obřady, rituály a hudba - dobovost a prezentace

Moderators: melkel, Raiden, Maršálek, Alexandr, Knecht, Wothan, Viktorie, Kain, Joe

User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)

Post by Rab »

Detail na ony kalhoty, které někomu vrtají v hlavě přes dva roky - a také poznání, jak snadno se člověk nechá zblbnout - Vašek (vlevo) sandály na nohou nemá...
Image
Jinak Bobře, definici "kašírky" jsem nemyslel, chtěl bych spíš vědět, jakým způsobem udělat takové "vystoupení" určené pro diváctvo, povětšinou nepoučené, s dětmi... Jistě, lze připravit scénu s krvavými oběťmi, obcováním, opíjením, násilnostmi atd., jenže to přeci nejde pustit ven, jedině snad pro předem poučené obecenstvo, což na běžných akcích jaksi nelze očekávat...
Skutečně budu rád, pokud to někdo dokáže udělat ve "společensky přijatelných" mantinelech. Zatím se o to nikdo nepokusil...
Co se týká hudby - v případě tohoto představení, které je založeno na tanci, by to bez hudby nešlo. Ale co je to dobová hudba? My vůbec nevíme, jaká byla, můžeme se jen dohadovat podle nálezů píšťalek, něco odvodit z mladších dob, bubny, nějaký strunný nástroj... Jenže jak to dát dohromady? Dnes už bych to asi řešil spíš improvizací na repliky zmíněných nástrojů, klidně i neladící, to by asi bylo nejbližší. Nevím u nás o nikom, kdo by něco takového dělal. Kdysi se k tomu hodně přiblížilo uskupení s názvem Bag Ban, dnes už nehrají, jen jeden člověk z nich, chtěl jsem, aby přijel, nenašel si čas... Mám od nich nahrávky a použil jsem je třeba v té Modré. Pak jsem objevil ty Slováky, mají skvělé bubny, píšťaly, jenže dostat je sem se mi nepodařilo... Někdo možná zná Tajné slunce, jenže to je východní folklor, má představa je zcela jiná. Před dvěma lety jsem to tedy řešil s Dubií, vím, že to není ideální, ale myslel jsem si, že živá muzika je lepší než repro či ticho...
Mohl bych se také zeptat - proč na Času vlků zněly soundtracky, a to dokonce i mimo vlastní bitvu, když by správně, podle tvé logiky, mělo být ticho, neboť tehdy jim na bojišti asi těžko hrál orchestr, nebo nejvýše živé bubny...?
User avatar
Kain
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 2125
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Brno

Post by Kain »

Já myslím, že násilnosti a obcování by brali OHaři i diváci. Jen nevím, jestli by zvýšený výnost ze vstupného pokryl v takovém případě zvýšené honoráře (i když kdo ví, třeba by je to bavilo) a náklady budoucích žalob :)

Ale vážně, máme tady dva názory, Bobrův "buď pořádně historicky nebo nijak", který se ovšem nekryje tak zcela s reprodukovanou hudbou a slovem na ČV, a Rabův "raději umírněně a s dostupnými prostředka, než nijak", což je ovšem ústupek historičnosti.

Přijde mi, že kašírovanost i reprodukované slovo na ČV mají stejný účel - přiblížit to divákovi. Vždyť i bitva je kašírovaná až hrůza, skoro nikdo neumírá, žádná krev, šípy mají takové bymbulky, co kazí fotky..

Svatopluk vyslal tajně početné vojsko a přepadl Bavory, kteří byli zanecháni na břehu řeky Dunaje ke střežení lodí. Jedny pobil, druhé dal utopit v řece, jiné pak odvedl jako zajatce.

Pravoslav, Orcae Ita
User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd

Post by Pampalíny »

Já myslím, že o podobném tématu jsme se již přeli a výsledek byl že i bitva v našem pojetí není to pravé LH - v tom kontextu nevidím až tak špatné pustit se do dalších činností života představovaného období.

Náš RS je odsouzen k improvizaci. Co se hudby týče, osobně bych dělil na akci veřejnou vč. moderní produkce a k rituálu bych dnes sáhl k hudbě "dobové" a pro tanec "modernější". Ale potom bych alespoň verbálně ten tanec oddělil od zbytku akce.
Müscha
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1243
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice

Post by Müscha »

Bitva je kopromis pro diváky.

ALe jinak radši vůbec než nedobově.
Není Boha kromě Boha a Ježíš je jeho prorok.
Bobr
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 341
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by Bobr »

To asi nema cenu komentovat, snad jen tak, ze obhajovat jeste po dvou letech tu zalezitost u Libusinky vyzaduje absenci zlazy produkujici sebekritiku a realismus
Ósnjallur mađur
hyggst munu ey lifa,
ef hann viđ víg varast;
en elli gefur
honum engi friđ,
ţótt honum geirar gefi.
User avatar
abaddon
Site Admin
Site Admin
Posts: 2015
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by abaddon »

Müscha wrote:Bitva je kopromis pro diváky.

