Mohl bys prosím jmenovat? Příklad člověka, který má dobrý kostým, a se svou primární zbraní je "podobný dítěti na pískovišti".Eifel wrote:Já mám spíš pocit, že se v poslední době každý ohání perfektně udělaným kostýmem pomalu od ručně sklizeného lnu po poslední ruční steh na svém kabátku a když vezme do ruky zbraň, tak je svým výkonem podobem malému dítěti na pískovišti.
Šerm a LH
Moderators: melkel, Raiden, Maršálek, Alexandr, Knecht, Wothan, Viktorie, Kain, Joe
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1433
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 78
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
Já mám zase problém s jezdci v bitvách - fakt, že občas bojujeme pěšky i tam kde by se mělo bojovat na koni není argument. My se tomu vyhýbáme dobýváním - tam koně nepotřebujeme nebo jen sekundárně. Jiní zase dělají období kdy bitvy stály na srážce organizované pěchoty vyzbrojené dřevcovkami a střelnými a palnými zbraněmi. Další zase dělají římské legie, nebo Vikingy kteří též bojovali opěšalí atd. Holt není vždycky pravda že bitva bez jízdy je hloupost a opěšalý rytíř nesmysl. To závisí na konkrétní situaci. U jízdy mi vadí právě fakt že i když tam ty koně máte, stejně je nemůžete s ohledem na bezpečnost použít tak jak by bylo třeba. A co působí extra trapně je fakt že jezdci z koní nepadají. Já to celkem chápu, protože co pak s tím koněm, ale z pohledu diváka to vypadá strašně divně, když se srazí jezdci, pošmrdlají a rozjedou aniž by se cokoli stalo (v lepším případě odjíždí v předklonu "ranění"). Obzvláště trapně to pak vypadá u třicítky kdy se 5-10 (v lepším případě) jezdců vrhá na formaci pikenýrů a mušketýrů v jakési parodii na karakolu, vystřelí z pistolí, inkasují děsivou salvu z mušket ze vzdálenosti, ze které by se trefil i slepý a vesele odcválají pryč aby si to mohli zopakovat. Tak to si pak říkám, jestli je takový přínos tam těch pár koní vůbec mít - protože celkový efekt z té jízdy i z bitvy dělá parodii. Takže podle mne když už koně, tak jen pro vysloveně jasně dané scénické účely - posly, velitele apod. Popřípadě rozehnat bez boje nějaké vojáky, ale ne na normální boj.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1433
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1031
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha
Já si myslím, že to je problém zdaleka ne jen u nás v Čechách. Pokud to má nějak vypadat, tak jde vlastně o divadlo se vším všudy. A právě souboje se tvrdě nacvičují do nejmenších detailů, aby to vypadalo věrohodně. Trvá to i měsíce než to je OK. Jenže právě to si mohou dovolit jen profici. Amateři na to moc času nemají a tak jde skoro vždy o improvizaci a ta se něky i povede, častěji ale ne. Platí to i pro zahraničí. Ty skupiny, co tzv. umí, tak vždy zjistíš že jde o filmové kaskadery na dovolený , nebo malej vedlejšák.
Otázkou tedy je, co můžeme od hobbysty čekat On sám může být i nadřený, ale na akci jezdí a jezdit budou různí lidé. Porovnám-li to se zahraničím, tak moc rozdíl nevidím.
Otázkou tedy je, co můžeme od hobbysty čekat On sám může být i nadřený, ale na akci jezdí a jezdit budou různí lidé. Porovnám-li to se zahraničím, tak moc rozdíl nevidím.
Joe M.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 158
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Morava
To s těmi duely na bitvách je těžké. Lidé většinou tvoří podobná seskupení ve skupině, jednotce a tím pádem logicky v bitvě jsou spolu. A i když se nějakým zázrakem rozdělí na půlky a chtějí sjet oku diváka libý duel, stejně nakonec padnou někde při přibližování se k sobě, protože je sejme nějaký podobný individualista/neplést se mnou!/. Je to 100krát vyzkoušené, že to nevyjde. Asi tady fungují nějaké Murphyho zákony.
A Eifel...s tím, že se někdo snaží svou postavou přiblížit době, ještě neznamená, že se zbraní kterou vlastní neumí ohánět. Ba právě naopak, lidé práci na postavě berou komplexně i s výcvikem šermu. Kupříkladu za mě, chodím na školy šermu jeden a půlkou + rapírem. Na třicítce v bitvách střílím, popřípadě to řežu šv. perem, rapír z pochvy vytáhnu na svatého D"Indy. A v gotice mám halapartnu či píku. Nevyhazuji tedy peníze za zbytečný výcvik??? A klidně jmenuj....protože právě ti nebezpeční, Hollywoodem odkojení jedinci běhají v buznáčích s plechovým štítem a dvouruční sekerou.
