Stránka 1 z 2

Výroba svíček

Napsal: ned 30. kvě, 2010 23:28
od Knecht
EDIT: Po přesunu z tématu o nabídce svíček v Tržišti tedy pokračujme obecně o jejich výrobě apod.

Daly by se domluvit silné ale krátké svíčky? Tj. tak max. 8cm dlouhé, a asi 2,5cm silné?

Re: Vcelí vosk

Napsal: ned 30. kvě, 2010 23:38
od zoone
Si kup vosk, udelej formu z lukoprenu a odlej si jich jaka je ctena libost. Delat takove macene je kravina nejvetsiho kalibru. Kdo to nedelal nepochopi.

Re: Vcelí vosk

Napsal: ned 30. kvě, 2010 23:41
od Knecht
ale lité jsem si už dělal taky a nemám s tím problém, ale jak říká jeden kámoš - too many hobbies, not enough time.
Celkem je mi jedno jestli je výrobce bude máčet nebo odlévat, ptám se jestli je na takový obchod zvědavý.

Re: Vcelí vosk

Napsal: pon 31. kvě, 2010 6:47
od richardrg
Já nakupoval máčené svíčky ve větším množství za pěkné ceny od jedné holčiny od pražanů. myslím, že s tou by se asi dalo domluvit
Pošlu ti tel. SZ ať to úplně nezveřejňuji.

Re: Vcelí vosk

Napsal: pon 31. kvě, 2010 7:58
od zoone
Knecht píše:ale lité jsem si už dělal taky a nemám s tím problém, ale jak říká jeden kámoš - too many hobbies, not enough time.
Celkem je mi jedno jestli je výrobce bude máčet nebo odlévat, ptám se jestli je na takový obchod zvědavý.
To by ti jedno byt nemelo. Vzhledem k rozmerum, ktere chces je maceni jako technologie krajne nevhodne. Skoro pulka svicky bude do kuzelu prave kvuli maceni. Takove prumer se navic maci strasne dlouho. Podoben zrudy uz jsme delali, ale tak na 25cm delky a nic moc prace.

Re: Vcelí vosk

Napsal: pon 31. kvě, 2010 20:02
od Přibík
Urcite mu napis da se s nim velice dobre domluvit

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 9:32
od Pampalíny
Metody výroby svíček:
Svíčky byly vyráběny několika způsoby. K nejstarším patří hnětení a válení, kdy se tenké pláty vosku obalovaly okolo knotu. Takto lze vyrábět jen svíčky z včelího vosku. Další metodou je postupné namáčení knotu impregnovaného voskem a ustřiženého na požadovanou délku do roztavené svíčkové hmoty, až je dosaženo žádoucí tloušťky svíčky; tento způsob byl používán při ruční i strojové výrobě pro všechny druhy svíček. Příbuzným postupem je polévání, kdy je svisle zavěšený knot postupně poléván svíčkovou hmotou; tato metoda byla v minulosti používána především na výrobu tlustých kostelních svící, které byly po dosažení dílčí tloušťky váleny na mramorových deskách a poté znovu polévány; tak je možné vyrobit svíce libovolné délky. Zejména voskové a později parafinové svíčky byly také zhotovovány technikou lisování pomocí kuželovitých forem, kterými byl protlačován změklý vosk i s knotem. Po výstupu byly z nekonečného provazce postupně řezány svíčky požadované velikosti. Mladší metodou, která byla používána zejména k výrobě svíček z loje a loji příbuzných hmot, bylo lití do forem, které se uplatnilo zejména při strojní výrobě. Touto metodou již bylo možné současně zhotovit stovky svíček. V USA se jako vynálezce jednoho ze strojů na lití svíček uplatnil v 60. letech 19. století český rodák František Saas.
Osobně jsem měl zato že máčení je osvědčený způsob a hlavně původní způsob výroby. Nevím jak moc se v RS svíčky odlévaly, ale osobně bych to tipnul spíše na to máčení. Akorát se to asi musí umět a chce to mít vychytané finty.
Takže se asi vyplatí svíčky spíše koupit - než si je vyrábět.
Takže díky za kontakt - zkusím ho oslovit.