ALe jinak radši vůbec než nedobově.
a jina podobna akce s pritomnosti verejnosti neni kompromisem pro divaky? kde je a kdo stanovil hranici co jeste je mozne tolerovat jako "kompromis pro divaky" a co uz ne?
User avatar
abaddon
Site Admin
Site Admin
Posts: 2015
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by abaddon »

a jinak Bobre, bez urazky... mate nejake hudebni nastroje a obcas sem zaslechl nejakou produkci, ano, pravdepodobne ji nepredstavujete divakovi, ale kde cerpate? neni to stejna improvizace jako u jinych? a pokud se neco takoveho ozve na nejake akci (i kdyz to divak neslysi), neni to jen kasirka?
Müscha
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1243
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice

Post by Müscha »

Já jsem se snažil dát do bitvy co nejméně hudby aby byla větší autentičnost když už neteče krev, IMHO si myslím, že by se víc divákům líbilo kdyby tam bylo hudby víc.

Když máme dochované nástroje, tak proč při slunovratu nehrát na ně?
Není Boha kromě Boha a Ježíš je jeho prorok.
Bonemina
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 324
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Praha/Olomouc

Post by Bonemina »

No dochovaný nástroj ti ještě nic neřekne o melodiích a rytmech...
Müscha
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1243
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice

Post by Müscha »

Ale aspoň tam bude dobový nástroj, který vydává stejné tóny.

Melodii už dohromady nedáme, ale aspoň se můžeme přiblížit barvě tónů.
Není Boha kromě Boha a Ježíš je jeho prorok.
User avatar
abaddon
Site Admin
Site Admin
Posts: 2015
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00

Post by abaddon »

no rekl bych ze nejaky odbornik by podle nastroju dokazal urcit jak ta muzika urcite nevypadala, asi podle ladeni a typu nastroju, ale jinak je to porad jen neutenticke hrani na mozna autenticke nastroje....

k cemu se tim snazim dostat je to, ze bysme se meli spis zamyslet nad tim kdo a jak definuje tu autenticnost? a co se tak nejak v zajmu vytvoreni atmosfery da nebo neda tolerovat...

je jasny ze bitva je predevsim divadlo, to bych sem snad ani netahal, ale je pak nejaka jina akce (rozumej nebitva) autenticka kdyz vime ze nasi predci ty svatky slavili spolu s hudbou a tancem a my jen nevime jak ta hudba pripadne tanec vypadaly? a je tedy lepsi tu akci jako takovou vubec zkouset improvizovane pripravit byt je postavena na domence, nebo tu akci nezkouset ozivovat vubec?

neni napriklad archeologie taky v mnoha oborech postavena spis na domenkach nez exaktnich informacich a "reverse engineeringu" dochovaneho pro domysleni si celkove podoby a rekonstrukce nedochovaneho???? nesnazime se byt trosku papezstejsi nez papez?
User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd

Post by Pampalíny »

Podepisuji poslední abaddonův příspěvek s tím, že já jsem obecně znám tím, že podporuji improvizaci - raději něco postavené na doměnce než nic.
Müscha
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1243
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Chlumec nad Cidlinou/Praha/Mikulčice

Post by Müscha »

Přesné ladění už dohromady přesně nedáme, máme sice délku strun, ale nemáme jejich šířku, barvu tónu potom ovlivní i materiál ze kterého struna je. U vícestrunných nástrojů by se dalo odvodit přibližné intervaly po kterých byly struny laděné.

Jak jsem už říkal pokud možno bych se držel toho co víme a domýšlet si jen to nutné minimum (když už), pokud o tom nevíme skoro nic, tak bych se do rekonstrukce nepouštěl.

Ano, máš pravdu, archeologie je o rekonstrukci toho co zaniklo na malých zlomcích které se dochovaly.
Není Boha kromě Boha a Ježíš je jeho prorok.
User avatar
Pampalíny
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 1814
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: svobodné území Beskyd

Post by Pampalíny »

abaddon wrote:
Müscha wrote:Bitva je kopromis pro diváky.

ALe jinak radši vůbec než nedobově.
a jina podobna akce s pritomnosti verejnosti neni kompromisem pro divaky? kde je a kdo stanovil hranici co jeste je mozne tolerovat jako "kompromis pro divaky" a co uz ne?
Přesně.

Tady mi totiž přijde, že pro mnohé LH lidi s šermířskými kořeny je bitva v pořádku a ostatní věci už ne. To už ovšem není o objektivním náhledu na celou problematiku, ale jen o osobních sympatiích, které se někteří snaží povznést na celou oblast.
User avatar
Rab
Stálý přispěvatel
Stálý přispěvatel
Posts: 949
Joined: Thu 01. Jan, 1970 1:00
Location: Libomyšl (Beroun)

Post by Rab »

Bobře, znám tě, proto se snažím být vůči tvým vyjádřením tolerantní a trpělivý :wink: Obhajuji to právě proto, že to bylo před dvěma roky, protože všechno má svůj vývoj a dnes bych to sám udělal jinak - ostatně měl jsem snahu, jak už jsem tu psal, už rok na to... Celou dobu tady přeci připouštím, že to nebylo dokonalé, uznávám chyby, ale ty třeba nejseš schopen přiznat, že jsi se mýlil, když jsi na začátku napadl ty kalhoty a sandály... Něco jsi začal a teď odmítáš věcně reagovat a omezuješ se jen na slovní napadání... Ptal jsem se třeba na tu Modrou...
Jinak pro zájemce - zde je pár fotek z obou akcí a také nerealizovaný scénář pro rok 2005, třeba to někoho inspiruje. Dal bych sem i video z Kouřimi, má ale 50 MB, na to nemám místo.