A Eifel...s tím, že se někdo snaží svou postavou přiblížit době, ještě neznamená, že se zbraní kterou vlastní neumí ohánět. Ba právě naopak, lidé práci na postavě berou komplexně i s výcvikem šermu. Kupříkladu za mě, chodím na školy šermu jeden a půlkou + rapírem. Na třicítce v bitvách střílím, popřípadě to řežu šv. perem, rapír z pochvy vytáhnu na svatého D"Indy. A v gotice mám halapartnu či píku. Nevyhazuji tedy peníze za zbytečný výcvik??? A klidně jmenuj....protože právě ti nebezpeční, Hollywoodem odkojení jedinci běhají v buznáčích s plechovým štítem a dvouruční sekerou.
\"Asi na nás zapomněli!\" anonymní Moravan 8. listopadu 1620 za zdí letohrádku Hvězda. http://www.olomouckypluk.cz
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
Ono je otázka co vlastně nacvičovat. Bitva nikdy není moc o nějakém uměleckém nebo technickém šermu - není na to prostor a čas. Nebyl tehdy a není ani dnes, pokud se to budeme snažit udělat věrohodně. Kdysi se bitvy dělaly jako monomachia - tam se dal kombinovat šerm volný s nacvičenými souboji, které se umístily před diváky apod. Tohle pojetí bitev, zejména pokud jde o pěší boj, odporuje historii a proto je na ústupu, nebo spíše mrtvé. Mnozí to stále ještě nepochopili a pak je čeká zklamání a následné blbé debaty na téma "jak jsem si chtěl férově zašermovat a oni po mně stříleli / povalili mne zezadu apod.". Sedlák s dřevcovkou v ruce nikdy nebyl excelentní šermíř a když s tím začne předvádět nějaké kung-fu vypadá to navíc i blbě. To ale neznamená, že by se lidé neměli učit ovládat svou zbraň tak aby s ní byli v první řadě bezpeční sobě a ostatním a v druhé řadě aby jí používali v mezích prvního pravidla tak jak se jí užívalo tehdy.
Často to sice na diváka zblblého filmy působí nudně, ale s tím se nedá nic dělat - je pak na scénáristech aby to okořenili buď celkovým vedením bitvy (dle tehdejších možností a zvyklostí), příběhem nebo vhodným vkládáním scénických vložek. Tam pak naopak vidím jedinečný prostor pro ten pečlivě nacvičený scénický šerm/boj.
A samozřejmě - souhlasím s tím a byl bych rád kdybychom bitvu mohli s lidmi pilovat mnohem déle, ideálně tak dlouho jako pilujeme scénář, výslednému dojmu by to bezpochyby hodně pomohlo i bez předem nacvičených soubojíků, ale to si prostě dovolit nemůžeme, tak jdeme cestou kompromisů.
Často to sice na diváka zblblého filmy působí nudně, ale s tím se nedá nic dělat - je pak na scénáristech aby to okořenili buď celkovým vedením bitvy (dle tehdejších možností a zvyklostí), příběhem nebo vhodným vkládáním scénických vložek. Tam pak naopak vidím jedinečný prostor pro ten pečlivě nacvičený scénický šerm/boj.
A samozřejmě - souhlasím s tím a byl bych rád kdybychom bitvu mohli s lidmi pilovat mnohem déle, ideálně tak dlouho jako pilujeme scénář, výslednému dojmu by to bezpochyby hodně pomohlo i bez předem nacvičených soubojíků, ale to si prostě dovolit nemůžeme, tak jdeme cestou kompromisů.
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 5492
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Liberec
No jo no - já jsem na tom podobně jako Indy - většinou trénuji jedenapůlu a tu tasím jednou do roka na Malešově a to se většinou stejně nedostanu k nějakému seku bo zpravidla umírám jako už profesionální zastřelenec. Loni jsem jí dokonce zapoměl doma a ne že by to na výsledku něco měnilo A teď jsem třeba začal trénovat šavli, kterou už vůbec nikde nevyužiju
Koupím-li trpaslíka, do rána má dva metry.
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 78
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Brno
To Wothan
Můj komentář ohledně pěších rytířů se především týkal maníků v plátových zbrojích, kteří kritizují i poslední nedobou součást a koně viděli leda v televizi. Ono je totiž někdy strašně něco jednoduché komentovat , ale úkazat už není tak snadné.
Co se týče jízdy vím, že právě jeí projev v bitváchc je nic moc. sám dělám hodně napoleoniku a vím jaké to je se řítiit v trysku v útvaru 10 koní proti batalionu o 150 pušek. Už alespoň nepoužíváme karokol ( který se už stejně v daném období nepoužíval ) a prostě se budťo po salvě rozprchnem anebo proletíme útvarem jako blesk ( za předpokladu, že proi nám stojí osvědčená jednotka). Při boji s jezdectvem zásadně nezastavujem a nešermujem. Proletíme kolem sebe , občas padne nějaký ten sek, třesknou rány s pistolí a jsme v trapu. Prolítnem bojištěm a mažem se za svoji pěchotu¨zformovat do útvaru a čekáme na další povel.