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 9:42
od Bestian
Tak a teď mi řekněte, když si dává člověk tolik práce s máčením, válením atd. Proč už je dříve rovnou neodlejvali? Sám jsem už pár svící dělal a vím, že máčení je docela zdlouhavá práce a bez válení ty svíčky vypadají jako podlouhlé hrušky :)

Je to třeba tím, že máčené svíčky déle vydrží?

Jinak samozřejmě nechci zasviňovat vlákno bratra Přibíka, sám už mam vosk objednanej, takže mě a předchozí příspěvky přesuňte

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 9:46
od Pampalíny
No já bych to viděl jednodušeji - pokud to umíš - tak bude vyšší rychlost výroby.

Protože odléváš po jedné svíci. Kdežto mášíš jich naráz kolik? 10-20-30??

Obrázek

Když to máš vychytané a odhadneš správně teplotu, tak to není až tak dramatické - jak na tvar tak na sílu nabalovaného materiálu.

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 10:40
od zoone
Ja poukazoval puvodne na uplne jinou vec a to na maly pozadovany rozmer (tedy pozadavek na kratke a tluste svicky). Macene svicky je vyhodne delat pokud maji byt delsi a nepozadujes zadnou extremni tloustku. Kratke a tluste svicky je lepsi odlit.
Vychytane to na maceni az tak moc mit nemusis. Da se to okoukat strasne rychle, spis na to potrebujes dobre vybaveni a dostatek vosku a taky misto, pokud to chces delat ve vetsim.
Nekolikrat sem byl u vcelaru delat svicky na trhy, taze vim jak rychel to de a to jak macet tak odlivat 8)

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 10:43
od zoone
Jo a este k tomu odlevani, kdyz mas dost forem, tak jeden dava knotky, druhy leje a treti na konci rady vyndava hotove svicky, takze to de stejne rychle jak maceni a nepotrebujes tak velkou nadobu s voskem.

Prodlevy na zaklade vlastnosti vosku vznikaji u obojiho, vetsinou ti to netuhne jak by sis predstavoval :)

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 11:19
od Pampalíny
Já to kdysi zkoušel po domácku a byla to pakárna, přesně jak píšeš.

Ale pak jsem to viděl v Objektivu a tam to jeli ráz naráz... Takže jsem došel do přesvědčení, že je to hlavně v tom gryfu a vychytávkách, když se ty svíčky takto vyráběly do nedávna.

U té formy ti to tuhne jak dlouho - než můžeš svíčku vyndat a lít znova?

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 11:26
od Knecht
Psal jsem výrobci a ten v téhle kombinaci délky a síly nevidí problém.

mimochodem, pokud chcete lít jen sem tam nějakou svíčku nebo recyklovat zbytky vosku, dá se lít výborně do roliček od hajzlpapíru, papírových utěrek a podobně. Jen je potřeba to dole uzavřít papírovým víčkem.

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 11:43
od Bestian
:) Tak to mě nenapadlo, předpokládám, že se to tedy nelepí?

Re: Vcelí vosk

Napsal: stř 02. čer, 2010 12:01
od Knecht
Já to mám z jedné kutilské knížky pro děti :)
Ani se to moc nenalepí, po zatuhnutí prostě ten papír oloupeš - podle toho spirálového spoje. Když leješ, tak je ale fakt potřeba mít to dole dobře utěsněné - papírové víčko mít přilepené dokola páskou například, ale bacha, horký vosk ji dovede odlepit! Takže nejdřív nalít jen trochu a nechat lehce zatuhnout, aby to ochránilo to dno při dalším lití - pak dolévat. Taky by to asi šlo utěsnit třeba plastelínou nebo hrnčířskou hlínou, ale já takhle lil jen párkrát, tak to nemám kdovíjak nazkoušené.