Mno vyjádřím se postupně v bodech.
Ano dělali jsme komparz. na letním natáčení nás bylo málo, na zimním už dost. Čili křoví. Do popředí se nás na některé scény pár prodralo /Já, Pampi, Vaniři. V tomto směru jsme však udělali co jsme v našichskromných silách mohli.
Jsem smířen s tím, že to nebude ani LH ani KM film. To jsem poznal po 2 dnech natáčení. Avšak přes jisté scénářové úlety ala žehnání mečům, pevně věřím, že film bude alespon historicky dobře /dialogy, děj... podle písemných pramenů a našich dnešních představ/. Na to si dával Doc. Galuška a další dost pozor, tam kde dle pramenů víme co se dělo. Alespon co jsem byl u scén, kterých se to docela týkalo. Neboť jsem koordinoval RS kompars.
Navíc během natáčení jsem nasál jistou atmosféru. Takže věřím, že to díky kameře a naraci chytne tu vláčilovskou atmosféru a vystihne /v souvislosti s tou historicky duchovní stránkou/ onoho ducha doby. Ta ostatně byla Peťovi Nikolajevovi inspirací.
Rozpočet 60 mega to mělo. Na výpravu moc peněz nebylo, ono se to nezdá, ale na takový projekt je 60 mega málo. Prostě filmaři fungují trochu jinak a technika a natáčecí den je drahý. Je to prostě dost o kontaktech. Viz. krom fundusu 3 bratrů, co se šilo ve Španělsku, protože u nás by to bylo drahé. Ano normálně bylo, přitom, kdyby to ale vzali od Pampiho, vyšlo by to levněji.
Odborní poradci moc síly taky nemají. Jsou to jen poradci, nemají rozhodující právo. To má prostě v něčem režisér a hlavně produkce. Viz komunikace. Chtěli gombíky a šperky že by si udělali repliky. Pak byla zdlouhavá komunikace, protože muzeum nemože půjčit orig. Nakonec se to vyřešilo, něco jsme půjčili ze skanzenových zásob /Čápovi gombíky/ a něco si udělali dle fotek. Hodně věcí se řeší až na místě. Protože poradce je přece jen poradce a ne zaměstnanec produkce na plný úvazek. Čili jsme zpočátku měnili furt meče a půjčovali naše, než Pavel od Kadetů našel aspon trochu ucházející. Jenže nemožem jim půjčit Bártu na celé natáčení, nebo naši výbavu. Co budem mít přes rok na naše akce? Podobně, když už jsi na place, něco prosadíš s ohledem na návaznosti scén /další se točí třeba až za měsíc v Praze že... a bude stejné vybavení?/ a důležitosti. Ale furt jsi jen poradce a nejsi tam furt. Čili spíše se bavíš s režisérem a štábem ohledně scén co a jak. Na co se snažili dávat pozor = meče, dialogy, keramiku jsme měnili a Bugel jako teolog na žehnání a spol. Na druhou stranu, tam kde poradci zaveleli, tam se upravilo a to bylo dostkrát. Režiséři Peťa Nikolaev i David Kočár si nechali radit jak od poradců tak od nás. Ono prostě malovali obraz a o tom to je. Podobně i kostymérky a výtvarníci. Problém je opět v návaznosti scén a v tom, že když už něco zakážeš /A má to důležitou funkci/ tak musíš hned nahradit. protože jak napsal na FB Wothan /snad se nepletu/ Rejža nemože zrušit nebo předělat celý záběr. Protože potřebuje naříznout sedlo a ty mu řekneš že nesmí, že je to půjčené. To je pak klidně i 100 000 mimo. /ztráta záběru, času, lidí, materiálu a spol./
Kostýmová výprava šla samozřejmě udělat lépe, ale chtělo by to delší čas na přípravu a i změnu přístupu. Třeba v tom, že by se vyhradilo na kompars o 400 000 víc, ale ten by pak tam měl neustále 60 - 100 lidí z RS a zároven by mnohem více zajištoval výpravu. Tzn. méně se spoléhat na vlastní x zapalcený fundus. Tímto směrem se produkce vydala na to zimní natáčení, bylo to však pozdě a rozjetý vlak už celý nepřekopeš. je to prostě o penězích a komunikaci a ochotném přístupu všech stran.
I přes všechny neduhy co film bude mít po stránce hmotné výbavy, ale věřím že dopadne dobře. Nebude věrný archologicky, ale bude řemeslně dobře zvládnutý a bude bavit. Dále pak bude věrný psané historii a vystihne ducha doby. Zda se pletu či ne ukáže čas Myslím si však, že to zmákne.
A teď do mně
.