Byrde: The Male Image - Men’s Fashion in England 1300-1970. (London, Batsford, 1979 p63) She also comments on the effect of the wars in 1630-1640 on male fashion: “ buff leather jackets and kneeboots were commonly worn” (p68).

Janet Arnold in Patterns of Fashion 1560-1620 gives examples of leather jerkins for those who want details of cut and decoration. In an article “A Study of Three Jerkins” in Costume no. 5, p36-43, further details are given, and an end note by J L Nevinson provides a quote on the use of leather doublets by coachmen, comparing them to a ton-up motorcyclist (a dated term, but it shows that costume historians have a sense of fun).

The quote from Henry Peacham in 1636 refers to “a doublet of Black-leather, Brasse-buttoned downe the brest, backe, sleeves and winges” (p43).

Stuart Peachey and Alan Turton in Common Soldiers Clothing of the Civil Wars Vol 1 Infantry (Bristol, Stuart Press, 1995) give details of civilian clothing which may have been worn by soldiers. They quote a reference to Charles II in 1651 wearing an “old sweaty doeskin doublet” while escaping dressed as a woodsman. Leather breeches were also worn by working men; Henry Best gave his swineherd “2 skinnes for breeches” (p36).

Phillis Cunnington & Catherine Lucas in Occupational Costume in England from the 11th Century to 1914 (London. Adam & Charles Black,1967) describe the clothing of workers on the land, p22. In Tudor times labourers wore doublets of canvas, fustian or leather and a jerkin of cloth or, like a soldier’s, of buff (oiled ox-hide). In the 17th century the “fitting jerkin disappeared gradually” among workers (p27).

This information cannot answer the ‘buffcoat or no buffcoat’ debate, or even ‘when is a buffcoat not a buffcoat?’, but aims rather to provide evidence on the prevalence of leather jerkins/doublets in 17th century life. They were both a fashion item and practical work wear, giving protection from the weather and sharp objects such as wood, as leather has done for centuries. I do not suggest that every man joining a 17th century army would possess such a garment, but if they did I am sure they would have used it. Army issue clothing was not always available to all regiments and it was frequently of poor quality which fell to bits. In the 20th century soldiers still adapt their uniforms with items of their own if existing equipment is not up to the job (British boots in the Falklands).

Discussion and debate on authentic clothing will continue to be an ongoing part of SK life as new historical evidence is produced. It is all part of the education process which is one of the Society’s aims, so I would be glad to hear of any articles or books that I have not included in this brief item.

Napsal: pon 01. pro, 2008 21:50
od Lenka
Zápis z r. 1570 z pozůstalosti krejčího Jana Stříbrského, který měl krám v Široké ulici na Novém Městě:
2 kožichy ženské ferštatové, 1. černý, 2. hřebíčkový, při nich živůtky damaškový a králíky podšitý po půl kopě míš.
Sukně ženský ferštatový s živůtky damaškovými a dupldykytovým po 4 kopy míš.
Pláště ženské z černého sukna, první za 3, druhý za 4 kopy míš.
Plášťů ženských prostých 10 po 1 a půl kpopě a 10 groš. míš.
Více plášťů jen soukenných, 5 po 1 kopě 20groš. míš.
Více plášťů ženských prostých, 20 po 1 kopě 10 groš. míš.
4 pláště ženské soukenné po 1 kopě míš.
2 sukně souk ženské po 1 kopě míš.
2 barchanky ženské po 1 kopě 20 groš. míš.
Z mužských nohavic zámišových velkých a malých 28 párů po 50 groš. míš.
Klunkových (klínkové vyvlačované oděvy) poctivic 4 páry po 30 roš. míš.
3 koláry kožené po 20 groš. míš.
2 pláště z černého sukna, první za 3, druhý za 2 kopy míš.
Barchanových černých mužských kabátů 18 po 32 gr. míš.
Kabátků mužských kožených 68 po 50 gr. míš.
Kabátů votáhlých mužských soukenných 8 po 5 gr.míš.
Pacholecích (chlapeckých) poctivic 10 párů po 20 gr. míš.
4 soukenné pludrhozny po 20 gr. míš.
Pludrhoznů z černého plátna velkých i malých 20 párů po 20 gr. míš.
Pludrhozny z bílého plátna 15 po 5 gr. míš.
Pludrhoznů jiných plátěných 15 po 7 gr míš.
hromada punčoch
Na tomto výčtu oděvů je vidět, že i kožené oděvy se šily v poměrně velké míře na sklad. Zároveň je možné porovnat ceny. Kůže je o něco dražší, ale ne tak, aby byla nedostupná.

Re: Látky, oděvy, uniformy atd.

Napsal: pát 03. črc, 2009 17:03
od Lenka
Údržba kožených kalhot.
Náhodou jsem narazila na způsob čištění krojových kožených kalhot, který se používal na vesnicích v 19. století. Jedná se o zámišovou, tedy tukem činěnou useň z jelenice, nebo levnější z koziny a skopovice.
Méně znečištěné kalhoty se jen promnuly v otrubách. Pokud byly špinavé více, praly se v mýdle a poté natíraly příslušnou barvou (u krojových kalhot to byla žlutá hlinka), ještě vlhké se vycpaly slámou a sušily zavěšené v průvanu. Suché se pak pečlivě promnuly, aby nabyly původní vláčnosti.

Re: Látky, oděvy, uniformy atd.

Napsal: pát 28. srp, 2009 11:40
od Rochrigez
Zdravím. Měl bych - možná hloupý - dotaz. Připadá Vám jako materiál na žebradlo vhodné tzv. žehlící plátno? Je to hodně hrubá lněná tkanina.
Obrázek
Díky.

Re: Látky, oděvy, uniformy atd.

Napsal: pát 28. srp, 2009 12:11
od Savlis
Vypadá to dobře, podstatné je, aby materiál držel tvar, aby se příliš neprověšoval, zkrátka abys neměl z brodsaku hned zmačkanej pytel.

Re: Látky, oděvy, uniformy atd.

Napsal: pát 28. srp, 2009 14:48
od Rochrigez
Savlis píše:Vypadá to dobře, podstatné je, aby materiál držel tvar, aby se příliš neprověšoval, zkrátka abys neměl z brodsaku hned zmačkanej pytel.
Děkuju, teď jsem to vypral a trošku změkčil octem a myslim, že jako dobrý :)

Re: Látky, oděvy, uniformy atd.

Napsal: ned 30. srp, 2009 21:54
od alistaire
Rochrigez píše:Zdravím. Měl bych - možná hloupý - dotaz. Připadá Vám jako materiál na žebradlo vhodné tzv. žehlící plátno? Je to hodně hrubá lněná tkanina.

Díky.
jo, je.
některý jsou ale docela řídký...

Re: Látky, oděvy, uniformy atd.

Napsal: pon 31. srp, 2009 8:58
od Jaroslav Bašta
Nesmíš do toho sypat mák, ale hrách by to mohlo udržet...
:)