V nap. bitvách se řeší stejné věci a nedostaky jak i v ostatních obdobích i když ostatní bitvy mě přijdou více realistější a kontaktnější ) což je pochopitelné ).
S
To Melkel
Já sám ty lidi často ani jménem neznám, ale každý at´si sáhne do svědomí sám. Nemám nic proti nikomu, pokud někdo nezačně na druhýho dělat machra ,že nemá to a ono a přitom je to u některých jedinců jen otázka peněz ( protože v napoleonice už dnes stačí jen kliknout myší a máte uniformu maršála Francie ) a pak když dotyčný vytáhne kord z pochvy, tak aní neumí uděla správně pozdrav zbraní
Můj komentář ohledně pěších rytířů se především týkal maníků v plátových zbrojích, kteří kritizují i poslední nedobou součást a koně viděli leda v televizi. Ono je totiž někdy strašně něco jednoduché komentovat , ale úkazat už není tak snadné.
Co se týče jízdy vím, že právě jeí projev v bitváchc je nic moc. sám dělám hodně napoleoniku a vím jaké to je se řítiit v trysku v útvaru 10 koní proti batalionu o 150 pušek. Už alespoň nepoužíváme karokol ( který se už stejně v daném období nepoužíval ) a prostě se budťo po salvě rozprchnem anebo proletíme útvarem jako blesk ( za předpokladu, že proi nám stojí osvědčená jednotka). Při boji s jezdectvem zásadně nezastavujem a nešermujem. Proletíme kolem sebe , občas padne nějaký ten sek, třesknou rány s pistolí a jsme v trapu. Prolítnem bojištěm a mažem se za svoji pěchotu¨zformovat do útvaru a čekáme na další povel.
V nap. bitvách se řeší stejné věci a nedostaky jak i v ostatních obdobích i když ostatní bitvy mě přijdou více realistější a kontaktnější ) což je pochopitelné ).
S
To Melkel
Já sám ty lidi často ani jménem neznám, ale každý at´si sáhne do svědomí sám. Nemám nic proti nikomu, pokud někdo nezačně na druhýho dělat machra ,že nemá to a ono a přitom je to u některých jedinců jen otázka peněz ( protože v napoleonice už dnes stačí jen kliknout myší a máte uniformu maršála Francie ) a pak když dotyčný vytáhne kord z pochvy, tak aní neumí uděla správně pozdrav zbraní
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 1433
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Eifel: vrtám do toho z jediného důvodu - kryptická vyjádření "já znám takový, mají sice kostým, to jó, ale jako šermíři jsou nuly" se ozývají poměrně často, ale nikdo není ochotný ukázat prstem a pojmenovat. Což budí takovou správně zaprděnou atmosféru rozporu mezi dobrým vybavením, a dobrým šermem - a to je IMHO nesmysl.
Jinak před jezdci klobouk dolů. Jelikož jsem kdysi jezdil, dokážu si představit náročnost bitevního blbnutí, a přivírám oko před nerealističností, která se s 5 metráky masa pod zadkem dá pochopit.
To jen na vysvětlenou, aby bylo jasné, že to není osobní
Jinak před jezdci klobouk dolů. Jelikož jsem kdysi jezdil, dokážu si představit náročnost bitevního blbnutí, a přivírám oko před nerealističností, která se s 5 metráky masa pod zadkem dá pochopit.
To jen na vysvětlenou, aby bylo jasné, že to není osobní
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 6696
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Samozřejmě že určitá úroveň ovládání zbraně ke ztvárnění historické vojenské postavy patří, na druhou stranu....šermovat uměli v minulosti jen někteří, zatímco dobové hadry měli všichni. Tedy zdá se mi že lepší je člověk dobře vystrojený a méně zručný se zbraní (jasně, ne zas úplné jelito nebo rádoby highlander) než dokonalý fechtmistr s pérovkovou košilí a varkočem z prostěradla.
V listě ze dne 21. února 1621 takto jsou kozáci líčeni: ..."Bůh pomož tam, kam tato sběř přijde!"
***
Zakázková výroba historických replik: http://customhistory.cz/
***
Zakázková výroba historických replik: http://customhistory.cz/
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 344
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Souhlas-hluboký obdiv jezdci,který má zvládnutého a spokojeného koně a přitom zmáknuté vybavení-v drtivé většině jsem tyhle lidi viděl na novodobějších obdobích -třicítka,napoleonika a dál..gotika končí právě a jen tím koněm a starší období ani nemluvě..Ale pamatuju starší fotky tuším Honoris(?)kde mě fascinovalo na první i druhý pohled super vybavení na polovinu 14-tého stol.Ale to už je asi pryč..
Jinak souhlasím s Knechtem-pokud člověk ztvárňuje postavu vojáka,či šlechtice,měl by zbraní přiměřeně vládnout-existují samosebou lidi,co by hrozně chtěli,ale jsou proti jakémukoliv koordinovanému pohybu očkovaní...
Já raději setkání s člověkem v super oděvu,se skvělými doplňky,se kterým podebatuju o technologiích,kultuře a řemeslech dané doby,než s takyšermířem,který mi bude donekonečna vysvětlovat,proč to nejde..
Bohům žel je u nás hluboko zakořeněná představa Středověk=boj
Jsem ze srdce rád,že se i na hrůzabitvách začaly prosazovat dřevce,pavézy atd.tam už záleží na scénáři a soudnosti lidí aby to vypadalo dobře a bylo bezpečné...s halapartnou je dobrý i nepříliš zdatný šermíř..
Jinak souhlasím s Knechtem-pokud člověk ztvárňuje postavu vojáka,či šlechtice,měl by zbraní přiměřeně vládnout-existují samosebou lidi,co by hrozně chtěli,ale jsou proti jakémukoliv koordinovanému pohybu očkovaní...
Já raději setkání s člověkem v super oděvu,se skvělými doplňky,se kterým podebatuju o technologiích,kultuře a řemeslech dané doby,než s takyšermířem,který mi bude donekonečna vysvětlovat,proč to nejde..
Bohům žel je u nás hluboko zakořeněná představa Středověk=boj
Jsem ze srdce rád,že se i na hrůzabitvách začaly prosazovat dřevce,pavézy atd.tam už záleží na scénáři a soudnosti lidí aby to vypadalo dobře a bylo bezpečné...s halapartnou je dobrý i nepříliš zdatný šermíř..
JEDEN BŮH NIKDY NESTAČÍ..
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 135
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha, Plzeň
Honoris to nebude - vím o čem mluvím
Sepsal Boží slovo ve slovanském jazyce aby mohl sobě svěřené duše snáze poučovat. Žádal je, aby zpívaly kyrie eleison, a vysvětlil jim jeho význam. Ti zlotřilci to však zesměšnili a zkomolil na ukrivolsa, což v naší řeči znamená v křoví stojí olše.
group.mercatores.cz
group.mercatores.cz
-
- Stálý přispěvatel
- Posts: 344
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Hradec Králové
Clary-Ty jezdecké skupiny se tak neuvěřitelně přelévají,trhají a přejmenovávají,že to je snad nepodchytitelné.Viděl jsem je na fotkách pod Kostí(hrad )Fotka neměla popisek-a část toho vybavení mají ještě dnes lidi od Honoris-ovšem ve značně dezolátním stavu.Uvedl jsem to proto,že to bylo jediné kvalitnější vybavení jezdců na gotiku,co jsem zatím u nás viděl.Tedy i u koňáků platí,že když se chce,tak to jde.
JEDEN BŮH NIKDY NESTAČÍ..
-
- Občasný přispěvatel
- Posts: 135
- Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
- Location: Praha, Plzeň
Nabídnu pohled zevnitř - a co vím tak je to podobné ve většině skupin:
Skupina má velkého šéfa který určuje pravidla - v případě Honorisu byly například zakázaný heraldický zvířata v erbech a nikdo nesměl mít lepší vybavení než dvě hlavní postavy - jednou z nich byl samozřejmě šéf. Víc než na dobovost se hledělo na barevnou kombinaci, režim výjezdů byl stejný jako s cirkusem. U Trakénu, Ordo Kromen, Rytířů koruny české atd. to chodí stejně co jsem měl možnost bavit se s jejich členy.
Skupina má velkého šéfa který určuje pravidla - v případě Honorisu byly například zakázaný heraldický zvířata v erbech a nikdo nesměl mít lepší vybavení než dvě hlavní postavy - jednou z nich byl samozřejmě šéf. Víc než na dobovost se hledělo na barevnou kombinaci, režim výjezdů byl stejný jako s cirkusem. U Trakénu, Ordo Kromen, Rytířů koruny české atd. to chodí stejně co jsem měl možnost bavit se s jejich členy.
Sepsal Boží slovo ve slovanském jazyce aby mohl sobě svěřené duše snáze poučovat. Žádal je, aby zpívaly kyrie eleison, a vysvětlil jim jeho význam. Ti zlotřilci to však zesměšnili a zkomolil na ukrivolsa, což v naší řeči znamená v křoví stojí olše.
group.mercatores.cz
group.mercatores.cz